TOSFOS DH Erech Apayim l'Tzadikim vela'Resha'im
תוספות ד"ה ארך אפים לצדיקים ולרשעים
(SUMMARY: Tosfos explains that this is good for both of them.)
אפים שוחקות מאריך לצדיקים עד לעתיד וזעומות לרשעים ומאחר פורענותם עד לעולם הבא
Explanation: [Hash-m] has a jovial countenance and delays [paying reward] to Tzadikim until the future, and an angry countenance towards Resha'im and delays their punishment until the world to come;
וגם זה לטובה שיש להם שהות לחזור בתשובה כדמשמע בחלק (סנהדרין ד' קיא.) דהוי נמי לטובה [ע' תוס' ב''ק נ: ד''ה ארך]
Also this is good [for Resha'im], so they have time to repent, like it connotes in Sanhedrin (111a) that also this is good. (See also Tosfos Bava Kama 50b, who says that our Gemara connotes that it is bad for Resha'im, i.e. if they will not repent.)
TOSFOS DH Oh Dilma Bor b'Lo Pasin ka'Amar
תוספות ד"ה או דלמא בור בלא פסין קאמר
(SUMMARY: Tosfos explains that the distance of the Pasim from the pit is fixed.)
פירוש ופסין לא יהו מרוחקין מן הבור אלא כדי ראשה ורובה של פרה
Explanation: [The pit may be up to Beis Sa'atayim,] and the Pasim may be distanced from the pit only enough for Roshah v'Rubah of a cow.
אבל אין לפרש דפסין נמי אי בעי מרחיק עד בית סאתים
Suggestion: Perhaps if he wants, also the Pasim may be far from the pit, up to Beis Sa'atayim [in all]!
מדקאמרי' בסמוך אי הכי מאי בינייהו בין לר''ש בין לר' יהודה ולפי זה טובא איכא בינייהו דר' שמעון לא שרי אלא להרחיק כדי ראשה ורובה של פרה ור' יהודה מתיר עד בית סאתים
Rejection: Below, it says "if so, what is the difference between R. Shimon and R. Yehudah?" According to this suggestion, they differ greatly! R. Shimon permits to distance [the Pasim from the pit] only enough for Roshah v'Rubah of a cow, and R. Yehudah permits until Beis Sa'atayim!
אלא ודאי גם ר' יהודה לא שרי להרחיק אלא כדי ראשה ורובה של פרה אע''ג דאדם נותן עיניו בבורו ולא במחיצה אין להתיר יותר
Conclusion: Rather, surely also R. Yehudah permits to distance only enough for Roshah v'Rubah of a cow. Even though a person looks at the pit and not at the Mechitzah, we should not permit more.
TOSFOS DH Bor v'Pasin ka'Amar
תוספות ד"ה בור ופסין קאמר
(SUMMARY: Tosfos explains why the pit counts towards Beis Sa'atayim.)
והא דאמר בפרקין (ד' כה.) קרפף יותר מבית סאתים ובנה עמוד גבוה י' ורחב ד' מיעטו ה''נ האי בור למה לא הוי מיעוט
Implied question: It says below (25a) that if a Karfef was more than Beis Sa'atayim, and one built a pillar 10 [Tefachim] tall and four [Tefachim] wide, he diminished it. Why doesn't this pit likewise diminish [the area from Beis Sa'atayim]?
וי''ל דהתם במחיצות טובות אבל בפסין לא התירו בין הכל אלא בית סאתים
Answer: There, there are good Mechitzos. Through Pasim, they permitted only Beis Sa'atayim in all.
TOSFOS DH v'Ha Amar R. Yochanan Yerushalayim Ilmalei Dalsoseha
תוספות ד"ה והא א''ר יוחנן ירושלים אלמלא דלתותיה
(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)
ואם תאמר שאני ירושלים דהוה רחבה שש עשרה אמות ופסין ליכא אלא י''ג ושליש
Question: Yerushalayim is different, for it was 16 Amos wide. There are only [at most] 13 and a third [Amos] between Pasim!
