הלכה א' (ח. - יא:)
הלכה ב' - ג' (יא: - יג.)
הלכה ד' - ה' (יג. - יד:)
הלכה ו' - ז' (יד: - טו:)
הלכה ח' - ט' (טו: - טז:)
הלכה א' (ח. - יא:)

חזור לראש הדף
תרומה, תרומת מעשר (לר"מ אף דמאי), חלה, ביכורים מצטרפין ["תרומה"] (רח"ק - לברייתא טז:
ור"ל - ר"ש חולק) ובטלין ב1/101

וירים ממנו לכהן [גזל השבט (חוץ מאינן מקפידין)] לר"י אף בשבת,
לר"ש ב"א במחשבה [לר' יונה כתחלת הפרשה, לר' יוסי שינוי מחול]
ואף ע"י קטן או אחר (לר' יונה ר"ש ב"א חולק)

ערלה וכלאי כרם לר"מ בנפלו בב"א או בלי ידיעה ביניהם מצטרפין [לא תאכל כל תועבה]
ובטלין ב1/201 [ג"ש מלאה מתרומה/ג"ש פרי מביכורים וכפלו איסורו (הנאה)]

לר"ש אינן מצטרפין [ב' שמות], לר"א מצטרפין בנותן טעם (לח בלח; רח"ק - באנו מינו) ר"ש - ולא לכזית

שמואל - מפריש חלה מדמאי ודמיו שלו, לר' יוסי לכהן, לרא"פ - ודי לקבוע מקום בצפונו

לשמואל אחיו דרב ברכיה א"צ להפריש (גר"א - כלל, רא"פ - במתארח אצל ע"ה)

ביטול תרומה - לר"א 100 של היתר, לר' יהושע 99 ועוד, לר' יוסי בן משולם 991/6 [מקדשו
ממנו - שיעור תרומת מעשר ממנו מקדשו וצריך להוסיף],
לר"ש 99 [ק"ו מתרומת מעשר שמתיר טבל של איסור]

לת"ק אין ביטול להקדש,

לר"י חי בטל ב200 [מן המאתים ממשקה (מותר ל)ישראל], שחוט ולחם הפנים וקדשים ב100,
ומותר למזבח - ר' חנניה - חלוץ מחטאת בעולות [ל"ת להקטיר]

ומעלה כשיעור האיסור - וספק אם נשרף או נאכל (רח"ק - ובטמאה שנתבטל א"צ להרים)

ערלה שנתבטלה מצטרפת להיתר לבטל כלאי כרם שנפל אח"כ
וספק אם חוזר וניעור בנפלה ערלה אח"כ

נפלו האיסורים זה אחר זה - ספק אם ידיעת חבירו או ידיעת ספק (מסתפק אם נתבטלה) מפסקת הצירוף

הלכה ב' - ג' (יא: - יג.)

חזור לראש הדף
איסורין (רא"פ להרא"ש - אף ערלה ורבעי) מבטלין זה את זה (לגר"א ר"מ חולק, לרא"פ לכו"ע בנפל זה אחר זה, לר"ש ור"ם אחרי שהראשון בטלה והותרה [קמא קמא בטל])

איסור שמחמץ או מתבל במינו אינו בטל אא"כ הרים ממנו כשיעור (לרא"פ ורח"ק) האיסור לפני חימוץ

לב"ש כל שהוא שאור\תבלין טמא של תרומה (וספק בחולין) מטמא [כתפוח (רא"פ - כולה כהמחמץ;
רח"ק - כאילו המחמץ תפח)
], לדוסתאי בשם שמאי ולב"ה - כביצה

לר"מ מי צבע פוסל מקוה חסר משום שאובין רק בשינה מראה (לרא"פ בג' לוגין, לגר"א פ"מ
ורח"ק בפחות)
[שאיבה ניכרת]

ביטול מין בשאינו מינו תלוי רק בנותן טעם (וחימוץ כנותן טעם)

בנתן טעם - לרבי צריך היתר כנגד כולו, לר' ישמעאל ב"ר יוסי כנגד האיסור

בלא נתן טעם - האיסור חוזר וניעור בהוסיף איסור ממינו

הלכה ד' - ה' (יג. - יד:)

חזור לראש הדף
נתחמץ ע"י איסור והיתר - אסור, לר' יוחנן ר"ש מתיר [ריבמ"ץ - נ"ט לפגם אח"כ, רא"פ ורח"ק - זה וזה גורם] (לרא"פ ורח"ק ר' יונה חולק)

