הגמרא הקשה למה יתחייב קנס על הבא באחותו עם המשנה כתוב שחייב מיתה משום רודף אחר נערה המאורסה.
אמנם לא הבנתי הקושיא, הלא ברגע שהתחייב הקנס דהיינו משעת ביאה גם פטור ממיתה בשעה זו דאינו עוד רודף אלא כבר נקרא עשה עבירה? הגמרא מתרץ חמשה אופנים איך שהחיוב מיתה והחיוב ממון אינם באים כאחד. אכן דין קם לי' בדרבה מיניה הוא רק כשיש חיוב מיתה וחיוב תשלומין כאחד, וכאן הלא יש פטור ממיתה וחיוב קנס באין כאחד ואפילו בלא כל ההיכי תמצא של הגמרא!?
תודה רבה
Y. Biberfeld, Philadelphia, PA
The Achiezer discusses this question at length (Even Ha'Ezer #18).
He concludes that a person is considered to be a Rodef as long as he is performing any part of the sin that is necessary in order to put him into the Halachic category of "Rodef." (See Kesuvos 31a, regarding a person who carries a knife on Shabbos and, while in the middle of walking four Amos, he tears someone's clothing with the knife. See Achiezer there at length.)
All the best,
Yaakov Montrose