וי''ל הואיל והיה לירושלים צורת הפתח דחשיב כמחיצה כדאמר בפ''ק (ד' יא.) ואם יש לו צורת הפתח א''צ למעט לא היה לרבים דבקעי לבטל המחיצה
Answer: Since Yerushalayim had Tzuras ha'Pesach, which is considered like a Mechitzah, like it says above (11a) "if it has Tzuras ha'Pesach, one need not diminish it", traffic of the Rabim should not be Mevatel the Mechitzah;
ואפילו לרב דאתנייה צריך למעט מודה הוא דמן התורה מהני
Even Rav, who teaches [that the Mishnah says that even if it has Tzuras ha'Pesach], "one must diminish it", agrees that mid'Oraisa it helps.
תדע דהא פיאה מתרת בכלאים אפילו יותר מעשר
Proof: Pe'ah (Tzuras ha'Pesach) permits Kil'ayim, even if [the opening] is more than 10 [Amos - above, 11b].
Note: The custom is like R. Yoshiyah, that one is liable for Kil'ai ha'Kerem only if he seeded grapes and two other species in the same hole (Brachos 22a). If likewise one is liable for Kil'ai Zera'im only for two species seeded together, mid'Oraisa no Mechitzah is needed. What is Tosfos' proof?! Minchas Shlomo (2:101) leans to say that Kil'ai Zera'im is different. (However, he infers from Tosfos below (92b) that Tzuras ha'Pesach does not permit Kil'ayim. This requires great investigation.) Alternatively, since it said Stam that Pe'ah permits, this implies that it is not only according to R. Yoshiyah.
ולפי פירוש אחר דפירשתי (ד' ו.) גבי יתר על כן ניחא
Answer #2: Based on what I explained above (6b DH v'Chi) regarding "more than this", this is not difficult. (Mid'Oraisa there is no difference between 13 and a third Amos wide and 16. Even though Yerushalayim was 16, since one would be liable for it mid'Oraisa had they not locked the doors, the same applies to 13 and a third.)
TOSFOS DH Chayavin Aleha Mishum Reshus ha'Rabim
תוספות ד"ה חייבין עליה משום רשות הרבים
(SUMMARY: Tosfos resolves this with R. Yehudah's opinion.)
וא''ת כיון דמסקינן דרבי יוחנן סבר ליה כרבי יהודה אמאי חייבין עליה משום רשות הרבים הא אית ליה שתי מחיצות דאורייתא
Question: Since we conclude that R. Yochanan holds like R. Yehudah, why is one liable for Reshus ha'Rabim? [R. Yehudah] holds that two Mechitzos [make Reshus ha'Yachid] mid'Oraisa!
וי''ל דירושלים היתה מפולשת מארבע צדדין וחייבין עליה משום רה''ר לעומד באמצע הפילוש דליכא מחיצה
Answer: Yerushalayim was Mefulash from four sides. One [would be] liable for it Reshus ha'Rabim for one who stands in the middle where it is open, for there are no Mechitzos (there is an open square 16 Amos wide).
TOSFOS DH Kashya d'R. Yehudah ad'R. Yehudah
תוספות ד"ה קשיא דרבי יהודה אדר' יהודה
(SUMMARY: Tosfos explains the question and the answer.)
קא סלקא דעתיה דמקשה דלרבי יהודה שלש מחיצות דאורייתא ולחי וקורה משום מחיצה אלמא לא אתו רבים ומבטלו מחיצה
Explanation: The Makshan is thinking that according to R. Yehudah, three Mechitzos are mid'Oraisa, and a Lechi and Korah [permit] due to Mechitzah. We infer that [traffic of] the Rabim are not Mevatel a Mechitzah;
דאי שתי מחיצות דאורייתא לא הוה פריך מידי
If two Mechitzos were mid'Oraisa, there is no question at all!
ומשני קסבר שתי מחיצות דאורייתא
Explanation #1: [The Gemara] answers that [R. Yehudah] holds that two Mechitzos are mid'Oraisa.
אי נמי אפילו קסבר שלש מחיצות דאורייתא לא אתו רבים ומבטלי מחיצה שלישית כיון דאיכא שתי מחיצות שלימות
Explanation #2: Even if he holds that three Mechitzos are mid'Oraisa, [traffic of] the Rabim are not Mevatel the third Mechitzah, since there are two full Mechitzos.
