שאלות על רש"י

1)

רש"י: יש אומרים סרסו ויש אומרים רבעו: למה לא פירש כמשמעו?

1.

גור אריה: כתוב "אשר עשה לו בנו הקטן" וראייה לבדה איננה עשייה.

2)

רש"י: יש אומרים סרסו ויש אומרים רבעו: למה לא קילל את חם עצמו?

1.

גור אריה: מפני שהקב"ה ברכו.

3)

רש"י: יש אומרים סרסו ויש אומרים רבעו: למה קילל את כנען?

1.

גור אריה: בגמ' (סנהדרין דף ע.) המסקנה שלכ"ע סירסו ולכן קילל את כנען שיהיה עבד במקום הבן שהיה יכול להוליד [כדברי רש"י בפסוק כה], אלא שנחלקו האם גם רבעו. עיי"ש.

4)

רש"י: יש אומרים סרסו ויש אומרים רבעו: למה לא קילל את חם עצמו?

1.

גור אריה: מפני שהקב"ה ברכו.

5)

רש"י: יש אומרים סרסו ויש אומרים רבעו: כיצד עשה חם מעשה מגונה כל כך?

1.

מהר"ל, (באר הגולה, באר חמישי עמ' קב ד"ה בפרק): חם היה דבק בזנות כמו כנען ומצרים בניו, ולכן רבעו וזהו פחיתות הגוף. ולמ"ד סרסו הטעם כי מנח יצא כל העולם והוא היה ראוי להביא ברכה נוספת לעולם, וחם רצה להיות במקומו, ובמה שסרסו היה דבק בהעדר ובקללה, וזהו קלקול הנפש, ולכן הביא קללה לעולם.

2.

מהר"ל, (באר הגולה, באר חמישי עמ' קב ד"ה בפרק): חם לא רבעו וסירסו במעשה אלא ע"י ראיה, כי הזנות נקראת ראיית ערוה, וחם שהיה דבק בזנות נחשבת ראייתו לרביעה. למ"ד סרסו הטעם שכל כחו של האיבר בא ממה שהוא בסתר, והגילוי מבטל כחו.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים