במדרש נחלקו האם הרגו באגרוף או במגרפה או בשם המפורש, וצריך ביאור במה נחלקו?
מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ח עמ' פ"ד ד"ה בשמות): באגרוף הרגו- משה התעורר נגד הרשע לעשות בו דין בעצמו. במגרפה- לגודל ההתעוררות [והכעס] של משה הוא הרגו במכה אחת. בשם המפורש- לגודל ההתעורות [והכעס] שלו הוא הרגו במהירות וביותר כח.
במדרש כתוב שטמן אותו בחול כי החול אין קולו נשמע כשניטל ממקום למקום, וכך לא ישמע מישראל על הריגת המצרי, וצריך ביאור מה הדמיון בין ישראל לחול?
מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ח עמ' פ"ד ד"ה ויטמנהו): קולו של החול לא נשמע מחמת דקותו, וזה מורה על מיעוט הגשמיות כי גדר הגשם הוא התפשטות 1 , וזו מעלתם של ישראל שהם בלתי גשמיים והם לא יגלו את הסוד.
נראה לפרש שהנקודה אין לה התפשטות, הקו יש לו אורך והשטח יש לו אורך ורוחב, ואילו הגשם- החומר, יש לו 3 מימדים- אורך רוחב וגובה, וזהו התפשטות של החומר. עי' בעניין זה במהר"ל בגבורות ה' (פ"ע).
שאלות על רש"י
רש"י: ראה מה עשה לו בבית ומה...בשדה: למה לא פירש כפשוטו שהוא הסתכל לכל צד?
גור אריה: כבר כתוב "וירא כי אין איש"? [אלא הוא התבונן במה שעשה לו בבית ובשדה].
רש"י: ולפי פשוטו כמשמעו: אם כן זה מיותר כי כבר כתוב "וירא כי אין איש"?
גור אריה: התורה מספרת את אורחא דמילתא- שהרגילות לפנות כה וכה לראות שאין איש.
רש"י: אין איש - עתיד לצאת ממנו שיתגייר: והרי יצא ממנו המקלל?
גור אריה: שלומית כבר נתעברה ממנו [ומכאן ואילך לא יתגייר ממנו איש].
גור אריה: הכוונה שלא יצא ממנו איש כשר, ואילו הבן של שלומית היה ממזר.
גור אריה: הכוונה לזרע טוב, ואילו הבן של שלומית היה רשע.
רש"י: אין איש - עתיד לצאת ממנו שיתגייר: גם אם עתיד מי מזרעו להתגייר, יש להמיתו אם הוא חייב על פי דין?
גור אריה: כשבית דין מחייבים הם עושים זאת על סמך עדות ולא מסתכלים על הנולדות, אבל כאן משה ידע ברוח הקודש שבא על שלומית, ולכן יש להצילו על סמך אותה נבואה אם יהיה ממנו זרע הגון.