רשי מד. ליכא למימר וצונו משמע שאסור לברך ורשי מד: משמע מותר האם לרש"י אין מברכין על מנהג כדמשמע במד. או שמותר כדמשמע במד:
תודה רבה,
דניאל גריי, טורונטו, קנדה
שלום וברכה
נראה שאסור, כדמשמע בלשון רש"י בע"א. ומה שכתב בע"ב שאינה צריכה ברכה הכוונה לומר שעל כן לא תקנו על זה ברכה וממילא אסור לברך. וכן משמע גם מלשון מלשון רש"י בע"א "דלא בעיא [= צריכה] ברכה דליכא למימר וצונו".
בברכה.
יוסי בן ארזה
מה שכתבתם שממילא אסור לברך, נראה שאין סמך לזה מדברי רש"י עצמו, אפילו אם זה באמת שיטתו. האם יש מקור למה שכתבתם?
תודה בכל אופן על מה שכתבת, זה אכן מהלך אפשרי ברש"י. שאלתי את זה לאחר שניסיתי המהלך הזה בעצמי, וחזרתי בו מהעדר סימוכין.
דניאל
שלום
נ"ל כסברא פשוטה שאם 'ליכא למימר וציונו' לא יתכן להגיד דבר שקר בברכה. ודעת הראשונים שאפשר לברך על מנהגים זה רק בגלל שהם סוברים שאפשר לומר גם עליהם 'וציונו', אבל רש"י שכותב שא"א לומר וציונו ע"כ שאי אפשר לברך.
יוסי בן ארזה