שאלות על רש"י
רש"י: צריך שימלך במוכריו: למאן דאמר 'מוכר עצמו נרצע' צריך ביאור למה יבא לבית דין, והרי לא הם מכרו אותו?
רש"י: בדלת ולא במזוזה: אולי יש לדרוש להפך- נלמד מכאן שלא רק "באזנו ובדלת" כפי שכתוב בדברים, אלא גם במזוזה?
גור אריה: אם תדרוש כך ישאר קשה למה בדברים כתוב רק דלת, והרי משנה תורה בא להוסיף.
רש"י: מה תלמוד לומר...מזוזה, הקיש דלת למזוזה: רא"ם: רש"י ממשיך ומביא את דברי רבי שמעון 'מה נשתנו דלת ומזוזה' משמע שאפשר לרצוע במזוזה? ועוד- וכי נכתבה מילה שלא לצורך עצמה אלא לצורך היקש?
גור אריה: מהפסוק כאן לומדים שצריך להגיש אותו אל המזוזה כדי לרצוע במקום הראוי, ומהפסוק בדברים למדנו שהרציעה עצמה נעשית רק בדלת. 1 לכן דרש רבי שמעון 'מה נשתנו דלת ומזוזה' כי צריך דלת שתהיה ראויה למזוזה. 2
כלומר- הרא"ם הבין שהדרש עוקר את פשט הפסוק, א"כ אין פשר למה שכתוב "אל המזוזה" שהרי בה אי אפשר לרצוע? הגור אריה מתרץ שכן למדנו מכאן להגישו אל המזוזה, אך לא כפשוטו שגם לרצוע שם- אלא הרציעה תיעשה בדלת.
כלומר- דלת עומדת, וכפי שהביא הרא"ם כאן מרש"י בקידושין (דף כב ב)- מזוזה לא נקראת אלא כשהיא מעומד, אבל דלת צורתה מוכחת עליה, בין מוטה בין עומדת.
רש"י: אזן זאת ששמעה על הר סיני לא תגנוב: והרי חז"ל פירשו שפסוק זה הוא אזהרה לגונב נפשות?
רא"ם: כל התורה רמוזה בעשרת הדיברות, ו"לא תגנובו" (ויקרא 19:11) המזהיר על גניבת ממון, רמוז ב"לא תגנוב" שבדיברות.
רש"י: אזן זאת ששמעה על הר סיני לא תגנוב: אם זהו טעם הרציעה, לכאורה היה צריך לרצוע כבר בתחילת שש?
רא"ם: הרציעה עצמה היא גזרת הכתוב, ובאנו רק לפרש למה דוקא האוזן נרצעת. 1
גור אריה: רק כשנרצע ונאמר בו "ועבדו לעולם" אז נחשב שקנה אדון לעצמו 2 , ולא כשנמכר לשש. היות ועבדותו באה על ידי גניבתו, לכן ירצע אז על הגניבה. 3
יש להבחין שבגמ' (קידושין דף כב ב) כתוב 'אוזן ששמעה כי לי בני ישראל עבדים' אך במכילתא דר' ישמעאל כתוב כרש"י- 'אוזן ששמעה לא תגנוב'. נראה ברא"ם שלדברי הגמ' ניחא שלא נרצע בתחילת שש כי מכרו אותו בעל כרחו, אבל לרש"י שכתב כמכילתא קשה. לגבי מוכר עצמו מחמת דוחקו, עי' בהערה בתשובה הבאה.
מה טעם הדבר? עי' לקמ' שאלה 9, בהערה לתשובה 2.
לכאורה כוונתו למבואר בשאלה הבאה שהרציעה איננה על הגניבה כשלעצמה אלא סימן עבדות בעקבות הגניבה, ולכן נרצע רק כשהוא עבד עולם. אמנם, הגור אריה ממשיך שיותר נח היה לפרש לא כרש"י, שהוא נרצע כעת על שעבר וקנה אדון לעצמו, ואילו בתחילת המכירה איננו נרצע כי בית דין הם שמכרו אותו או מפני שמכר עצמו מחמת דוחקו. אכן, הרא"ם שבהערה בתשובה הקודמת כתב לגבי מוכר עצמו שזהו דוחק לומר כך. (ע"ע לעיל, 21:2:7:2 בהערה.)
