שאלות על רש"י

1)

רש"י: אין לי אלא גונב איש, גונב אשה מנין: למה לא תדרוש "וגונב איש" בדוקא [-למעט גונב אשה וקטן], ומה שכתוב "איש גונב נפש" למעט קטן שגנב?

1.

1 גור אריה: "גונב נפש מאחיו" מיותר, לרבות כל נפש- אפילו קטן. אם כך למה כתוב "וגונב איש"? כי אם היה כתוב 'וגונב ומכרו' גם בהמה הייתה במשמע. אמנם היה אפשר לכתוב 'גונב אדם' אבל זה לא קצר יותר מלכתוב "וגונב איש", [כלומר- לכן זה לא בא לדרשה]. 2


1

לעיל (פ' י"ב)

2)

רש"י: תלמוד לומר גונב נפש: רא"ם (לעיל פסוק י"ב): למה לא דרשנו מ"כי ימצא איש גונב נפש" למעט קטן שגנב, כפי שדרשנו מ"ואיש כי יכה" למעט קטן שהכה?

1.

1 רא"ם (לעיל, פסוק י"ב): אכן כך כתוב במכילתא שלפנינו, אבל נראה שרש"י לא גרס כך. 2

2.

גור אריה: רש"י סומך כאן על דבריו בפסוק י"ב, והוסיף רק שאין למעט אשה שגנבה [ושם זה נלמד מ"רוצח הוא" לרבות אשה.] 3


1

לעיל (פ' י"ב)

3)

רש"י: אשה...מנין, תלמוד לומר וגונב איש: למה לא דרשו מ"וגונב איש" לרבות קטן שגנב?

1.

1 רא"ם (לעיל, פסוק י"ב): כך קיבלו חז"ל, ודרשו לפי קבלתם.

2.

גור אריה: אם כך, "איש" הכתוב בדברים, מיותר.


1

כאן (פ' ט"ז)

4)

רש"י: אשה או...שגנבו מנין: דרשנו שאיש הגונב כל נפש חייב, ואשה שגנבה איש חייבת, אבל אין מקור לאשה שגנבה אשה?

1.

1 גור אריה: כיון שאשה שגנבה חייבת, והגונב אשה חייב, אין סברא לחלק ולפטור אשה שגנבה אשה. 2


1

כאן (פ' ט"ז)

5)

רש"י: אשה...מנין, תלמוד לומר וגונב איש: למה צריך פסוק לרבות אשה, והרי השווה הכתוב אשה לאיש לכל עונשים (-חייבי לאוין) שבתורה?

1.

רא"ם: כשאזהרה כתובה בלשון זכר מרבים גם את הנשים כי דרך הכתוב לדבר בלשון זכר, ובאופן זה השווה הכתוב אשה לאיש. אך כשבפרשה מפורש "איש" זה ממעט נשים, ולכן צריך דרשה לרבות אותן, ו"איש" הכתוב בפרשה ממעט רק קטן שאינו בר עונשים. 1


1

כעי"ז בגור אריה.

6)

רש"י: ונמצא בידו כבר קודם מכירה: ממה בא רש"י להוציא?

1.

גור אריה: מסדר הכתוב נראה שאחרי המכירה חזר ולקחו לרשותו, ולכן מדגיש רש"י שחייב רק אם "נמצא בידו" קודם המכירה.

7)

רש"י: והפסיק הענין וכתב וגונב איש: מה סדר הפסוקים?

1.

עי' לעיל 21:15:2:1.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים