לא הבנתי את הדו שיח בין הצלמים וגם הרש"י בכט. לא האיר לי.
האם תוכלו להסביר את המהלך כאן?
תודה רבה
טוביה מרקוס
שלום
הנה ציטוט מספר ביאורי אגדות אפיקי ים
העמיד צלם בהיכל דכתי' ומעת הוסר התמיד וכו' והכתי' ועל כנף שקוצים משומם אמר רבא תרי הוו ונפל חד על חברי' וקטעי' לידי' וכו' יש בזה כוונה עמוקה וראה כמה עמקו דברי חכמינו ז"ל ורמזו בכאן כל ענין סוד ע"ז של הקדמונים וכל טעות שטעו בהם והוא ענין נשגב ונורא מאוד. והוא כי שורש ראשון לעונות ישראל היה חטא העגל שלכן כתי' (שמות לב לד) וביום פקדי וכו' ואין לך פורעניות וכו' שאין בו מהכרע לטרא וכו' (סנהדרין קב ע"א), והוא כי באמת כל הבריאה וכל פרטי השינויים הנמצאים בעולם הכל הוא מצידינו, ומצידו ית' כולו אחדות גמורה כי הוא ממלא כל עלמין וכו' וכולא כלא חשיבין קמי', והוא מנפלאות תמים דעים מכל העבודה ותורה ומצות שנתנו לישראל שע"י משתנים כל הנבראים הכל הוא מצדינו, והוא מסוד שורש הצמצום. והסתלקות המאורות והתלבשות הפרצופים והעולמות זה בזה וכל המסכים והמחיצות הכל הוא מצידנו, אבל מצידו ית' הכל אחדות פשוט, והוא מה שקרע הקב"ה כל הרקיעים במ"ת והראה להם שה' האלקים בשמים ממעל וכו' אין עוד מלבדו כמו שהאריך בזה הגאון מוהר"ח בספרו הנחמד נפש החיים. אבל הע"ר הטעו את ישראל בענין נשגב הזה, ונפלו ברשת הטעות שבאמת יש צמצום והסתלקות ומשם שורש פירוד הנבראים וכל ההשגחה המסורה לשלוחים שהם משתלשלים ומתלבשים זה בזה, ומצד זה הטעו אותם לומר ששייך עבדות גם לאמצעים, והוא סוד או"ר ומנח"ה של י"ש עלמין המתחלקים תחות עלמא דאתי, ולכן עשו העג"ל במנחה בי"ז תמוז אחרי שש שעות וירא העם כי בושש משה שבא שש וכו' (שבת פט ע"א), והוא ענין סט' דשמאלא הבא מצד סלוק האו"ר שהחמה נוטה למערב ומתחיל להתחשך, והוא סוד הצמצום והסתלקות, ולכן עשו עג"ל זהב כי מצפון זהב יאתה וכתי' (יחזקאל א י) פני שור מהשמאל והם ק"ג עלמין דשמאלא, וכן משם צץ מטה זדון של ירבעם בן נבט שראה התחלקות מלכות ישראל לשנים. והוא סוד ב' הדרכים של טוב ורע חסד ודין, ולכן נצטוו ישראל להקריב בכל יום ב' תמידים א' בבוקר וא' בערב במנחה לייחד שני הדרכים לאחד ליחודו של עולם, ומגלגלים זכות ליום זכאי וכו' ולכן ביום י"ז בתמוז שבו הי' חטא העגל ושבירת הלוחות אז ג"כ הוסר התמיד, ומעת הוסר התמיד אז ניתן שקוץ שומם והם ב' נגד ב' כוחות של הנהגת טוב ורע חסד ודין, אבל בהם אין יחוד כמ"ש (תהלים צב י) יתפרדו כל פועלי און וכח א' מתנגד לחבירו. והוא מ"ש שנפל חד על חברי' ותברי' לידי' ר"ל לכח שלו, משא"כ ביחודו של עולם שהכל א' כמ"ש ה' אלקינו ה' אחד, והוא מ"ש דאשתכח דכתי' בי' אנת צבית לחרובי' ביתי' וכו' ר"ל שעון זה החריב בהמ"ק שנפלו בפרודא. והבן מאד ודי בזה לחכם ומבין מדעתו:
יוסי בן ארזה