למה השביתה בשבת מורה שה' פעל הכל בששה ימים, לכאורה אדרבא- היה צריך לזכור זאת בעבודה בששת ימי המעשה?
מהר"ל, תפארת ישראל (פ"מ בתחילתו, עמ' ק"כ): השבת מורה שה' פעל והשלים הכל, בשונה מהשמים שפועלים ואין להם מנוח כי אין לפעולתם השלמה 1 - ה' שבת כי פעולתו הושלמה. 2
כלומר- על צבא השמים נאמר "לא ישבותו" (-בראשית 8:22), כי הם לא הולכים לקראת תכלית.
לכאורה כוונת הדברים ששביתה ומנוחה שייכים בדבר שהגיע אל תכליתו. (ע"ע לקמ' שאלה 11.)
למה העשיה בשישה ימים מחייבת אותנו לשבות?
מהר"ל, תפארת ישראל (פמ"א בתחילתו, עמ' קכ"ז) להודיע שהעולם נברא באופן מכוון ולא במקרה, כי אם מקרה קרה- לא היה נחשב שה' פעל זאת. 1
למה כתוב "ששת ימים" ולא 'בֶּששת ימים'?
מהר"ל, תפארת ישראל (פ"מ עמ' קכ"א): 1 'בששת' משמעו שהעולם נברא בתוך ששת הימים ובחצי היום כלתה המלאכה, נמצא שהזמן הזה עודף על העבודה, ואם כך, היום השביעי לא מקודש מצד עצמו אלא שכלתה המלאכה. לכן כתוב "ששת" לומר שעד סוף היום השישי נמשכה המלאכה, והיה ראוי להמשיך גם ביום השביעי, אך היא נפסקה בגלל קדושת השבת. 2
למה כך ראוי שהיום השביעי יהיה יום שביתה מצד עצמו?
למה נברא העולם בששה ימים?
מהר"ל, דרך חיים (פ"ב מי"ד, עמ' ק"ג, ד"ה ותדע כי): העולם נברא בשיווי- מבלי שיצא מהמיצוע, כי למיצוע יש קיום, ולכן נברא העולם בששה ימים- כי האות וי"ו עומדת כמקל זקוף, וגם בקריאתה היא שווה, 1 וגם במספרה היא השווה באחדוֹת. 2 לכן נברא האדם בשישי כי הוא השווה שבכל הנבראים- נברא מגוף ונפש וצריך שהם יעמדו בשיווי. 3
לכאורה הכוונה שבשאר האותיות יש אותיות נוספות בשמן, לדוגמא- אל"ף, אך השם של האות וי"ו תוכו כברו- לא נוסף לו אלא ו'.
כפי שהביא מהאבן עזרא (שמות 3:15) שהסיפרה 6 מתחלקת למחצית- 3, לשליש- 2, ולשישית- 1, וערכם יחד (3+2+1) הוא 6.
והאדם מקומו במיצוע ככתוב לעיל, בראשית 2:7:6:1.
במה ברך ה' את יום השבת?
מהר"ל (תפארת ישראל פ"מ עמ' קכד ד"ה על כן): ה' ברך את השבת במן כי הוא הברכה העליונה ביותר, והברכה שירד כפליים בשישי, ולקטו כרגיל ומצאו שני עומרים. 1
מהר"ל (תפארת ישראל פ"מ עמ' קכה): לכל הימים יש זוג חוץ מלשבת, ולכן השבת היא לא חלק אלא הכל, וזה ראוי לברכה. 2
מהר"ל (תפארת ישראל פ"מ עמ' קכה): שבת איננה נדחת, כי שאר המועדים תלויים בבית דין שמקדשים אותם וזהו ברכתו- שהוא מבורך מעצמו. 3
ע"ע לעיל שאלה 2, ולעיל שמות 16:26:2:2.
