הלכה א' (כד: - כה.)
הלכה ב' (כה. - כו:)
הלכה ג' (כו. - כז.)
הלכה ד' - ה' (כז. - כז:)
הלכה ו' - ז' (כז:)
הלכה א' (כד: - כה.)

חזור לראש הדף
גדיש ע"ג לקט - כל הנוגע בארץ לעניים [קנס - אפי' באונס [לא פלוג]] וא"צ לעשר [כב"ש שהפקר לעניים; הפקר ב"ד [יחרם כל רכושו] פטור [לר' יונתן בד"ר יצחק בר אחא - מהני עיבור שנת שביעית]]

רוח פיזר ע"ג לקט - לת"ק אומדין כמה לקט, לרשב"ג ד' קבין לבית כור

לכתחלה אין מעברין שביעית או מוצאי שביעית [שלא לרבות חדש] אלא בזה"ז [הותר הבאת ירק מחו"ל; אין השנים כסדרן (החדש אינו בשֵלה, ק"ע - א"י ביד נכרים)]

הלכה ב' (כה. - כו:)

חזור לראש הדף
נשאר שיבולת ארוכה וסביבה נקצרה וראשה נקצרת עם הקמה שלא נקצרה -
אינה שכחה\לקט לר"ם, ומצלת אף החיצונה לידה

באותה שורה - לר' אושעיא די בכדי הושטת יד, ור' יוחנן חולק

שכח\ניטל המציל (לרא"פ ושכח שוב הניצל) - הניצל הוי שכחה

וספק אם אף המציל (גר"א, רח"ק), לרש"ס ורא"פ הוי שכחה

שכחת עומר חלה בכדי שינטל העומר הבא, וכשיש ג' עומרים - עד שינטל [לר"ש - כמתחיל באמצע שורה; לרש"ס ורא"פ - ג' עומרים מציל]

לקט שנתערבה בגדיש יעשר מספק פי שתים ויתן תבואה מעושרת לעני, לר"א מזכה לעני כל הגדיש קודם

הלכה ג' (כו. - כז.)

חזור לראש הדף
לר"מ אסור להשקות השדה לפני שליקטו וגובה הפסדו מלקט

לברייתא מותר כשהיזקו מרובה משל עני (לרח"ק ושההו מללקט)

לחכמים מותר בדאפשר (הפסד מועט; ספק הפסד) ויפצה עניי עירו

לר"י ילקט עבורם ויניח על הגדר אא"כ שההו מללקט (רא"פ)

הלכה ד' - ה' (כז. - כז:)

חזור לראש הדף
עשיר בדרך עני הוא - לר"א כשיחזור ישלם לעניים, וחכמים חולקין

פירות שהוחלף במתנות עניים חייבין במעשרות

אריסין עניים מחליפין מעשר עני

כשחלקו במחובר אסור במתנות, אם בתלוש מותר בלקט שכחה ופאה [תעזוב - בשדה; כשאין טובת הנאה אינו כשלו (רא"פ)]

בן עני (לרש"ס אף עשיר) יכול לתת מעשר עני לאביו

קרובים ושותפין פודין מעשר שני חבירו בלי חומש

מוכר מותר בלקט וכו' אא"כ שייר הקרקע [שדך] והלוקח אסור [קצירך]

אסור לפסוק שבן הפועל ילקט אחריו [גזל עניים ובעה"ב (ימציא לבנו יותר)]

אל תשיג גבול עולים (ממצרים\עניים); נותן לעניים כמביא ביכורים

הלכה ו' - ז' (כז:)

חזור לראש הדף
שכחה רק כששכחוהו פועלים [כי תקצור] ובעה"ב [קצירך],
לר"ש - אא"כ (לר"ש)\וגם (לגר"א) שכחוהו העוברים ובעה"ב אינו בצד שדהו

עומד בצד שדהו וזכר ולבסוף שכח אינו שכחה אלא בעיר [בשדה ושכחת (מעיקרא)] (גר"א),

לר"ש לרא"פ ורש"ס בעיר אין שכחה [בשדה ושכחת]

שדהו קונה מציאה ברץ אחריה ומגיעו וגם עומד בשדהו

עומרים המכוסים בקש אינו שכחה אא"כ שכח רק א' או שכח אף הקש

שכחת עומר רק בעימור אחרון [דומיא דקציר]