למה רש"י מזכיר מגע בד"ה ומאן תנא דשמעת?
תודה
לפי מה שכתב בתוי"ט (כלים א,ג) בדעת הרמב"ם, שקרי של זב מטמא בכלשהו, שלא כקרי של טהור שאינו מטמא אלא בכעדשה, נמצא שהק"ו מועיל גם למגע.
ואף שהגמרא כאן דוחה שלמגע אין צריך ק"ו, זה נאמר רק כדחייה שאין להוכיח מהתנא שאינו סובר דיו היכא דלא מפריך ק"ו, אך לפי האמת ייתכן שיש תנא כזה (כמו שמשמע בתוס' בב"מ צה. וכן שם בתוס' רבנו פרץ), ולפיו ייתכן שגם התנא הזה סובר כן.
ואפשר עוד לומר שאף שלמגע אמרו שאין צריך ק"ו, אבל למעשה יש גם ק"ו, וכמו שאמרו בגמרא קודם כהנחה פשוטה "וקא מייתי לה בין למגע בין למשא". ורש"י נקט בדבריו כלשון הגמרא.
יוסי בן ארזה