שאלות על רש"י
רש"י: איש אשר יקלל, להוציא את הקטן: למה צריך כאן פסוק לפטור קטן, והרי הוא לא בר חיובא?
עי' לעיל 21:12:5:1.
רש"י: וכל מקום שנאמר דמיו בו בסקילה, ובנין אב לכולם באבן ירגמו אותם דמיהם בם: לכאורה זה לא בנין אב אלא גזירה שווה 'דמיהם-דמיו'?
רא"ם: אי אפשר ללמוד גזירה שווה מ"דמיהם" "לדמיו". אמנם "ושב הכהן" "ובא הכהן" דרשו בגזירה שווה 'זו היא שיבה זו היא ביאה', כי אין זה כל כך רחוק כמו המילים הבלתי דומות. 1
גור אריה: אין כוונת רש"י שזה סתם בנין אב, אלא פרוש הכתוב, כי כתוב באוב וידעוני "באבן ירגמו אותם דמיהם בם" (ויקרא 20:27), משמע- דוקא בסקילה דמיהם בם 2 , כי רק בסקילה נאמר "יד העדים תהיה בו בראשונה להמיתו" (דברים 17:7) והיה עולה על הדעת שהם גרמו לו בכך שהעידו עליו והמיתו אותו, לכן כתוב "דמיו בו" ולא על העדים. ועוד- בסקילה נאמר (דברים שם) "ויד כל העם באחרונה" ולכן "דמיו בו"- הוא כל כך בן מות עד שהכל חייבים להמיתו.