גמ' יז. - יט.
קורא למפרע לא יצא [היקש זכירה לעשייה]
וכן הלל [בלי שינוי כממזרח שמש עד מבואו, כזה היום, יהי שם (רש"י - כהויתו), מעתה ועד עולם], ק"ש [והיו, הדברים], תפלת שמו"ע [התקין על הסדר]
וכן הלל [בלי שינוי כממזרח שמש עד מבואו, כזה היום, יהי שם (רש"י - כהויתו), מעתה ועד עולם], ק"ש [והיו, הדברים], תפלת שמו"ע [התקין על הסדר]
ספק אם כה"ת בכל לשון נאמרה (לרש"י - לקרות בס"ת)
אחר אכה"ג אסור לספר (רש"י - בקביעות ברכה) בשבחו של הקב"ה [מי ימלל - מי שיכול להשמיע כל תהלתו]
קורא בע"פ לא יצא [ג"ש נזכרים - זכרון בספר] אבל במקצתה יצא
יכול לקרות ללועזות בלעז שלהם כשכתוב באותה לשון וכן בלשה"ק [כנשים וע"ה, פרסומי ניסא]
רב ושמואל - לרשב"ג ביוונית לכל כשר
סירוגין (פסקי פסקי) יצא - לר' מונא דוקא בפחות מכדי לגמור כולה מראש לסוף
פי' המילות ע"י אמתא דבי רבי
מתנמנם יצא; קורא בשעת כתיבה, דרשה, הגהה צריך לכוון לבו
אסור לכתוב ס"ת ומגילה שלא מן הכתב, חוץ: מי שמיושרין אצלו בשעת הדחק, תפילין ומזוזות
תפילין א"צ שרטוט, מזוזות צריכין שרטוט [הללמ"ס]
מגילה בעי אשורית [ככתבם], בספר (קלף) ובדיו [ותכתב אסתר - ג"ש מירמי']
גמ' יט. - כא.
בן כרך בעיר שאין סופו לחזור בלילי י"ד - קורא עמהן [הפרזים היושבים בערי הפרזות - פרוז בן יומו, וכן מוקף]
אבל בן כפר אפי' סופו לחזור קורא עמהן [לא הקילו חכמים כשנמצא בעיר]
קריאת מגילה - ר"מ (רב להל') - כולה, ר"י - מאיש יהודי, ר' יוסי - מאחר הדברים האלה גידל,
רשב"י - מבלילה ההוא [מח' "כל תוקף" של אחשורוש, מרדכי, המן, נס; מח' בפשט במה ראו על ככה ומה הגיע אליהם]
לכו"ע צריכה שתהא כתובה כולה
תפרה בחוטי פשתן פסול ["ספר"], ג' חוטי גידין משולשין כשרה ["אגרת"]
מגילה בין הכתובים בציבור יצא רק כשארוכה או קצרה מהשאר [רש"י - בעינן אגרת]
שיור התפר למעלה ולמטה בס"ת כדי שלא יקרע
מגילה, ק"ש, ברהמ"ז, ברכת תרומה - לר"מ א"צ להשמיע לאזנו לכתחלה
לר"א בן עזריה (ור"י) - לכתחלה צריך, לר' יוסי - גם בדיעבד
לר"י קטן כשר לקרות מגילה
מגילה, מילה, טבילה, הזאה לכתחלה אחר נץ [רש"י - שאין הכל בקיאין בעלות]
שומרת יום ספירה היא (רש"י - מדוגמת ספירת ז') ובעי יום
כל היום: מגילה [והימים האלה], הלל [ממזרח שמש, זה היום], שופר [יום תרועה],
לולב [ביום הראשון], תפלת מוסף ומוסף [דבר יום ביומו], וידוים, וידוי מעשר [היום הזה], עבודת הקרבנות, השקיית סוטה [תורה תורה ממשפט],
עריפת עגלה ["כפרה" כקדשים], טהרת מצורע [ביום טהרתו]
עריפת עגלה ["כפרה" כקדשים], טהרת מצורע [ביום טהרתו]
כל הלילה:קצירת (וספירת) העומר, הקטרה [כל הלילה עד הבוקר], אכילת פסח (דלא כראב"ע)
רש"י יט. - יט:
בן כרך שהלך לעיר ויוצא מהעיר לחזור לפני עמוד השחר די"ד -
א"צ לקרות ליל י"ד הואיל וביום לא יהיה שם
וכן בן עיר שיוצא מכרך לפני עלות ט"ו לא הוי מוקף ליומו
א"צ לקרות ליל י"ד הואיל וביום לא יהיה שם
וכן בן עיר שיוצא מכרך לפני עלות ט"ו לא הוי מוקף ליומו
בן כפר שהקדים וקרא ביום הכניסה והיה בעיר ליל י"ד -
קורא עמהן בלילה אפי' יצא לפני עמוד השחר
קורא עמהן בלילה אפי' יצא לפני עמוד השחר
משולשין - לרש"י - מראש התפר עד הגיד (למעלה ולמטה) כבין הגידים
קטן שהגיע לחינוך מצות - כגון בן ט' ובן י'