כיצד פירשו בגמ' "בסודם אל תבא נפשי" זה מעשה מרגלים, והרי המרגלים היו מכל השבטים?
גור אריה (במדבר טז,א): הגמ' דורשת את מילת "בסודם" על המרגלים שנועצו יחדיו להוציא דיבה, אבל זה נאמר אצל שמעון כי אצלו היו גם מעשה זמרי וגם המרגלים.
שאלות על רש"י
רש"י: זה מעשה זמרי: למה לא פירש שזה מעשה מרגלים כפי שכתוב בגמ'?
גור אריה (במדבר טז,א): על הגמ' קשה שהמרגלים היו מכל השבטים ולא רק משמעון ולוי, ולכן פירש שזה מעשה זמרי.
רש"י: ולא נאמר בן יעקב: קשה שתמיד מייחסים רק עד השבט ולא עד יעקב?
גור אריה: כשהפסוק מייחס כדי שנדע מי הוא האיש, די לייחס אותו עד השבט, אבל אצל קורח וזמרי בא הכתוב לייחסם כדי לדעת את מעלתם 1 , וראוי היה לייחסם ליעקב שהוא ראש הייחוס.
הגור אריה (במדבר טז א) מוסיף שהפסוק מספר את מעלת קורח לומר שמחמת מעלתו לא היה לו להמשך אחר המחלוקת.
רש"י: ולא נאמר בן יעקב: מה בכך שלא כתוב בן יעקב, והרי הוא בנו?
גור אריה: קורח וזמרי עשו את מה שעשו בגלל מעלתם, ויעקב התפלל שלא ירשו מגדולתו וחשיבותו, ומשום כך מעשיהם לא נחשבים ליעקב לגנאי. 1
גור אריה (במדבר טז,א): כאשר צדיק מוליד רשע יש פסולת בצדיק שממנו נולד הרשע, ויעקב התפלל שלא יהיה פסולת ממנו אצל הרשע.
אבל אלמלא תפילתו, היו מעשי קורח וזמרי מושפעים מהיותם בני יעקב והיה זה גנאי ליעקב.
רש"י: ולא נאמר בן יעקב: קשה שאצל זמרי הוזכר רק אביו ולמה שיזכר שם יעקב?
גור אריה (במדבר טז,א): עיקר תפילת יעקב הייתה שלא יהיה לו חלק בהם ושלא יוולד הרשע מהפסולת של הצדיק [ולא מדובר רק על זכרת שמו גרידא].
רש"י: בדברי הימים וכו': מה הוכיח רש"י מדברי הימים?
גור אריה: שם מוכח שהדרך היא לייחס עד יעקב.