שאלות על רש"י
רש"י: היה אברהם מהרהר ואומר וכו': רא"ם: לכאורה יכל לפרש בפשיטות שמפני שבעקידה ברכו ה' שיתרבה זרעו, נאמר לו בסמיכות לכך שנולדה רבקה בת זוגו? ועוד- הרי הרהורי דברים אלו לא נזכרו בכתוב?
גור אריה: אם כרא"ם, היה הדיבור הזה מעשה אחד עם העקידה, ולא היה צריך לכתוב "אחרי הדברים האלה", לכן פירש רש"י שאברהם חשב להשיאו אשה שאינה בת זוגו, ובשרו ה' שנולדה בת זוגו 1 . ולא היה צורך לכתוב הרהורי דברים אלו, כי פשוט שהיה אברהם חושב להשיאו אשה אחר העקידה.
ולכן זה לא דבר אחד עם המעשה הקודם אלא אדרבא- זה בא להפקיע את מחשבת אברהם.
רש"י: אחרי הדברים...בשובו מהר המוריה: במדרש יש מחלוקת האם 'אחר' הוא [בזמן] סמוך ו'אחרי' הוא מופלג [-בזמן רב] או להפך, ובכמה מקומות פירש רש"י כסוברים ש'אחרי' הוא מופלג, ולמה פירש כאן ש"אחרי הדברים האלה" (-בשובו מהעקידה) נתבשר מיד על הולדת רבקה?
רא"ם 'סמוך' הוא רק מה שנעשה תכף ממש, ואילו מה שלא נעשה תכף נאמר עליו 'אחרי' אע"פ שלא נעשה לזמן רב.
גור אריה: בכמה מקומות רואים ש'אחרי' אינו מופלג, (כגון "אחרי מות שני בני אהרון" וזה נאמר ביום מותם)? אלא הכל מסכימים ש'אחר' הוא הפכו של 'קודם' (כלומר- דבר זה היה 'קודם' זה או 'אחר' זה) ו'אחריו' הוא הפכו של 'לפניו' (כלומר- דבר זה הוא 'אחורי' הדבר- בסופו.) לכן לדעה אחת 'אחר' הוא סמוך כי כאשר הם מופלגים אי אפשר לומר שדבר זה 'אחר' זה, ואילו 'אחרי' ו'לפני' משמעו זמן מופלג. הדעה השניה סברה להפך-'אחרי' סמוך כי האחוריים והפנים מצטרפים, [ועל דבר מופלג אפשר לומר רק 'אחר']. עכ"פ אין הכרח ש'אחרי' הוא מופלג בזמן הרבה אלא נאמר 'אחרי' כאשר הפסוק בא להפליגו [ולחלק בינו לבין שלפניו], ו'אחר' כאשר הכתוב בא לסומכם כאילו הם מעשה אחד. 1
ע"ע בגו"א, דברים פרק יא פסוק ל, עמ' נז ד"ה אחרי העברת.