א) נד. רשד"ה והפרד. דאין כל חדש תחת השמש.
צ"ע דמצינו כוי ועוד מיני כלאים שלא נבראו בין השמשות ולא אמרינן אין כל חדש?
ב) נד: עלו במחשבה להיבראות ... על המת שיסריח
האם אין זה מטבע המת שיסריח בלי נשמה? עי' גמרא סנהדרין צא: אפשר חתיכת של של בשר עומדת ג' ימים בלא מלח ואינה מסריח - ושם איירי בלי מיתה ובלי הטיפה של מלאך המות
ג) בנד: ז דברים מכוסים ומלכות בית דוד מתי תחזור ומלכות הרשעה מתי יכלה,
לכאורה זה אינה שני דברים נפרדים אלא הם תוים זה בזה?
שווארץ
א) אמת ליעקב בראשית א,כד:
ולכאורה מה יענה [ר' נחמיה] לאותן המינים שמפתחין בזמנינו על ידי הרכבת כלאים, שהרי מכיון שמתעברים זה מזה א"כ על כרחך שיוָלד מהרכבה זו מין שלישי - כמו הכוי שהוא בא מן התיש ומן הצביה, וכי נימא דגם כוי נברא בערב שבת בין השמשות, אתמהה! ואפשר דר' נחמיה יסבור כמ"ד [חולין דף פ' ע"א] דכוי בריה בפני עצמה ולא הכריעו בה חכמים אם מין חיה אם מין בהמה38. ועיין בחידושים להלן [ויקרא י"ט פי"ט] שביארתי שישנו חילוק בין פרד לכוי, שפרד נעשה מין חדש לגמרי, אבל כוי הוא או עז גמור או צבי גמור אלא שאנו מסופקין אם הוא חיה או בהמה ועיי"ש39 שביארתי הדברים היטב, ולפ"ז א"ש נמי שיטת רבי נחמיה הכא, ודו"ק בזה.
ב) אכן זה טבעי בכל בשר. כאן מדובר עוד לפני שנוצר הטבע, כשעלה במחשבה ליבראות. כלומר גם אם לא היה טבע כזה כך היה צרך להיות במחשבה.
ג) מניין שהדברים תלויים זב"ז? מלכות הרשעה יכולה לחיות ועדיין בן דוד לא בא.
בברכה.
יוסי בן ארזה