TOSFOS DH d'Rabanan ad'Rabanan Nami Lo Kashya
תוספות ד"ה דרבנן אדרבנן נמי לא קשיא
(SUMMARY: Tosfos points out another answer that we could have given.)
הוה מצי לשנויי דרבנן לא פליגי אדרבי יהודה אלא מדרבנן אבל מדאורייתא מודו ליה:
Observation: We could have answered that Rabanan argue with R. Yehudah only mid'Rabanan, but mid'Oraisa they agree with him.
22b----------------------------------------22b
TOSFOS DH Ileima Mishum d'Makif Sulma d'Tzur
תוספות ד"ה אילימא משום דמקיף סולמא דצור
(SUMMARY: Tosfos explains why he did not ask from what R. Yochanan himself taught.)
הוה מצי לאקשויי מר' יוחנן גופיה דאמר לעיל ירושלים אלמלא דלתותיה נעולות בלילה חייבין עליה משום רה''ר
Implied question: He could have asked from R. Yochanan himself, who said above (22a) that had they not locked the doors of Yerushalayim, one would have been liable for it for Reshus ha'Rabim!
ושמא התם הוי אליבא דר' יהודה דאית ליה דאתו רבים ומבטלי מחיצה והכא אליבא דרבנן
Answer: Perhaps above he said so according to R. Yehudah, who holds that Rabim are Mevatel a Mechitzah, and here he teaches according to Rabanan.
TOSFOS DH Dilma Ma'alos u'Mordos ka'Amrat
תוספות ד"ה דילמא מעלות ומורדות קאמרת
(SUMMARY: Tosfos resolves R. Yochanan's opinion.)
ודווקא בארץ ישראל כדמפרש טעמא בסמוך יהושע אוהב ישראל היה אבל בחוצה לארץ חייב
Explanation: This is only in Eretz Yisrael, like it explains below, that Yehoshua loved Yisrael [and gave what is convenient to the Rabim, and what is inconvenient to individuals], but in Chutz la'Aretz one is liable;
ואליבא דר' יהודה אבל לרבנן אפי' בחוצה לארץ פטור דלא אתו רבים ומבטלי מחיצה
This is according to R. Yehudah, but according to Rabanan, he is exempt even in Chutz la'Aretz, for Rabim are not Mevatel a Mechitzah;
ותימה דלרבנן כל ארץ ישראל תעשה רה''י ע''י סולמא דצור ומחתנא דגדר ובבל נמי דמקיף לה דיגלת [כו'] ולא אתו רבים ומבטלי מחיצתן
Question: According to Rabanan, all of Eretz Yisrael should be a Reshus ha'Yachid, through the steep rocks of Tzur, and the furrow of Geder. Also Bavel is between the Diglas [and Pras rivers]. The Rabim should not be Mevatel their Mechitzos! (Beis Efrayim 26 DH v'Hineh - this is the Gemara's question! Abaye wanted to prove that there must be a limit to how much Mechitzos can enclose, for if not, everything is Reshus ha'Yachid. The next line clarifies that Tosfos asks according to R. Yochanan, who taught that there is no limit how much Mechitzos can enclose.)
ולר' יוחנן דאמר בפרק הדר (לקמן ד' סז:) קרפף יותר מבית סאתים שלא הוקף לדירה אפי' כור ואפי' כוריים הזורק לתוכו חייב והוא הדין אפי' לאלף כורים דמה שיעור יהיה
[The question is] according to R. Yochanan, who says below (67b) that a Karfef more than Beis Sa'atayim that was not Hukaf l'Dirah (surrounded for the sake of residence), even if it is one or two [Beis] Kor, one who throws into it is liable, and the same applies if it is 1000 Kor, for what limit is there?!
וי''ל דמחיצה שאינה עשויה בידי אדם לא חשיבא מחיצה כולי האי ואפי' רבנן מודו דאתו רבים ומבטלי מחיצה
Answer: A Mechitzah not made through man is not considered a Mechitzah so much. Even Rabanan agree that Rabim are Mevatel [such a] Mechitzah.
TOSFOS DH Karkafna Chazisei l'Reishcha
תוספות ד"ה קרקפנא חזיתיה לרישך
(SUMMARY: Tosfos explains that this refers to Rabah.)
רישך היינו רבה שהיה רבו של אביי והוי כמו רישך בקרירי ורישא דרישך בחמימי (שבת ד' נה.)
