ביום השני: למה השמיעה התורה שזה היה ביום השני?
מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ח עמ' פ"ד ד"ה בשמות): התורה באה ללמד שמשה לא התיירא וכבר למחרת שהרג את המצרי הוא הוכיח את העברי שהכה את רעהו.
ביום השני: למה לא נמנע משה מלהוכיח את הרשע?
מהר"ל תפארת ישראל (עמ' ל"ז ד"ה ודבר): דבר זה מראה את יושרו של משה, ומחמת כך ניתנה תורה על ידו. 1
עי' לעיל שמות 2:11:2:1.
שאלות על רש"י
רש"י: שני אנשים...דתן ואבירם: קשה ש'אנשים' במקרא הוא לשון חשיבות?
גור אריה: 'איש' מורה על שהוא בעל דבר וזה לשון חשיבות, אבל זה יכול להורות גם על בעל דבר לרעה. 1
עיי"ש עוד מתי 'אנשים' איננו לשון חשיבות.
רש"י: שני אנשים...דתן ואבירם: וכי עשו כאן רעה כל כך גדולה שמשום כך יש לכנותם 'אנשים לרעה'- לשון חשיבות של רוע?
גור אריה: במעשה זה לא הייתה רעה מופלגת שמשום כך יש לומר עליהם שהם 'אנשים לרעה', אלא שהם 'אנשים לרעה' כי כל מעשיהם בתכלית הרוע. 1
והם 'אנשים לרעה' לא בגלל מעשה זה כשלעצמו, אלא שמעשה זה נעשה מתוך הרוע הכללי שלהם.
רש"י: שני אנשים...דתן ואבירם: מנין שהיו אלה דתן ואבירם?
גור אריה: דתן ואבירם מכונים כאן 'אנשים' לומר שהם 'אנשים לרעה' [-יוצאים דופן ברוע שלהם], אך במעשה זה לא הייתה רעה מופלגת, ולכן דרשו שאלו דתן ואבירם שהם 'אנשים לרעה' כי כל מעשיהם בתכלית הרוע.
מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ה ד"ה ויצא): ממעשה זה התגלגלה הגאולה ולא יתכן שתבא הגאולה במקרה, ולכן בהכרח שהאנשים האלה לא הרשיעו במקרה, אלא הם דתן ואבירם שהיו רצועת מרדות למשה ולישראל. 1
עיי"ש שתמיד היו דתן ואבירם עומדים כנגד משה ואהרון, וע"ע במהר"ל באור חדש (עמ' ע"ב ד"ה הוא אחשורוש).
רש"י: שני אנשים...דתן ואבירם: מה ענינם של דתן ואבירם שהיו מתנגדים תמיד למשה?
גור אריה: הם היו מופלגים ברעה- 'בעלי דבר' ברע.
מהר"ל, אור חדש (עמ' ע"ב, ד"ה הוא אחשורוש, אסתר 1:1): כתוב "הוא משה ואהרון" כי הם היו מצוינים לטובה, וכתוב "הוא דתן ואבירם" כי היו מצוינים לרעה, כי ידיעת ההפכים אחד 1 ולכן כנגד המצוינים לטובה יש מצוינים לרעה.
מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ה, ד"ה ויצא): הרע עומד תמיד לעומת הטוב 2 , ולכן כשזכו למשה ואהרון שהם נבדלים מכל ישראל במעלתם, כנגדם היה בישראל שנים שהם נבדלים ברשעותם- דתן כנגד משה ואבירם כנגד אהרון.
מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ג עמ' רס"ה, ד"ה ודתן, סנהדרין דף קט ב): הם היו עזי פנים ובעלי מחלוקת 3 , ולכן דרשו שנקרא 'דתן' מפני שעבר על דת, כי לשון דת פרושו סדר, והם יצאו מהסדר בעזותם, וכן 'אבירם' שאיבר עצמו מלעשות תשובה, כי עז פנים מקשה את לבו.
רש"י: אף על פי שלא הכהו: מנין שלא הכהו?
גור אריה: משה לא אמר 'למה הכית' אלא "למה תכה".
רש"י: אף על פי שלא הכהו: למה מחמת הרמת היד לבדה הוא נקרא רשע? וכי ההולך להכות כבר נקרא רשע?
מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ה ד"ה ויאמר): בהליכה איננו רשע כי דרך האדם ללכת ממקום למקום וההליכה לא מוכיחה על ההכאה, אבל בהרמת יד נקרא רשע כי הוא כבר יוצא להרשיע.