(a) שאלה ראשונה:
אומרת הגמרא: "(ואי מינסבא) דלמא איעברה (לאחר לידתה) ומעכר חלבה וקטלה ליה (לברה ברעב)."
השאלה:
האם לא יוצא מכאן לפי זה צריכים להמתין עד סוף העיבור, ועוד כ"ד חודש או לכשימות הולד?]
[TRANSLATION: According to this, shouldn't it be required to wait until the end of the pregnancy, and an additional 24 months or until the Vlad dies?]
(b) שאלה שניה:
אומרת הגמרא: "אמר רבי חייא בר אבא: חזר בו רבי יוחנן.
אמר רב יוסף: אי הדר ביה - ממתניתא דכרמא (שנשנית בכרם ביבנה) הדר ביה (מחמת אותה משנה חזר בו), דתניא: אמר רבי ישמעאל בנו של רבי יוחנן בן ברוקה: שמעתי מפי חכמים בכרם ביבנה (שהיו יושבים שורות שורות כעין הכרם): כולן צריכות להמתין שלשה חדשים (דגזרו שאינה ראויה אטו ראויה).
השאלה: לפי רש"י, שהמשנה נשנתה ביבנה - מדוע יחזור בו רבי יוחנן בגלל משנה מכרם ביבנה? הרי רבי יוסי היה מאוחר, וישב בצפורי שהיה מושב בית הדין אחרי יבנה?
[TRANSLATION: According to Rashi, that the Mishnah was taught in Yavneh, why does Rebbi Yochanan change his mind because of a Mishnah from Kerem b'Yavneh? Rebbi Yosi was later, and he lived in Tzipori which was the seat of the Beis Din after Yavneh!]
(c) שאלה שלישית - או הערה:
אומרת הגמרא: אמר ליה: דרמא לך הא - לא חש לקמחיה (ומפרש רש"י: למה שהוא טוחן ומוציא מפיו, כלומר לדיבורו.
ואולי הרמז בפשטות ל"אם אין קמח אין תורה" - 'לא חש לקמחיה' כלומר: לא חש ללימודו.
[TRANSLATION: The Gemara says that "one who asks you such a question, 'Lo Chash l'Kimchei,'" which Rashi explains that he is not careful about what he grinds and brings forth from his mouth, meaning his speech.
Perhaps the statement "Lo Chash l'Kimchei" is a simple allusion referring to the Mishnah in Avos, "If there is no Kemach (flour), there is no Torah," and thus "Lo Chas l'Kimchei" means that he was not careful with his learning.]
(a) That is correct.
(b) Even though Rebbi Yosi was later, Rebbi Yochanan saw the words of the
Beraisa of Kerem b'Yavn