רש"י: אזן זאת ששמעה על הר סיני לא תגנוב: רש"י ממשיך שהרציעה במזוזה ובדלת ששמעו במצרים "לי בני ישראל עבדים", ולדבריו שהרציעה היא על הגניבה- קשה למה היא נעשית במזוזה ובדלת?
גור אריה: הוא לא נרצע בגלל הגניבה, כשם שלא רוצעים כל עובר עבירה, אלא הרציעה היא סימן עבדות, והוא נרצע באוזן ולא בשאר איברים כי אזנו שמעה "לא תגנוב" וגנב ונמכר, תרצע האוזן לסימן עבדות. 1 והרציעה בפני הדלת והמזוזה ששמעו במצרים "לי בני ישראל עבדים".
אעפ"כ נחשב שהגניבה גרמה לו, כי נמכר בגנבתו, ורבו מוסר לו שפחה בעל כרחו, ומטבעו הוא אוהב את אשתו ובניו [וירצה להרצע ולהשאר עבד עד היובל].
רש"י: ואם מוכר עצמו: דעת חכמים (קידושין דף יד ב) שמוכר עצמו איננו נרצע?
גור אריה: רש"י רוצה להעמיד כדעת הכל- גם למאן דאמר מוכר עצמו נרצע. 1
עי' מה שהובא לעיל, 21:2:10:1*.
רש"י: היה דורש מקרא זה כמין חומר: למה דוקא העבד נרצע? ומה הקשר לנתינת הדם על המשקוף והמזוזות?
מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ב, עמ' קל"א, ד"ה ומה נשתנה, קידושין דף כב ב): כלי ראוי לשמו רק כשיש בו בית קיבול, ועד אז הוא גולם בלבד. כן האדם- הוא בעל קבלה על ידי האוזן, ולכן על ידה הוא אדם. 1 והנה, העבד הוא חומרי, כי כל אדם הוא תחת רשות ה' ואילו העבד תחת רשות אדם בעל חומר וגוף. לכן הוא נרצע באוזן כי הוא קילקל את כח הקבלה שלו שעל ידה היה ראוי להיות אדם גמור. 2 ולמה הרציעה בדלת ובמזוזה? ה' פסח על בתי ישראל כי אינם מקבלים מאדון אחר אלא מאת ה' והם כלי עבודתו, ולכן נתנו דם על המזוזות והמשקוף- לומר שהאדם שבבית הוא אל ה' יתברך. 3
לכן הדין שחרשו נותן לו דמי כולו.
כלומר- העבד כפוף לקבל מאת אדונו, ולכן הוא חומרי כי הוא מקבל מאת אדונו במקום מאת ה'. [ואולי יש להוסיף- ה'חומר' הוא חומר הגלם שבו חלה הצורה ומוציאה אותו אל הפועל, לדוגמא- הברזל הוא החומר, וצורת הסכין חלה בחומר ומביאה אותו לידי מימוש. לכן אדם שהוא בן חורין לקבל ולשמוע מאת ה', הרי חלה בו צורה של עבד ה' והוא מתעלה, אך אדם הכפוף לבשר ודם נהיה 'חומר' כלפי אדונו שהוא צורתו כי האדון הוא המממש את העבד ומוציאו אל הפועל, ולכן העבד חומרי לגמרי.]
למה לא על האוזן עצמה? כי גוף האדם איננו עיקר, אך הבית משמש את האדם השכלי. נראה לפרש כוונתו שגוף יש גם לבעלי החיים החומריים, ואילו הבית מיוחד למין האנושי. ואולי יתבארו הדברים על פי מה שכתב המהר"ל (דרך חיים, אבות פ"א מ"ד בסופו) שכשם שהגוף מקבל את השכל, כך על הבית להיות בית ועד לחכמים, נמצא שהבית הוא הכלי שמכיל את האדם, וע"ע במהר"ל בנר מצוה (עמ' כ"ט) שהבית הוא מקום מנוחת האדם [ולכאורה הכוונה שם שזהו מקום התכלית], ולפי"ז יש להבין כאן שקידוש פתח הבית הוא המורה על מדרגת האדם יותר מנתינת הדם על האוזן. ע"ע לעיל, שמות 12:7:4:3 ושם שאלה 5.
רש"י: לעולם- עד היובל: מה ענין היובל?
