More Discussions for this daf
1. Kal va'Chomer to eat Matzah on Sukos 2. ציצית ומזוזה אינם דוחים שבת
דיונים על הדף - שבת קלא

אברהם יוסף שווארץ שואל:

הנה בסוגיא שבת קלא, איתא דלרבי אליעזר ציצית ומזוזה אינם דוחים שבת, מכיון דאי בעי מפקיר להו, ויל"ע לדעת התוס' בפסחים ד: דמי שאין לו קרקע באר"י פטור מקרבן פסח א"כ אף בפסח אפשר להפקיר, והדברים עתיקים.

עוד צ"ע בהא דסוכה דוחה שבת, והרי לרבי אליעזר בסוכה בעינן סוכה לשבעה, ואין יוצאין מסוכה לסוכה, וא"כ אם סוכות הוא בשבת, נמצא שיום טוב כבר נכנס ואין לו סוכה ראויה לז', ואם יו"ט אינה אלא במוצ"ש בודאי אין דוחה שבת בשביל מוצ"ש, ונראה קצת דוחק דלא אתי קרא אלא להיכא שבנה סוכתו ונפלה בשבת.

עוד צ"ע דקא מקשי שתפילין ידחו שבת, והנה ממנ"פ אי ס"ל ששבת זמן תפילין א"כ אולי באמת כתיבת תפילין ומכשיריו דוחין בשבת, ואם שבת אינה זמן תפילין א"כ נראה פשוט דאין לדחות שבת בשביל מצוה של אחריה.

אברהם יוסף שווארץ

הכולל משיב:

א) אולי י"ל דעי' תוס' ב"ב מד: ד"ה דלא דאין לך אדם שאין לו ארבע אמות בארץ ישראל עיי"ש לכן גם אם יפקיר יחזור אליו ביובל ומש"ה לא נקרא הפקר גמור ולא דמי לציצית ותפילין וצ"ע.

שנחזור כולנו במהרה לד"א בא"י!

דוד בלום

ב)

1) עי' שו"ת מהרש"ם ח"ב סי' סה ד"ה הנה שכתב שמה שרבי אליעזר בעי סוכה הראויה לשבעה א"צ שבעה ימים שלמים וסגי בראויה לשבעה ימים בלי הלילות וא"כ י"ל שהקרא איירי בחל יום ראשון של סוכות בשבת ואפילו לא הספיק לבנות הסוכה עד יום השבת מחמת אונס עכשיו לרבי אליעזר מותר לבנות ביום השבת עיי"ש.

2) הגרי"ש אלישיב זצ"ל תירץ (הערות למס' סוכה כז: עמ' קלג ד"ה ונראה) דאיירי בזמן תוספת יום טוב בתחילת החג להסוברים שאיסור מלאכה הוא דאורייתא גם בתוספת יו"ט ועי' מג"א סי' תצא סק"א דבתוספת יו"ט של מוצאי פסח אע"ג שאסור לעשות מלאכה מ"מ אולי מותר לאכול חמץ עיי"ש במג"א הרי שלכל מילי דחג תוספת יו"ט י"ל דלא הוי יו"ט אע"ג שאסור במלאכה א"כ ה"נ בתוספת יו"ט של כניסת סוכות גם אם נאמר שאסור מה"ת לעשות מלאכה מ"מ מי שבונה אז סוכה עדיין מקרי ראויה לשבעה שהרי עדיין לא התחילו אז עניני יו"ט.

כל טוב

דוד בלום