12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
ERUVIN 96-100 - Dedicated in memory of Max (Meir Menachem ben Shlomo ha'Levi) Turkel, by his children Eddie and Lawrence and his wife Jean Turkel/Rafalowicz. Max was a warm and loving husband and father and is missed dearly by his family and friends. His Yahrzeit is 5 Teves.

1)

TOSFOS DH Amar Rav Chisda Zos Omeres Anivah Pesulah b'Tefilin

תוספות ד"ה אמר רב חסדא זאת אומרת עניבה פסולה בתפילין

(SUMMARY: Tosfos explains why Rav Chisda said so.)

תימה וכי לא ידע רב חסדא דלר''י עניבה קשירה מעלייתא היא כדקאמר אביי

(a)

Question: Did [Rav Chisda] not know that according to R. Yehudah, a bow is a proper tying, like Abaye said?!

וי''ל דניחא ליה לאוקמי מתני' דאוסרת בחדשות כרבנן דר''י דאמרי לאו קשירה הוא

(b)

Answer #1: He prefers to establish our Mishnah, which forbids new, like Rabanan of R. Yehudah, who say that [a bow] is not considered tying.

אי נמי דקסבר אפילו לר''י שריא עניבה דסתמא דעתיה להתיר ולעשות קשר גמור בחול כדפירשתי לעיל

(c)

Answer #2: He holds that even according to R. Yehudah, a bow is permitted, for presumably, he intends to untie it and make an absolute knot during the week, like I explained above (96b DH v'Chi).

2)

TOSFOS DH Abaye Amar R. Yehudah l'Taimei v'Chulei

תוספות ד"ה אביי אמר ר''י לטעמיה כו'

(SUMMARY: Tosfos discusses what we learn from this.)

ורבי מאיר דשרי בחדשות קסבר דלאו קשירה היא

(a)

Explanation: R. Meir, who permits new, holds that [a bow] is not tying.

ותימה דבעיא היא בריש אלו קשרים אם עניבה לר''מ קשירה היא אם לאו וקאי בתיקו

(b)

Question: This is a question in Shabbos (111b), whether or not according to R. Meir, a bow is considered tying, and it was not resolved!

ואומר ר''י דהתם בדמיהדק והכא בלא מיהדק

(c)

Answer (Ri): That is when it is tight. Here it is not tight.

וקצת נראה דהלכה כר''י דעניבה קשירה היא מדמסיק אביי דרבי יהודה לטעמיה וסתם מתניתין אתיא כרבי יהודה

(d)

Suggestion: It seems that the Halachah follows R. Yehudah, that a bow is considered tying, since Abaye concludes that R. Yehudah teaches like he taught elsewhere, and our Stam Mishnah is like R. Yehudah.

מיהו מדפריך סתמא דהש''ס בפשיטות וליענביה מיענב משמע דאין הלכה כר' יהודה

(e)

Rejection: However, since the Stam Gemara asked simply (i.e. without saying "according to...") "he should make a bow!", this connotes that the Halachah does not follow R. Yehudah.

ומכאן אר''ת דאין צריך בכל יום להתיר קשר תפילין ולחזור ולקשור בשעה שמניחן

(f)

Opinion #1: R. Tam learned from here that one need not untie the knot of Tefilin every day and retie it when he puts on Tefilin.

כמו (כן נראה להגיה, וכן הוא בריטב"א) שהיה אומר רבינו אליהו

(g)

Opinion #2: R. Eliyahu says that one must [untie and retie it every day].

דא''כ חדשות אמאי אסר הכא משום קשירה הא לא הוי קשר של קיימא

(h)

Rebuttal: If so, why are new Tefilin forbidden here due to tying? It is not a permanent knot!

ומה שהביא רבינו אליהו ראיה מדאמר בסוף הקומץ רבה (מנחות דף לה:) תפילין מאימתי מברך עליהן משעת הנחה עד שעת קשירה

(i)

Support (R. Eliyahu, for himself - Citation - Menachos 35b): From when do we bless on Tefilin? It is from when he places it [on the arm] until he ties it.

לאו היינו קשירה ממש אלא קשירה דהתם היינו הידוק כמו שליא קשורה בוולד (נדה דף כו:) וכן קשורה בו ככלב (ע''ג דף ה.)

(j)

Rebuttal: That does not mean real tying. Rather, that "tying" is tightening, like "a Shilya (fetal sac) tied to a baby (Nidah 26b) and "tied to him like a dog" (Avodah Zarah 5a).

3)

TOSFOS DH Kesher Shel Tefilin Halachah l'Moshe mi'Sinai

תוספות ד"ה קשר של תפילין הל''מ

(SUMMARY: Tosfos concludes that there is no tradition that it must resemble a Dalet.)

פי' בקונטרס הל''מ היאך הוא עשוי שדומה לדל''ת ובתפירתו עשוי כמין שי''ן ורצועה קבועה בהם וראשה כפוף ודומה ליו''ד הרי שדי

(a)

Explanation (Rashi): It is a tradition from Sinai how [the knot] is made. It resembles a Dalet, and in the stitching it is made like a Shin, and the strap is fixed in them and its end is bent, and resembles a Yud. Behold [these three letters spell a name of Hash-m,] Shakai.