Explanation: "Reishcha" (your master) is Rabah, who was Abaye's Rebbi. This is like "Reishcha is in cold water (will be punished mildly), and Reisha d'Reishcha is in hot water" (Shabbos 55a).
ומצינו שהלך רבה לארץ ישראל ללמוד תורה לפני ר' יוחנן בסוף פרק שני דייני גזירות (כתובות ד' קיא.) אבל אביי עצמו לא מצינו שהלך ללמוד תורה שם
We find that Rabah went to Eretz Yisrael to learn Torah in front of R. Yochanan in Kesuvos (111a), but we do not find that Abaye himself went to learn Torah there;
[ועוד שלא ראה אביי את ר' יוחנן אבל רבה תלמידו של רבי יוחנן הוה]
Also, Abaye did not see R. Yochanan, but Rabah was the Talmid of R. Yochanan.
TOSFOS DH Tel ha'Mislaket
תוספות ד"ה תל המתלקט כו'
(SUMMARY: Tosfos explains that he had not heard R. Yochanan's teaching.)
לא הוה שמיע ליה הא דא''ר יוחנן מעלות ומורדות שבארץ ישראל כו' אבל בחוצה לארץ חייבין
Explanation: [Rachbah, who asked about a mound that slopes 10 Tefachim over four Amos,] had not heard R. Yochanan's teaching about inclines in Eretz Yisrael (one is exempt for them), but in Chutz la'Aretz, he is liable. (Sefas Emes - Tosfos assumes that the inclines slope 10 Tefachim over four Amos. The Gemara and Rashi connote that they do not. They are not Reshus ha'Rabim because they are inconvenient to use!)
TOSFOS DH Mani Ileima Rabanan
תוספות ד"ה מני אילימא רבנן
(SUMMARY: Tosfos points out that he could have given another answer.)
וא''ת לימא לעולם רבנן וקמשמע לן דאפילו לטלטל שרי דמפסי ביראות לא שמעינן דבעולי רגלים הקילו
Question: He should say that really, it is Rabanan, and he teaches that even to carry is permitted, for we do not learn from Pasei Bira'os, for Chachamim were lenient for Olei Regalim!
וי''ל דעדיפא קא משני
Answer: He gave a better answer.
TOSFOS DH Ela Lav R. Yehudah
תוספות ד"ה אלא לאו ר' יהודה
(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot say that there are two full walls.)
וא''ת ולוקמא כגון שיש שתי מחיצות גמורות דבההיא ודאי מודה ר' יהודה
Question: We should establish that there are two full Mechitzos. In such a case, surely R. Yehudah agrees!
וי''ל דע''כ בשנפרצה מד' רוחות דאי בנפרצה מב' רוחות מאי איריא דלא ניחא תשמישתיה אפי' ניחא תשמישתיה נמי כדפריך לרבנן
Answer: You are forced to say that it was breached from [all] four sides. If it was breached from two sides, why must we say that it is not convenient to use? Even if it is convenient to use [it is not Reshus ha'Rabim], like we ask according to Rabanan!
TOSFOS DH Ta Shma Mavo'os ha'Mefulashos
תוספות ד"ה תא שמע מבואות המפולשות
(SUMMARY: Tosfos explains according to the text in the Mishnah.)
במסכת טהרות (פ''ו מ''ו) גרסי' בגיתות והיינו בורות שתחת הגיתות
Citation: In the Mishnah in Taharos (6:6), the text says Gisos, i.e. pits under the winepresses [to hold the wine].
פי' רבינו חננאל וכגון שהבור רחוק מן הכותל ג' טפחים מכל צד והולכין דרך כאן וכאן וקא משמע לן דאפי' הכי לא בטלי מחיצה
Explanation (R. Chananel): The case is, the pit is three Tefachim from the wall on each side, and people go from both sides. The Chidush is that even so, the Mechitzah is not Batel;
דאי בור הולך מכותל לכותל פשיטא דהוי רה''י
If the pit went from wall to wall, obviously it is Reshus ha'Yachid!
והא דנקט בור ולא נקט מחיצה מופלגת ג' מן הכותל
Implied question: Why did it mention a pit, and not a Mechitzah three from the wall?
