1) שלום וברכה, רציתי באור במחלוקת ר"י ור"א, שלכאורה היא (בפרט בענין של בריאת העולם נראת כמחלוקת במציאות.
2) ועוד התעוררתי בענין בפרט לנפק"מ בענין של ברכת החמה (ברכות נט ע"ב שצריכה להיות בתקופת ניסן,, ולשיטת רש"י ז"ל שם הוא אותו זמן שהי' ממש בבריאת העולם. וזה לכאורה לא כדקיי"ל להלכה שאנו סומכין אשיטת ר"א.
ואע"פ שאפ"ל כמ"ש הרב משטאת בנימין (סימן קא) המובא בברכ"י )או"ח סימן רכט( שיש לחלק בין תקופות לבריאת העולם [וצ"ב על עצם התרוץ איך אפשר לחלק בינהם] נדמה לענ"ד בס"ד דא"א לומר כן לרש"י ז"ל שמבאר בפרוש דהוא אותו עת של בריאת העולם וצ"ב. שכמ"ה
הדרדק אהרן ברכה הי"ו, ק"ק מילאנו יע"א
1) בפשטות היא מחלוקת במציאות. ומאי קשיא. אמנם כבר כתבו התוס' דאליבא דאמת אלו ואלו דא"ח, דהא ב'מעשה' והא ב'מחשבה'. וכן מובא בשם האריז"ל ע"ד האמת.
2) כבר כתבו הראשונים ש'תקופת שמואל בפרהסיא ותקופת רב אדא בצנעה', כלומר בדברים הנוגעים להלכה של הציבור - להוציא חשבונות קידוש החודש וכד' שרק ב"ד מתעסקים בהם - נקבע הדבר לפי שמואל. וכבר פירש החזו"א טעם הדבר, דלא ניתנו התורה והמצוות אלא לצרף בהן הבריות, והדיוק המדעי אינו משנה, וכגון ששיערו כל אמתא בריבוא אמתא ותרי חומשי באלכסונא, שכבר כתבו הראשונים שאינו בדיוק הוא. וכן הקף העיגול פי שלש מרוחבו, ועוד
כולל עיון הדף