לכבוד הרבנים הגאונים שליט"א אחדשה"ט
ב] פה.
רש"י ד"ה וחוי - למה נקרא חוי.
צע"ק מדוע לא כ"כ לעיל אצל חורי.
החותם בכבוד רב,
שמואל דוד
א) נראה שמ"ש רש"י אצל "שמריחין" סרס את התיבה ודורשה אינו דומה למ"ש אצל "והחוי" למה נקרא חוי, כי אצל מילת החורי רש"י אינו מפרש למה נקרא החורי, כי "סרס את התיבה ודורשה" אינו פירוש למה נקרא כך, אלא היא דרשה נוספת שיותר רחוקה מן הפשט. משא"כ "למה נקרא חוי" היא פירוש המילה יותר על דרך הפשט.
ב) ועי' תוס' הרא"ש שכתב שהרי אינו דורש כל שבעה עממים למה נקרא שמם כך. וזה נראה מתאים עם מה שכתבתי לעיל שרק אצל חוי דורש למה נקרא כן ולא אצל חורי. (ומקור דברי תוס' הרא"ש מסתמא מתוד"ה חוי. ואולי יש ט"ס בתוס', וצ"ל אינו דורש כולם, וכ"כ שערי ציון וכ"כ הדרת יוסף בשם מהרש"א.)
כל טוב
דוד בלום