12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
ERUVIN 96-100 - Dedicated in memory of Max (Meir Menachem ben Shlomo ha'Levi) Turkel, by his children Eddie and Lawrence and his wife Jean Turkel/Rafalowicz. Max was a warm and loving husband and father and is missed dearly by his family and friends. His Yahrzeit is 5 Teves.

עירובין דף צו. א

מה הם הסברות שנזכרו בסוגיין (בעמוד זה) שנחלקו בהם ת"ק ורבן גמליאל?

תנא קמא - זוג אחד רבן גמליאל - שני זוגות
איבע"א דכו"ע לצאת
לא בעי כוונה
לעבור ב"בל תוסיף"
לא בעי כוונה למצוה [1]
לעבור ב"בל תוסיף"
בעי כוונה למצוה
איבע"א שבת
לאו זמן תפילין
אפי' שלא בזמנו עובר
ב"בל תוסיף" גם בלא מכוון [2]
שלא בזמנו ולא מכוון
אינו עובר על "בל תוסיף"

לתנאים דלהלן, האם לילה ושבת זמן תפילין?

לילה שבת
לר' יוסי הגלילי לאו זמן תפילין
לר' עקיבא זמן תפילין לאו זמן תפילין
רבי נתן זמן תפילין -----
יונתן הקיטוני לאו זמן תפילין -----

עירובין דף צו: א

האם נשים מותרות לסמוך על קרבנן, והאם שבת זמן תפילין?

האם מותר לנשים לסמוך האם שבת הוא זמן תפילין
לר' מאיר ולר' יהודה אסור [3] זמן תפילין [4]
לר' יוסי ולר' שמעון מותר ----- [5]

-------------------------------------------------

[1] ולכן אם יניח ב' זוגות גם שלא מכוון לשם מצוה יעבור ב"בל תוסיף".

[2] ודחתה הגמ' פירוש זה, דא"כ כיון ששבת לאו זמן תפילין גם בזוג אחד הרי הוא מוסיף. ועוד, לא יתכן לומר שעובר ב"בל תוסיף" בשלא בזמנו ולא מכוון, דא"כ איך יושבים בסוכה ביום השמיני מספק.

[3] בתורת כהנים (-ספרא) איתא: דבני ישראל סומכין ובנות ישראל אינן סומכות, וסתם ספרא היינו ר' יהודה. וכן ר"מ סתם בר"ה (דף לב:), דדוקא את התינוקות לא מעכבים מלתקוע - אבל נשים מעכבות.

[4] דכיון דס"ל לר"מ ור' יהודה דאין נשים רשאות לקיים מצות עשה שהזמן גרמא (כל שיש בו איזה סרך איסור, כגון סמיכה בקדשים - שעושה אותה בכל כוחו ונשען על הבהמה, או בתפילין שיש בזה בזיון לתפילין, או שחוששים שאין יודעות לשמור גוף נקי), ובכל אופן ס"ל שאשה המוצאת תפילן בשבת לובשת אותו ומכניסתו, ש"מ דס"ל ששבת זמן תפילין - וא"כ לא חשיב מ"ע שהזמן גרמא, ונשים חייבות בתפילין.

[5] אכן אם מצאה תפילין בשבת יכולה להכניסם, כיון שס"ל שנשים במצות עשה שהזמן גרמא הם רשות. (וע' מג"א סימן ש"א ס"ק נ"ד).

עוד חומר לימוד על הדף