נתחמץ בשאור היתר והוסיף של איסור -
לת"ק אסור [נ"ט לפגם אסור; בבלי - ראוי להחמיץ עיסות אחרות], ור"ש מתיר

לר"מ נ"ט לפגם אסור, לר"ש מותר - לר"ל מח' בהשביח תחלה,

לר' יוחנן אפי' השביח בסוף (לרח"ק - מחמת תבלין) לרא"פ ומודה ר"מ בפגם ע"י איסור והיתר

לת"ק מין אחד של ג' שמות (של איסורים (ר"ש ותוס')\סוגי פלפל (רש"י ר"ם וריבמ"ץ)) או ג' מיני מתיקה של שם אחד מצטרפין, לר"ש אין מצטרפין

ר' יוחנן - לכו"ע נ"ט לפגם אסור כשבקי הבחין פגם מחמת היתר (רא"פ)

לגי' גר"א - כשבקי יכול להפכו לשבח ע"י תבלין

משערין נ"ט כאילו האיסור הוא בצל או קפלוט - לר' יודן כששיעור נתינתם לתבשיל שוה לבצל וקפלוט

לר' זעירא טעמו ולא ממשו אינו לוקה חוץ מנזיר (וחטאת),
לברייתא ור' בא בר ממל לוקה [ק"ו מנזיר]

אין היתר מצטרף לאיסור חוץ מנזיר [וכל משרת] (וחטאת) לר' בא בר ממל (ור' זעירא חולק)

הלכה ו' - ז' (יד: - טו:)

חזור לראש הדף
חימוץ רק בצירוף היתר ואיסור - לר"א בתר אחרון (לבבלי כשהוציא שאור הראשון, וירושלמי חולק) [זו"ז גורם אסור אף בב"א]

לחכמים מותר - חוץ: מיין לנסך לר' ירמיה (ור' יוסי חולק), מחמץ כותים שעבר הפסח (ור' ירמיה בשם ר"ל חולק)

יין נסך ויין היתר במים - לחזקיה בתר אחרון,

לר' יוחנן ההיתר כמי שאינו - לר' הושעיה כשההיתר אחרון, לר' אימי גם כשאיסור אחרון,
לר' זעירא גם כשמים אחרון

כח שאור שעבר הפסח בעיסה אחר עיסה רק עד ג' אפיות
[כר"א; איסור הנאה (לחזו"א הזה) חמור]

כלי עור שסך בשמן טהור וטמא והטביל (לר"ם כלי אבן) ונפלט -
לר"א גם (רש"ס ורא"פ)\רק (תוספתא ר"ש ורא"ש) הראשון נפלט, לחכמים בתר אחרון

לר"י טובל אזוב בצלוחית מי חטאת רק פעם אחת [הראשון מוציא האחרון]

הלכה ח' - ט' (טו: - טז:)

חזור לראש הדף
חימוץ ותיבול רק בצירוף תרומה וכלאי כרם - לת"ק מותר לכהנים [בשבילם יש רק כלאים שבטל במאתים], לר"ש לכל [ב' איסורים לא מצטרפין]

חימוץ בתרומה ואח"כ שאור שביעית - לת"ק אסור לכל, לר' לעזר בר"ש מותר לכהנים [נ"ט לפגם מותר; ספיחין (לר"ש - שגדלה בשישית) מותרין; לרבנן דקיסרין בנפלו ביחד ואח"כ פגם - הותר לכהנים] ומצטרפין לאיסור זרים

בישול קדשי קדשים ופיגול בחולין לת"ק (לרש"ס ורא"פ לר' יוחנן לכו"ע) מותר לכהנים [הפיגול בטל],
לר"ש לכל (לרש"ס ורא"פ לר"ל) [ב' איסורין (לר"ל דאין בפיגול איסור קדשים)]

בישול קדשי קדשים וקלים וחולין מותר לזרים טהורים [הקדשי קדשים בטל]
לגר"א ורח"ק לר"ש אף לטמאים [ק' קדשים וק' קלים לא מצטרפין]

לרש"ס ורא"פ לר' יונה איסור קדשים קלים לפני זריקה ופיגול אינם מצטרפין [לפני זריקה אין לוקין]

לר' יוסי מצטרפין לזרים [לוקין משום וזר לא יאכל, לברייתא - לא תוכל לאכול וכו' ונדבתיך]

לרח"ק לר' יונה יש איסור זרות בפיגול קדשי קדשים לפני זריקה משא"כ בק' קלים

לר' יוסי אף בק' קלים לפני זריקה [לא תוכל וכו' ונדבתיך] ומצטרף לק' קדשים אף לר"ש