ואין נראה לר''י דאין הל''מ אלא השי''ן בלבד כדמשמע בפרק במה מדליקין (שבת דף כח:) דקאמר אלא הא דתני רב יוסף לא הוכשרו למלאכת שמים אלא עור בהמה טהורה בלבד

(b)

Rebuttal (Ri): Only the Shin is a tradition from Sinai, like it connotes in Shabbos (28b). It says "but this that Rav Yosef taught, hide only from a Tahor animal is Kosher for Hash-m's work";

מלמען תהיה תורת ה' בפיך מן המותר בפיך למאי הלכתא וקאמר לשי''ן והאמר אביי שי''ן של תפילין הל''מ ומשני אלא לרצועותיהן

1.

He learns from "Lema'an Tihyeh Toras Hash-m b'Ficha." Which Halachah does this affect? It is for the Shin. Abaye said that the Shin is tradition from Sinai! [The Gemara] answers that rather, [Rav Yosef] teaches about their straps.

ולא פריך מד' ויו''ד משמע דאין קדושה אלא בשי''ן בלבד והיא דווקא הלכה ולא מצינו בשום מקום שיהא הקשר קרוי ד'

2.

[The Gemara] did not ask from the Dalet and Yud. This implies that only the Shin has Kedushah, and only it is a tradition. We do not find anywhere that the knot is called a Dalet.

4)

TOSFOS DH v'Noyeihen l'Var

תוספות ד"ה ונוויהן לבר

(SUMMARY: Tosfos explains that this refers to the knot.)

פי' ר''י דאקשר קאי כמו שפי' בערוך נוי הקשר יפנה לצד חוץ אותו צד שנראה כעין ד' ולהכי מייתי לה הכא

(a)

Explanation (Ri): This refers to the knot, like the Aruch explained. The beauty of the knot he turns to the outside - the side that looks like a Dalet. This is why it is brought here.

5)

TOSFOS DH ha'Loke'ach Tefilin mi'Mi she'Eino Mumcheh v'Chulei

תוספות ד"ה הלוקח תפילין ממי שאינו מומחה וכו'

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Menachos.)

תימה דבפרק התכלת (מנחות דף מב:) תניא תפילין יש להן בדיקה ואין ניקחין אלא מן המומחה

(a)

Question: In Menachos (42b), a Beraisa teaches that Tefilin can be tested, and they are bought only from an expert!

ואין לומר דבלא בדיקה קאמר דאין ניקחין אלא מן המומחה

1.

Implied suggestion: It means that without testing, one may buy them only from an expert.

דהא קתני סיפא ספרים ומזוזות יש להן בדיקה וניקחין מכל אדם

2.

Rejection: The Seifa teaches that Seforim and Mezuzos can be tested, and one may buy them only from anyone.

ואור''י דהתם לכתחלה קאמר דאין ניקחין אלא מן המומחה שלא יצטרך לקרוע כל התפר ולבודקן ואיכא בזיון תפילין

(b)

Answer (Ri): There it says that l'Chatchilah, one may buy them only from an expert, so he will not need to tear every stitching and check them, and there is disgrace to Tefilin;

ואיכא נמי למיחש שמא יתעצל לטרוח לבודקן ויסמוך להניחן בלא בדיקה לצורך שעה

1.

There is also concern lest he be lazy and not toil to check them and rely [that they are Kosher] to wear them without checking them for a temporary need;

והכא איירי בדיעבד שכבר לקח או כגון שאינו מוצא מומחה לקנות ממנו

2.

Here we discuss b'Di'eved, that he already bought, or he cannot find an expert to buy from him.

6)

TOSFOS DH Matz'an Tzevasim Oh Kerichos Machshich Aleihen (pertains to Mishnah, 95a)

תוספות ד"ה מצאן צבתים או כריכות מחשיך עליהן (שייך למשנה, צה.)

(SUMMARY: Tosfos explains why this is only for old Tefilin.)

תימה בחדשות נמי דאי אפשר לקשור אמאי לא יצטרך להחשיך עליהן משום בזיון דתפילין

(a)

Question: For new [Tefilin], even though he cannot tie them, why doesn't he need to stay until dark for them, due to [preventing] disgrace to Tefilin?

ויש לומר דבישנות דווקא דחזי להכניס זוג זוג עשו תקנה אפילו כשהן מרובין ואין כלות קודם שקיעת החמה:

(b)

Answer: Only for old, which are proper to enter a pair at a time, [Chachamim] enacted even when there are many, and he will not finish [bringing them to a guarded place] before sunset [that he must stay until dark].

97b----------------------------------------97b

7)

TOSFOS DH R. Shimon Omer Nosnan l'Chaveiro v'Chulei (pertains to Mishnah, 95b)

תוספות ד"ה רבי שמעון אומר נותנן לחבירו כו' (שייך למשנה, צה:)

(SUMMARY: Tosfos explains that R. Shimon holds similarly about a wallet.)

