למה לא חלם פרעה את חלומו מיד כשירד יוסף למצרים?
מהר"ל (גבורות ה', פי"א, עמ' סג): המצרים הם חומר ויוסף הוא הצורה שלהם, וכשם שאצל האדם- בינקותו גובר החומר על הצורה עד שהוא גדל והצורה מולכת על החומר, כך בתחילה היה יוסף עבד למצרים ואחר כך הוא מלך עליהם. 1
החומר בלי הצורה הוא האפשרות בלי המימוש (-חומר גלם, פוטנציאל שלא מומש) והצורה היא המוציאה את החומר אל הפועל (כגון: חוד הסכין הוא הצורה של חומר הסכין- הברזל.) לכן מצרים הם חומר ויוסף הפרוש מן החומר הוא הצורה.
שאלות על רש"י
רש"י: מקץ- כתרגומו מסוף: ממה בא רש"י להפקיע?
גור אריה: עלולים לפרש "מקץ" מלשון קצה- וקצה הוא בתחילת הדבר או בסופו, ולכן כתב רש"י ש'מקץ' פרושו סוף.
רש"י: מקץ- כתרגומו מסוף: למה לא הספיק לרש"י לכתוב "כתרגומו" בלי להוסיף "מסוף"?
גור אריה: כוונת רש"י שהתרגום תירגם כאן את המילה עצמה ולא את הענין.
רש"י: מקץ- כתרגומו מסוף: מה ההבדל אם מפרשים "מקץ" מלשון סוף או קצה?
גור אריה: 'קצה שנתיים' יכול להתפרש שמדובר בתוך השנתיים- קודם שנשלמו, וזה לא יתכן שהרי נגזר על יוסף להיות שנתיים בבית הסוהר. לכן פירש רש"י שהכוונה ל'סוף'.
רש"י: שאר נהרות...חוץ מנילוס: גם לשאר נהרות אפשר לקרוא יאור?
גור אריה: כתוב כאן "היאור" בה"א הידיעה, ורק הנילוס קרוי כך.
רש"י: חוץ מנילוס: בספר דניאל החידקל קרוי 'היאור'?
גור אריה: שם מפורש שמדובר על החידקל, אבל סתם 'היאור' כוונתו לנילוס.
רש"י: עשויין יאורים יאורים בידי אדם: החידקל אינו עשוי בידי אדם והוא נקרא יאור?