More Discussions for this daf
1. Derashah from Im Kofer 2. Damages 3. ולא ידעינן תיקו
דיונים על הדף - בבא קמא מג

שמואל דוד בערקאוויטש שואל:

ולא ידעינן תיקו

יש לעיין מדוע כאן הוסיף הגמרא ״ולא ידעינן״ תיקו, ולא נקט ״תיקו״ ותו לא

החותם בכבוד רב,

שמואל דוד בערקאוויטש

הכולל משיב:

מדברי מהרש"ל נראה שתוספת 'ולא ידעינן' באה כדי לומר שהספק שאנו מפרשים בדברי רבא הוא אליבא דהלכתא ולא רק אליבא דרבה -

ים של שלמה מסכת בבא קמא פרק ד סימן כז

אבל סברתו, אף היכא דליכא כופר משלם דמים. דלא גרע מיתה מנזקין, עומדת. הילכך גבי תם, אף דפטריה רחמנא מכופר. מדמים לא פטריה. ותדע, דהא רבא דהוא בתראה בעי בעייא אליביה. וסתמא דתלמודא אמר עליה ולא ידעינן תי"קו. אלמא דאליבא דהילכתא הך בעייא קיימת. דליכא למימר דרבא אליבא דרבה קמבעי ליה. ובית המדרש של רבה אמרו עליה תיקו. דהא סתמא דתלמודא משום קושיא מפרשן דברי רבא. אלא רבא גופיה קמבעי ליה כו', וא"כ מה צריך סתמא דתלמודא לומר ולא ידעינן תיקו. אי לאו דהוי אליבא דהלכתא, והיינו, דאיכא סברא לומר, אף היכא דליכא כופר משלם דמים. כך נ"ל סברת הראב"ד.

יוסי בן ארזה