גור אריה (ויקרא 25:9): ביובל הכל חוזר לחזקתו הראשונה כבתחילה, וכן ביום כיפור ה' מכפר והכל חוזרים לחזקתם. 1
מהר"ל, גבורות ה' (פמ"ו בסופו, עמ' קע"ט): ביום הכיפורים יוצאים מרשות היצר הרע והכל נמצאים תחת מלכות ה', ולכן אז חוזרים הכל לבתיהם ביובל, כי ה' מלך עליהם ואף אחד אחר לא מושל עליהם. 2
מהר"ל, נתיבות עולם (נתיב התורה פ"א, עמ' ט'): עד 49 יש ספירה, ואילו בשנת החמישים כבר אין ספירה 3 , כי הוא כנגד העולם העליון שאיננו תחת הזמן. 4
מהר"ל, חידושי אגדות (ח"א עמ' קכ"ב, ד"ה שערי בינה, ראש השנה דף כא ב): חמישים שערי בינה נבראו, והשער החמישים הוא כנגד היובל שהוא קודש קודשים 5 , כי השמיטה היא קודש, והיובל הוא שבת לשמיטות- קודש קודשים. עיי"ש 6 . ועוד- יש בעולם שתי בחינות, מצד העלול [-המסוּבב] יש בו ריבוי, ומצד העילה [-המסבב, ה' יתברך] הוא אחד, ולכן יש בעולם ריבוי חלקים שמתאחדים. משום כך נברא העולם בשבעה ימים- כי הריבוי הוא בשבעה, ואילו החמישים הוא מה שהעולם מתאחד מחמת היחס אל עילתו. 7
ולכן תקיעת היובל נעשית ביום כיפור. ע"ע בנתיבות עולם (נתיב התשובה פ"ב, עמ' קנ"ג, ד"ה אמר רבי יוסי) שיום כיפור הוא גאולת הנפש, והיובל הוא גאולת הגוף. ועי' במהר"ל בחידושי אגדות (ח"א עמ' צ"ט, ד"ה וזה אשר צוה, ראש השנה דף יא ב) אודות הקשר של היובל לראש השנה.
עיי"ש שהעשירי ראוי לחידוש מדרגה כי זו תחילת הספירה של העשרות (לעומת הספירה עד 9 שכולם תוספת במדרגת האחדות), והיובל הוא דבר חדש- לשוב למקומו הראשון. [יש להבין מדבריו שהחירות ביובל איננה מחמת שהמכירה מראש הייתה עד ליובל, אלא המכירה היא כביכול לעולם, ובא היובל ומחדש שחרור. בכך יש להבין את דברי הגור אריה לעיל (שאלה 5) שרק הנרצע נחשב שקנה אדון לעצמו, ולא הנמכר לשש, כי בעצם הוא נמכר לעולם אלא שבא היובל וחידש בו שחרור.]
כשם שבעומר סופרים עד 49, ואת היום החמישים לא סופרים.
אמנם, עיי"ש שמעלה זו יש לה חיבור וצירוף אל הגשם כי היא באה אחרי הספירה, לעומת מדרגת התורה שאין בה ספירה בכלל. בסגנון אחר כתב המהר"ל בחידושי אגדות (ח"ב עמ' קמ"ד, ד"ה ודע כי כלל, קידושין דף מ ב) שכל הבריאה תחת הזמן, והיובל נקרא עולם, א"כ תחילת מנין היובל הוא התחלת העולם.
ולכן אפילו משה לא השיג אותו, ועל זה נאמר "ותחסרהו מעט מאלוקים" כי השער הזה מעט הכמות ורב האיכות, והוא רק השלמה ל-49 השערים שקדמו לו. ועיי"ש שהשער הזה הוא השגה באמיתת עצמו יתברך.
וזה סוד היובל שהוא חירות, אשר הוא מקום רחב ידים, שאין לו צר ומציק, עיי"ש.
לכן השער הזה מאחד ומקשר את כל השערים, ולכן אפי' משה לא יכל להשיג אותו בעולם הזה. על הריבוי והאחדות שבבריאה, עי' במהר"ל בנצח ישראל פ"ג.
רש"י: תלמוד לומר ואיש אל משפחתו תשובו: מנין שזה מדבר בנרצע?
גור אריה: כך דרשו בגמ' (קידושין דף טו א).