עיי"ש בהמשך דבריו שאעפ"כ ישראל הם הזוג של השבת כי רק ה' הוא אחד שלם אך כל הנבראים יש בהם חסרון ולכן הם זקוקים לזיווג, ובכך ביאר את לשון הפסוק "זכור"- וקשה שזכירה עניינה על דבר שהיה כבר (ואם השבת התחדשה כאן, לא שייך לצוות עליה בלשון זכירה)? אלא שמימי בראשית הייתה השבת עומדת לכך שיקדשוה ישראל. [כלומר- לא רק שהשבת קבועה וקיימת מששת ימי בראשית מבלי שיקדשוה ישראל כמבואר בתשובה הבאה, אלא שמימי בראשית היא עומדת לכך שישראל יתחברו ויזדווגו עמה, כי לכל דבר בבריאה יש בן זוג.] ע"ע לעיל, 20:8:3:1 על כך ש"זכור" עניינו זכירה תמידית. וע' בהמשך דברי המהר"ל על כך שהשבת, ישראל והקב"ה מעידים זה על זה. והאריך בענין זה המהר"ל בהקדמתו לדרך חיים (עמ' י"ד ואילך) שהזמן המיוחד לישראל הוא השבת.
נראה לי לפרש שהשבת קבועה וקיימת מראשית הבריאה, וזו ברכתה- שהיא לא צריכה לקבל ממקור חיצוני, אלא כמו מעיין שמתברך מתוך מקורו העצמי.
במה קידש ה' את יום השבת?
מהר"ל (תפארת ישראל פ"מ עמ' קכד ד"ה על כן): יש כמה שיטות במדרש: 1) קדשו במן כי לחומר אין שביתה והשלמה 1 , אבל המן איננו טבעי ולכן הוא שובת בשבת 2 . 2) קדשו במלאכה כי מלאכת האדם היא מעל הטבע 3 ולכן הוא צריך לשבות מהמלאכה הגשמית. 3) קדשו במקושש שהתחייב מיתה על פי ה' כי המתנגד לקדושת השבת חייב מיתה (מה שלא מצאנו בשאר מועדים) כי הקדושה מבטלת את הגשם. 4) קדשו במאורות שיש להם תוספת כח בשבת כי האור הוא דבר בלתי גשמי. 5) קדשו במאור פני האדם, כי מחמת קדושת השבת מקבלים הפנים הגשמיים זיו בלתי גשמי.
מה היחס בין ברכת השבת לקדושת השבת?
מהר"ל, (תפארת ישראל פ"מ, עמ' קכג): השבת היא הברכה מחד גיסא, אבל היא נבדלת מששת ימי המעשה מאידך, וזהו 'ויברך ויקדש', ולכן אמרו שהשבת היא כלה (שיש בה ברכה) ומלכה (והמלך נבדל משאר העם). 1
לפני כן כתב המהר"ל שהשבת 'כלה' כי זהו הזמן שהקב"ה מתחבר לעולם- ככלה העומדת להתחבר לבעלה, והשבת 'מלכה' כי השבת היא השלמת העולם.
למה הנימוק של "זכור" הוא "כי ששת ימים עשה השם" והנימוק של "שמור" הוא "כי עבד היית ב...מצרים"?
גור אריה (דברים 5:12): "זכור" פרושו שיקדש את השבת בפה, ולמה השבת קדושה? "כי ששת ימים", אך יציאת מצרים איננה סיבה לקדושת השבת. לעומת זאת "שמור" פרושו שימנע ממלאכה, וכי מפני שה' שבת ממלאכה גם עלינו לשבות? אלא לזכור שהיינו עבדים ופדה אותנו ה', ולכן עלינו לשבות ממלאכה.
מהר"ל, תפארת ישראל (פמ"ד, עמ' קל"ה): "זכור" הוא מצות עשה המורה על מעלת השבת, ומה יום מיומים? "כי ששת ימים" וגו', ולכן לא נאמר כאן יציאת מצרים- כי זה לא טעם למעלת השבת. "שמור" הוא לא תעשה, והשביתה איננה מורה על מעלת השבת שהרי כמה בטלים יש, ולכן כאן נתן טעם למה דוקא ישראל מצווים על שמירת השבת- "כי עבד היית" ולא היה לך מנוחה, ועכשיו פדאך ה' והקנה לך ההשלמה והמנוחה.