נראה דאם אין שם חברים היה מתיר רבי שמעון להוליך פחות מארבע אמות דלא גרע מכיס דפרק מי שהחשיך (שבת דף קנג:)

(a)

Assertion: If there were no friends, R. Shimon would permit taking less than four Amos at a time. [A baby] is no worse than a wallet, in Shabbos (153b, for which we permit this);

והתם נמי אם היו חברים הרבה והיו כולן שותפין בו נראה דלרבי שמעון נותנו לחברו וחבירו לחבירו דהכי עדיפא ליה

1.

Also there, if there were many friends, and they were partners in [the wallet], according to R. Shimon, he gives it to his friend, and his friend to his friend, for he holds that this is preferable.

8)

TOSFOS DH Hachi Garsinan v'Chen Beno v'Afilu Hen Me'ah (pertains to Mishnah, 95b)

תוספות ד"ה הכי גרסינן וכן בנו ואפילו הן מאה (שייך למשנה, צה:)

(SUMMARY: Tosfos rejects an alternative text.)

ולא כספרים דגרסי ואפי' הן מאה וכן בנו

(a)

Alternative text: This is unlike texts that say "and even if there are 100, and similarly his son."

דבגמרא מוכח דאפילו הן מאה אבנו קאי דמפרש טעמא אע''ג דקשיא ליה ידא

(b)

Rejection: It is proven in the Gemara that "and even if there are 100" refers to his son, for it explains that the reason is even though being handed over [so much] is bad for him.

9)

TOSFOS DH Es ha'Chai b'Mitah Patur

תוספות ד"ה את החי במטה פטור

(SUMMARY: Tosfos explains why he is exempt.)

וא''ת נהי שהחי נושא את עצמו להוי כמו זה יכול וזה אינו יכול דיכול חייב כדמוכח בהמצניע (שבת דף צג.)

(a)

Question: Even though ha'Chai Nosei Es Atzmo, it should be like when one person can do [a Melachah by himself], and one person cannot do [it by himself, and they did it together]. The one who can is liable, like is proven in Shabbos (93a)!

ואור''י דמכ''מ מיפטר הכא משום דגמרינן כל הוצאות ממשכן ושם לא היו נושאים בעלי חיים

(b)

Answer (Ri): In any case, he is exempt here, for we learn all Hotza'ah from the Mishkan, and there they did not carry living animals;

דאילים ותחשים מוליכין ברגליהן וחלזון מיד כשיוצא מן הים היו מוציאין דמו בעודו בכחו כי היכי דליצליל ציבעיה כדאמר בסוף פרק כלל גדול (שם דף עה.)

1.

The rams and Techashim walked on their legs. The Chilazon, immediately when it came out of the sea, they extracted its blood while it still had its strength, so that the die would be clear, like it says there (75a).

10)

TOSFOS DH Hacha b'Chavis d'Hefker u'Mayim d'Hefker Askinan

תוספות ד"ה הכא בחבית דהפקר ומים דהפקר עסקינן

(SUMMARY: Tosfos brings two explanations about where one may take them.)

דלא קנו שביתה לא לזה ולא לזה

(a)

Explanation: [The barrel and water] did not acquire the Shevisah of this (the first person who took it) or of this (the one to whom he gave it).

ואפילו חוץ לתחום דקאמר

(b)

Implied question: What does it mean "even outside the Techum"? (This implies that it received someone's Techum!)

היינו ממקום שביתת המים אבל חוץ לתחום של הזוכה בהם תחילה לא יוליכו אותן למאי דפרישית לעיל בפרק מי שהוציאוהו (דף מו.) דכרגלי כל אדם דקתני גבי נהרות המושכין היינו כרגלי הממלא

(c)

Answer #1: It means [outside] the place of Shevisah of water, but one may take them outside the Techum of the one who acquired them first, according to what I explained above (46a) that "like everyone's feet" that it taught regarding flowing rivers, it means like the feet of the one who drew it.

והא דקאמר נותנו לחבירו וחבירו לחבירו

1.

Implied question: It says "he gives it to his friend, and his friend to his friend"! (This implies that the latter may take it wherever he may go.)

לא משום דלא מצי אזיל התם אלא משום דאסור להעביר ארבע אמות ברה''ר

2.

Answer: It does not mean that [the latter] may go [with it] there (wherever he may go). Rather, it says so because one [person] may not take it four Amos in Reshus ha'Rabim.

ועוד יש לומר דיכול להוציאם חוץ לתחום שזכה בהן תחילה וכגון שלא נתכוון לזכות בהן לא לעצמו ולא לאחרים בהגבהתו אלא מה ששותים

(d)

Answer #2: He may take them outside the Techum of the one who acquired them first, i.e. if he did not intend to acquire them, not for himself and not for others through lifting them, only what they drink.

וכענין זה אפי' בי''ט שייך לשנות נותנן לחבירו וחבירו לחבירו אע''ג דליכא איסור ד' אמות:

(e)

Consequence: Like this, even on Yom Tov it can teach "he gives it to his friend, and his friend to his friend", even though there is no Isur of [carrying] four Amos [in Reshus ha'Rabim].

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF