שאלות על רש"י
רש"י: לענין החכמה דבר הכתוב: על איזה חכמה מדובר כאן?
רא"ם: מתחילה הייתה חכמה באדם (כמו שפירש רש"י בפ"ב פכ"ה), וכאן מדובר על החכמה שנפקחו עיניהם לגבי ידיעה זו שנתערטלו מהמצוה.
גור אריה: קודם החטא הייתה בהם רק השגת הדברים הטובים ולא הדברים הרעים, ועכשיו נפקחו עיניהם לרעות דברים רעים, ולכן השיגו שהם ערומים מהמצוה ושהם ערומים ללא לבוש.
רש"י: מהו וידעו כי עירומים הם: בפסוק יא פירש רש"י שאחר החטא נודע לאדם שיש בושת לעומד ערום, א"כ למה לא פירש כך כאן?
רא"ם: אם נפרש כך נמצא שהמקרא קצר וכאילו כתוב 'ותפקחנה עיני שניהם לדעת שבושה היא להראות ערום', ולכן פירש רש"י כפשוטו.
גור אריה: אם התביישו מפני שהיו ערומים, היה להם לכסות גופם מיד- (ולא רק לתפור חגורות מעלי תאנה)? אלא הבושה לעמוד ערום היא כאשר מדברים עם ה' וכאן התביישו שנתערטלו מהמצוה.
רש"י: שאר העצים מנאום: למה דוקא התאנה לא מנעה מהם את עליה?