מהר"ל, תפארת ישראל (פמ"ד, עמ' קל"ו): העולם הושלם כאשר היו ישראל לעם ביציאת מצרים, וכשם שקנה העולם השלמתו במנוחת השבת, כך ישראל קנו השלמתם כשיצאו מבית עבדים וקנו את המנוחה, ולכן ראוי שהם ישמרו את השבת. 1
מהר"ל, תפארת ישראל (פמ"ד, עמ' קל"ו): ישראל הם הזוג של שבת כי ישראל נבדלים מהאומות והשבת נבדלת מששת ימי המעשה, וזהו "שמור את...השבת" להבדילו משאר הימים, "כי עבד היית" והיציאה ממצרים מורה על היבדלות מהחומר.
מהר"ל, גבורות ה' (פמ"ה בתחילתו, עמ' קע"א): בדיברות השניות לא כתוב "זכור" אלא "שמור"- הימנעות מעשיית מלאכה, וזה לא הסיבה לקדושת השבת אלא סיבת הציווי לאדם שלא יעשה מלאכה בשבת. לכן בא הכתוב לומר למה רק ישראל מצווים על שמירת השבת- כי היציאה מעבדות מצרים היא פרישה והבדלה מהגשמיות, שהרי העבד הוא חומרי כי החומר משועבד ומתפעל 2 , והדבר שמתנועע תמיד ולא מגיע אל תכליתו הוא חסר שלמות בעצמו, ולכן גוי ששבת חייב מיתה כי אין להם השלמה. לעומתם, ישראל הם בעלי שלמות, וזה ענין הצורה שהוא שלמות הדבר. הגשם הוא בכח ולא בפועל, ולכן איננו בעל השלמה. לכן סילוק העבדות היא סיבה לשביתת השבת.
עיי"ש שזה עניין שבת הגדול שקודם יציאת מצרים, כי אז שלמות העולם יצאה מהכח אל הפועל. (עוד בענין שבת הגדול, עי' לעיל שמות 12:3:5:1.)
לכל נמצא יש חומר וצורה, כגון- הברזל הוא החומר, והצורה חלה בחומר. החומר הוא בכח- פוטנציאל שיוצא אל הפועל על ידי הצורה שחלה בו. לכן החומר משועבד ונפעל על ידי הצורה, והוא לעולם איננו שלם אלא תלוי בצורה החלה בו.
שאלות על רש"י
רש"י: הכתיב בעצמו מנוחה: מה פרוש הדבר?
גור אריה: הקב"ה נמנע מעשיית מלאכה, וכתב זאת בלשון מנוחה ללמוד קל וחומר לבני אדם.
מהר"ל, תפארת ישראל (פ"מ בתחילתו, עמ' קכ"א): פועל אשר פעולתו תלויה בזמן, שייך אצלו מנוחה בסוף פעולתו, וה' פעל את העולם בתוך משך הזמן 1 - בגלל צורך המקבלים, לדוגמא- האדמה צריכה תחילה להברא ורק אח"כ להוציא צמחהּ. וכשם שהזמן של הבריאה הוא מצד המקבל, כך גם המנוחה. 2
'בהמשך זמן ובעשרה מאמרות' (לשונו לקמן).
וכן אמרו במדרש- "וינח ביום השביעי"- הניח לעולמו ביום השביעי. וז"ל המהר"ל בדרך חיים (פ"ה מ"א עמ' רט"ז, ד"ה ומה שאמר אלא)- המנוחה והשביתה גם כן היא מצד המקבל, שהמקבל עייף ויגע לקבל הכל כאחד, ולדבר הזה היה הנחה ביום השביעי. (ועי' בנתיבות עולם (נתיב העבודה ספ"י, עמ' קט) שהכריעה בתפילה נעשית בבת אחת והזקיפה בהדרגה, כי הכריעה היא מצד ה' שאיננו גשמי ולכן פעולתו לא נעשית בזמן, ואילו ההזדקפות היא לאדם שהוויתו בזמן.)
רש"י: ברכו במן לכופלו בששי: מה הברכה בכך, והרי לא היה יותר מן בשבת מבשאר ימות השבוע?