What are the three principles in the Nimukei Yosef DH Peseida d'Poa'lim? What does the RITVA say in the name of the RA'AVAD?
Menachem Reichenberg, Petach Tikvah, Israel
זה הכלל, לפי הנמ"י:
(א) כל היכא דהוי פשיעותא דשניהם, או שלא היתה פשיעותא של אף אחד מהם, ובודאי היכא דהוו פשיעותא דפועלים אבל לא לבעל הבית (כגון כשהפועלים היו להם לדעת ןלא הבעה"ב), בכל הנ"ל הפסידא דפועלים.
(ב) אבל אם הפשיעה היתה של בעל הבית לבד (כגון שלא לא סיירא מאורתא, וממי' רק הבעל הבית היה יכול לדעת האונס) א"כ הפסידא דבעל הבית. בכל זאת, אם יכולים הפועלים למצוא עבודה אחרת עובדים וממעטים משכרו של בעה"ב.
(ג) היכא שהתחיל במלאכה נחלקו הראשונים: דעת הרמב"ם שכל שהתחיל במלאכה לא שנא פועל לא שנא קבלן מקבל שכרו, ודעת הרמב"ן דכל שנגמר מלאכתו ע"י שמים אע"ג דהתחיל אין לא שכרו.
דעת הראב"ד אליבא דהריטב"א לחלק בין פועל, דמקבל עבור המלאכה עצמו וכל שלא עבד מזלו גרם ואין לו שכרו, לקבלן, שברגע שהתחיל במלאכה מקבל שכרו על גמר העבודה, וממילא אפילו אם נגמר המלאכה מאליה זוכה בשכרו.
ד. זופניק