משום דבבור הוי חדוש טפי דאע''ג שרשות הרבים נמי מהלכת בתוכו אפי' הכי הוי רשות היחיד לשבת
Answer: Regarding a pit, it is a bigger Chidush. Even though Reshus ha'Rabim also goes in it, even so it is Reshus ha'Yachid for Shabbos.
TOSFOS DH v'Eizehu Shevilei Beis Gilgul v'Chulei
תוספות ד"ה ואיזהו שבילי בית גלגול כו'
(SUMMARY: Tosfos explains the Chidush of this teaching.)
ואם תאמר והא ע''כ שבילי בית גלגול היו מתלקטים עשרה מתוך ארבע הואיל והוי רשות היחיד לשבת
Question #1: You are forced to say that the paths of Beis Gilgul slope 10 Tefachim over four Amos, since they are Reshus ha'Yachid for Shabbos;
וא''כ מה צריך הכא לאתויי דר' ינאי
If so, why did he need to bring R. Yanai's teaching (that they are too steep for a slave to run...)?
ועוד קשיא דאמאי לא משני רשות הרבים לטומאה איצטריכא ליה כדמשני לעיל
Question #2: Why didn't he answer that [the Tana] needed to teach that it is a Reshus ha'Rabim for Tum'ah, like we answered above?
ויש לומר דמשום הכי מייתי מדר' ינאי דמשמע דעיקר חידושא הוי שהוא רשות היחיד לשבת מדלא אמרינן אפילו אין העבד יכול לרוץ כו' אפ''ה הוי רשות הרבים
Answer: He brings R. Yanai's teaching, for it connotes that the primary Chidush is that it is Reshus ha'Yachid for Shabbos, since it does not say "even if a slave cannot run...", it is Reshus ha'Rabim [for Tum'ah].
ואם תאמר ולמה לי אין העבד יכול לרוץ אפי' יכול נמי הוי רשות היחיד כיון שמתלקט עשרה מתוך ארבע
Question: Why do we say "a slave cannot run..."? Even if he can, it is Reshus ha'Yachid, since it slopes 10 [Tefachim] over four [Amos]!
ויש לומר דבעינן שלא יהא ניחא תשמישתיה שלא יהא עשוי כעין מדרגה דלא תהוי מחיצתא נדרסת דאמר בפרק כל גגות (לקמן ד' פט:) דלא הויא מחיצתא
Answer: We require that it is not convenient to use, lest it be like a step, lest it be like a Mechitzah that is trampled on, which it says below (89b) that it is not a Mechitzah.
TOSFOS DH Yehoshua Ohev Yisrael Hayah
תוספות ד"ה יהושע אוהב ישראל היה
(SUMMARY: Tosfos points out that this is only for paths that are not convenient to use.)
דוקא שבילי בית גלגול דלא ניחא תשמישתיה כלל כדמפרש ר' ינאי שאין העבד יכול לרוץ
Limitation: This is only for the paths of Beis Gilgul, which are not convenient to use at all, like R. Yanai explains, that a slave cannot run...;
אבל מבוי מפולש לבורות וחצר שרבים נכנסים לה בזו ויוצאין בזו הוי רה''ר לר''י אע''ג דהוו של יחיד
However, a Mavuy that is Mefulash to pits, and a Chatzer that many enter through this [side] and leave through this, is Reshus ha'Rabim according to R. Yehudah, even though they belong to an individual;
הואיל וניחא תשמישתיה וראוי למוסרו לרבים הוו רה''ר לר' יהודה ע''י בקיעת רבים
Since they are convenient to use, and it is proper to hand them over to the Rabim, they are Reshus ha'Rabim according to R. Yehudah through much traffic.
ולהכי לא קאמר אלא דמשמע דצריך עדיין לשנויא דלעיל
Support: This is why it does not say Ela (which denotes retraction), because it connotes that we still need the previous answer (that it is like R. Yehudah. Toras Chayim questions this support, for in several places Tosfos says that the Gemara says "Ela" only when we retract from an answer that an Amora said.)
TOSFOS DH Chagurah
תוספות ד"ה חגורה
(SUMMARY: Tosfos explains that this is a Mechitzah.)
פירוש מחיצה:
Explanation: This means a Mechitzah.