There were גרים before Avrohom Avinu. Either they accepted Hash-m as בורא ומנהיג contrary to popular belief then of ONLY בורא or from the yeshiva of שם ועבר who did so very privately and accordingly were not given the very public mitzvah of מילה in contrast to Avrohom Avinu very public outreach who was given the very public mitzvah of מילה.
Maharsha Sukkah 59b (full text below) asks that in 'B' the גרים aspire to be counted as part of klal Yisroel and single out from the 3 avos Avrohom Avinu and identify him as נדיב since he was the first full גר, But 'B' doesn't demonstrate that in 'A' נדיב refers to Avrohom Avinu as A's context is מצות ראייה and there is no apparent reason to single out from the 3 avos ONLY Avrohom Avinu and identify him as נדיב He answers that when Avrohom Avinu went to Mount Moriyah to perform Akeidas Yiitzchok, Avrohom Avinu thereby became the תחילה (the 'first-ever') to perform מצות ראייה and thus the connection between 'B' and 'A' is legitimized.
I'd like to use said Maharsha to explain Tosfos. End of Parshas Lech Lecha discusses mitzvah of מילה of Avrohom Avinu and leads into Parshas Vayerah discussing Akeidas Yitzchok, thereby showing a connection for Avrohom Avinu's מילה and first-ever מצות ראייה. חגיגה 4b says: "תנא הערל והטמא פטורין מן הראייה" further showing a connection between מילה and מצות ראייה and who is חייב and who is פטור.
While said Maharsha explained how the gmara ascertained that the term נדיב by ראייה referred to Avrohom Avinu, in our sugya in חגיגה that is focused on ראייה Tofsos makes the point that no גרים before Avrohom Avinu had מצות מילה and as ערלים were פטורין מן הראייה, in contrast to Avrohom Avinu who was מהול and was the first of all גרים to be חייב in מצות ראייה. Tosfos' 7 word comment is all about effectively applying תחילה (the 'first-ever') of 'B' into 'A', i.e., the context of our sugya in חגיגה about ראייה and ensuring the pasuk refers to someone who is חייב in מצות ראייה in spite of being a גר and all previous גרים being פטורין מן הראייה: Avrohom Avinu.
Maharsha Sukkah 59b:
בתו של אברהם אבינו שנקרא נדיב שנאמר נדיבי עמים וגו' בהאי קרא דמייתי אינו מפורש שאברהם נקרא נדיב אבל פי' הפסוק נדיבי עמים הם הגרים שנדבו לבם להתגייר ונאספו לישראל וקראן עם אלהי אברהם כו' שתלאן בו לפי שהוא היה תחלתן של גרים שנדב הוא לבו לשמים להתגייר וע"כ קרא לישראל בת נדיב בת אברהם ומיהו יש לעיין בזה דהתם גבי גרים איכא טעמא שתלאן באברהם ולא ביצחק ויעקב אבל בהאי קרא לענין עליה ברגל מ"ט קראן בת נדיב דהיינו בת אברהם ולא בת יצחק ויעקב וי"ל שגם הוא תחלתן של עולין למקום המקדש להר ה' יראה להקריב שם בנו יצחק והקריב עולה תחתיו:
Daniel Gray
Toronto Ontario
Dear R' Gray,
Great to hear from you. What is an insightful connection!
Before your Pshat, someone learning these Inyanim could have viewed the two pieces as more or less distinct and separate, perhaps because the Maharsha doesn't directly mention Milah and the Tosfos doesn't directly mention Reiyah. But with your deep explanation, they are brilliantly woven into a unified tapestry.
Yasher Koach!
Bivrachah,
Yishai Rasowsky