שאלות על רש"י

1)

רש"י: איש אשר יקלל, להוציא את הקטן: למה צריך כאן פסוק לפטור קטן, והרי הוא לא בר חיובא?

1.

עי' לעיל 21:12:5:1.

2)

רש"י: וכל מקום שנאמר דמיו בו בסקילה, ובנין אב לכולם באבן ירגמו אותם דמיהם בם: לכאורה זה לא בנין אב אלא גזירה שווה 'דמיהם-דמיו'?

1.

רא"ם: אי אפשר ללמוד גזירה שווה מ"דמיהם" "לדמיו". אמנם "ושב הכהן" "ובא הכהן" דרשו בגזירה שווה 'זו היא שיבה זו היא ביאה', כי אין זה כל כך רחוק כמו המילים הבלתי דומות. 1

2.

גור אריה: אין כוונת רש"י שזה סתם בנין אב, אלא פרוש הכתוב, כי כתוב באוב וידעוני "באבן ירגמו אותם דמיהם בם" (ויקרא 20:27), משמע- דוקא בסקילה דמיהם בם 2 , כי רק בסקילה נאמר "יד העדים תהיה בו בראשונה להמיתו" (דברים 17:7) והיה עולה על הדעת שהם גרמו לו בכך שהעידו עליו והמיתו אותו, לכן כתוב "דמיו בו" ולא על העדים. ועוד- בסקילה נאמר (דברים שם) "ויד כל העם באחרונה" ולכן "דמיו בו"- הוא כל כך בן מות עד שהכל חייבים להמיתו.


1

כלומר- 'ושב' 'ובא' שוות בתוכן שלהן, "דמיו" ו"דמיהם" אמנם באים משורש אחד, אבל הם שונים בהוראתם.

2

כלומר- לא כתוב באוב וידעוני 'דמיהם בם, באבן ירגמום' אלא להפך- "באבן ירגמו...דמיהם בם"- מחמת שבאבן ירגמו אותם, לכן דמיהם בם.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים