שאלות על רש"י

1)

רש"י: זכו בניו לטלית...זכה לקבורה לבניו...נערים וזקנים ערום: מה ה'מידה כנגד מידה' שבכל אחד מהבנים?

1.

גור אריה: שם ויפת דבקו בכבוד ובזה זכו בניהם- שם שהתאמץ במצוה בגופו ונפשו זכו בניו במצוה בבגדיהם בעודם חיים, ואז הבגד הוא כבוד הנשמה והגוף, וכבוד ה' עליהם. יפת לא התאמץ במצוה בנפשו וזכו בניו לכבוד הגוף בלבד. חם ביזה את הגוף וכך קרה לתולדותיו.

2)

רש"י: זכו בניו לטלית...זכה לקבורה לבניו...נערים וזקנים ערום: למה כך נהג כל אחד מהבנים, ומה הקשר בין שכרו למהותו?

1.

גור אריה: שם הוא העצם והעיקר. יפת הוא גופני שהרי היופי שייך לגוף והוא פעל בעצלות כדרך הגוף, ולכן זכה גופו לקבורה. חם הוא כח הנפש- החום הטבעי שבאדם ולכן הוא ארור (כי זה לא הגוף עצמו אלא כח בגוף שיש בו חסרון, עיי"ש). 1


1

עוד הוסיף הגור אריה שבני נח כנגד בני אדם הראשון- יפת כנגד הבל שהרי "הבל היופי". חם כנגד קין ושניהם ארורים. שם הוא העצם והעיקר, והוא כנגד שת שממנו הושתת העולם.

3)

רש"י: זכו בניו לטלית: קשה שבסוטה (דף יז.) כתוב שזכו בציצית בזכות אברהם שאמר "אם מחוט ועד שרוך נעל"?

1.

רא"ם: בזכות שם זכו לחוט לבן ובזכות אברהם זכו לתכלת.

2.

גור אריה: זכות שניהם הועילה, כי מכחו של שם [שפרש בגד] זכו לבגד של ציצית, ומכח אברהם (שאמר "מחוט") זכו לחוטי הציצית.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים