עוד דיונים על הדף
1. מחיקת מגילת סוטה 2. הלכה עוקבת מקרא
דיונים על הדף - סוטה יד

מנחם שואל:

שמעתי מאת הרב שלמה בוימגרטן זצללה"ה, רב של קהילת עץ חיים בלונדון, ושלעבר רב ב-שיפשול בוינה, שאמר בשיעור חומש בפרשת נשא בשנת תש"מ, כדלהלן :

"

טועים העולם הסוברים שמחיקת מגילת סוטה הייתה על ידי הכנסת המגילה במים, ושככה נמחקו האותיות, אלא, הכהן לקח סכין וגירד את האותיות עם הסכין, ואבקת הגרידה הושם במים"

לא שאלתי אותו אז את המקור לדבריו, ומאז אני מחפש מקור לדבריו ולא מוצא. אנא, אם אפשר, נא פרסם דברים אלו, אולי אחד מהאלפי לומדי דף היומי יכול לתת תשובה למקור הדברים.

בכבוד רב,

מנחם שפילמן

הכולל משיב:

זכורני ששאלתי את אחד הרבנים שליט"א (לפני כשמונה שנים) ואמר לי גם כן כך. אלא שהוסיף שמסתבר שיוצאים גם אם מחה במים עצמם. ולכאורה המקור הפשוט הוא מפשוטו של מקרא 'ומחה אל המים' (ולא 'במים'). ומ"מ גם אם נתן במים הרי זו פעולת מחיקה ולא גרמא, כדמוכח מהסוגיא בסוכה נ"ג גבי שם הקודש שהשליך לתהום, ולמדוהו ק"ו מסוטה (אולי יש לעיין בספר יד דוד שם. אין לי אותה תח"י כעת).

יוסי בן ארזה

Yossi Mehler commented:

Dear Rabbi Kornfeld

This E-mail chain started with a chaver of mine how through the question out at the table by a chasuna and got both responses with everyone being very sure of their position but no one with a real Mekor. Since then we've been opening the issue to a number of people have have gotten no further in finding a solid mekor. We have found the following, which you can pass on to anyone who would like to comment.

The mishna 17b ולא בקנקנתום and Rashi explains that it is absorbed in the parchment and can not be erase makes much more sense if you assume that you are scraping off the ink rather that erasing in water. In addition the sugya and the bottom of 20a and continued on 20b which discusses using קנקנתום to write a ספר תורה and then erase the מגילת סוטה from it makes much more sense if you assume that it is erased by scraping. How would you dip the Sefer Torah in the water in a כלי חרס ? Would you cut it out of the Sefer? On the other hand the Tosefos Yom Tov on the second Mishna in the Second Perek where there is a מחלוקת abount the quantity of water says " וצריך לומר דהכי גמירי לה שצריך מים למחוק הכתב יפה יפה בקלות ולפיכך ר"י שממעט במים ממעט בכתב " . This certainly makes more sense if you are using the water to erase the מגילה.

This is the best we've come up with here. Comments more than welcome.

להגדיל תורה ולהאדירה

Yossi Mehler