שאלות על רש"י

1)

רש"י: נתמעטו זכיותי על ידי החסדים...שעשית עמי...שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא: אולי יעקב חשש רק מחמת מיעוט זכויותיו על ידי ריבוי החסדים, ולא שמא נתלכלך בחטא?

1.

גור אריה: ה' לא התנה את הבטחת השמירה בריבוי זכויות, ולכן רק חטא עלול לבטל את ההבטחה.

2)

רש"י: נתמעטו זכיותי על ידי החסדים...שעשית עמי...שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא: לכאורה די בחטא כדי לבטל את ההבטחה, ולמה הוסיף שנתמעטו זכויותיו?

1.

גור אריה: אלמלא נתמעטו זכויותיו על ידי חסדי ה', היה ריבוי זכויות מנקה מיעוט עוונות.

3)

רש"י: נתמעטו זכיותי על ידי החסדים...שעשית עמי: רמב"ן: החסדים הללו נעשו קודם הבטחת השמירה, וא"כ למה חשש יעקב?

1.

גור אריה: יעקב התיירא מחמת החשש שמא התלכלך בחטא, והוסיף שאין לו לסמוך על ריבוי זכויותיו שיגנו עליו, כי הם נתמעטו על ידי חסדי ה'.

4)

רש"י: שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא: רמב"ן: אם חשש יעקב שהבטחת ה' התבטלה מחמת החטא, למה המשיך להזכיר את ההבטחות הללו?

1.

גור אריה: כיון שהובטח יעקב על כך, הוא אומר דרך בקשה שתחנוניו יועילו שתתקיים ההבטחה.

5)

רש"י: שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא: למה התיירא יעקב, והרי דיבור שיצא מפי ה' לטובה- אינו חוזר בו?

1.

גור אריה (לעיל, פסוק ח): הבטחה יכולה להשתנות כי היא תלויה בזכותו של מקבל ההבטחה. נבואה אי אפשר שתתבטל כי הנבואה איננה תלויה במקבל, אלא זו גזירת ה' שכך יהיה, ולכן רוב הנבואות נאמרו בלשון עבר. 1


1

ע"ע בגור אריה שדן בשיטת הרמב"ם בעניין זה.

6)

רש"י: לא היה עמי לא כסף ולא זהב ולא מקנה אלא מקלי לבדו. ומדרש אגדה נתן מקלו בירדן ונבקע הירדן: מנין לפרש שני פרושים?

1.

גור אריה: מכך שהזכיר יעקב את הירדן ולא אמר 'כי במקלי באתי עד הנה' למדנו שהירדן נבקע לו על ידי המקל. וממה שהמשיך יעקב "ועתה הייתי לשני מחנות" משמע שלא היה לו מאומה בתחילה.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים