The Chazan finishes the Bracha of Goel Yisroel by saying "Mi Sheana......Hu Yaaneh Eschem Veyishma B'Kol Tzaakaschem ".. rather than saying Osonu and Tzaakasaynu . Why is he 'motzi es atzmo min hatzibur'?
Thank you for taking the time to consider all our questions.
בברכת גואל ישראל, החזן מסיים "...הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם." למה הוא מוציא את עצמו מן הכלל, ואינו אומר "אותנו...צקעתנו..."?
Alex Lebovits, toronto, canada
אעפ"י שמבואר בברכות מט שלכתחילה אין למזמן להוציא עצמו מן הכלל באמירת 'נברך' [ומה שאומרים בביהכ"נ 'ברכו', אמרו בירושלמי מפני שאומר 'המבורך' הרי מכליל עצמו עם הקהל], נראה שההקפדה בזה היא רק לענין שבח וברכה, אבל בכל ברכות התעניות נראה במשנה שהחזן אינו מכליל עצמו.
ואולי הטעם מפני כבוד הציבור, תולה את שמיעת הצעקה בהם ולא בו, כאילו הוא בטל ומבוטל אליהם ואינו ראוי שתיענה תפילתו אלא בזכות הציבור בלבד. וכן נראה בתפילות החכמים כגון חוני המעגל (להלן כג.) שהיה מתפלל בשביל הציבור ולא בשבילו, כאילו הוא אינו אלא שליח שלהם ואינו צד בענין, כאומר אני איני זכאי לכך ולא למעני אני מתפלל אלא למען הציבור.
יב"א