I'm wondering where to turn for sources on the two ?????? regarding what Kesuvim are -- i.e., the essential difference between the two parts of Nach?
I recall seeing an Abravanel, among others, in Rav A. Lopiansky's Likut Yesodei Ha'Torah that Kesuvim are authored by Nevi'im but Ru'ach ha'Kodesh (i.e., awake), not Al Pi full Nevuah (i.e., entranced, as expicated according to the Rambam's elaboration in the 7th Chapter of Hilchos Yesodei Ha'torah.)j
The other Mehalech (R"nu Bachye, perhaps?) I recall seeing recounted somewhere 'outside' (maybe in an Artscroll volume) that Sifrei Kesuvim were delivered via the same mechanism as Sifrei Nevi'im (i.e., same prophetic trance, etc.), but were authored for different divine purpose.
Might you help me lay forth the Masoretic sources for these two conceptions of Kesuvim among our Rishonim?
Jasper Pirasteh, Passaic, NJ, USA
Dear Jasper,
Great to hear from you. I saw a review of several opinions posted in the link in the footnote [1]. I believe it would help a good start to help you find what you need. Please let me know what you think. Thanks!
Best wishes,
Yishai Rasowsky
Footnotes:
1. https://judaism.stackexchange.com/questions/37474/what-is-the-difference-between-prophets-and-writings#:~:text=Like%20in%20just%20about%20every%20question%20of%20Judaism%2C%20there%27s%20more%20than%20one%20explanation/opinion.
I'm wondering where to turn for sources on the two מהלכים regarding what Kesuvim are -- i.e., the essential difference between the two parts of Nach?
I recall seeing an Abravanel, among others, in Rav A. Lopiansky's Likut Yesodei Ha'Torah that Kesuvim are authored by Nevi'im but Ru'ach ha'Kodesh (i.e., awake), not Al Pi full Nevuah (i.e., entranced, as expicated according to the Rambam's elaboration in the 7th Chapter of Hilchos Yesodei Ha'torah.)j
The other Mehalech (R"nu Bachye, perhaps?) I recall seeing recounted somewhere 'outside' (maybe in an Artscroll volume) that Sifrei Kesuvim were delivered via the same mechanism as Sifrei Nevi'im (i.e., same prophetic trance, etc.), but were authored for different divine purpose.
Might you help me lay forth the Masoretic sources for these two conceptions of Kesuvim among our Rishonim?
Jasper Pirasteh, Passaic, NJ, USA
Dear Jasper,
Great to hear from you. I saw a review of several opinions posted in the link in the footnote [1]. I believe it would help a good start to help you find what you need. Please let me know what you think. Thanks!
Best wishes,
Yishai Rasowsky
Footnotes:
1. https://judaism.stackexchange.com/questions/37474/what-is-the-difference-between-prophets-and-writings#:~:text=Like%20in%20just%20about%20every%20question%20of%20Judaism%2C%20there%27s%20more%20than%20one%20explanation/opinion.
Dear Yishai,
Indeed you're correct. This is very helpful. (Thank you; wonder how I missed it Googling...)
Curiously, the respondent omits that Abravanel Rav Lopiansky cites that I finally located (at the beginning of Shir haYam) and mentions a different one, the two sources representing opposing shittas! So apparently, the Abravanel may have moved in both mehalkhim, the Rambam's, and this other the respondent mentions, which branches into Meiri and Rashi (as understood by the Maharil & the Levush).
Here's the Abravanel I have, which goes off the Moreh 2:45
אמנם רוח הקודש אינו כן כי אין בו ראיות צורות ומשלים ואין בהגעתו תרדמה וביטול החושי' אבל הנביא רוצה ובוחר לדבר מה שירצה בחכמות או בתושבחות ודברי הזהרה ויתר הענינים ומפני שילוה לו רוח ועזר אלהי לדבר דברו נקראה מדרגתו רוח הקודש והוא הכנה לנבואה הגמורה וכבר כתב הרב המורה בפ' מ"ה ח"ב כשספר מדרגות הנבואה שכבר תבוא הנבואה במדרגה אחת ממדרגותיה ופעם אחרת תבואהו הנבואה במדרגה אחרת למטה ממנו כי כמו שהנביא לא ינבא כל ימיו בהדבקות אבל ינבא עת ותפרד הנבואה ממנו עתים כן ינבא עת אחת בצורת מדרגה העליונה מהנבואה וינבא עת אחרת במדרגה למטה ממנה או ברוח הקודש בלבד. ומזה תדע ותשכיל שכל שירה שתמצא בדבר הנביאים הוא דבר שהם מעצמם היו מסדרים אותה ברוח הקודש לא שראו אותה בנבואה לא כן בשאר המראות כי המראות כלם הם נבואות גמורות ואינם ממדרגת רוח הקודש כפי דרך הרב המורה. אבל השירה אי זו שתהיה היא ברוח הקדש מפועל הנביא רצונו ובחירתו שסדר אותה כי אינו מהבטל כמו שזכרתי שהנביאים עם היותם פעמים משיגים מראות נבואיות אמתיות בעת יקיצתם בהיותם בלתי מנבאים ידברו דברים ברוח הקדש ביופי המליצה וצחות הלשון הלא תראה שמואל הנביא שכתב ספרו וספר שופטים בנבואתו ולכן הושמו ספריו מכלל ספרי הנביאים ועם כל זה לא נמנע מלכתוב מגילת רות ברוח הקודש מבלי נבואה. ולכך הושמה מכלל הכתובים. וכן ירמיהו כתב בנבואה ספרו וספר מלכים וכתב ברוח הקדש מגילת קינות ולכך היו ספריו מכלל ספרי הנביאים. והיתה מגילת קינות מכלל ספרי הכתובים