במכילתא- לדעת ר' אליעזר "ואשא אתכם" כשנתקבצו לרעמסס, "ואביא אתכם אלי" לסיני, ולר' עקיבא "ואשא אתכם" בסיני (שהיו נרתעים לאחוריהם בשעת הדיברות) "ואביא אתכם אלי" לבית הבחירה. וצריך ביאור במה נחלקו?
מהר"ל, תפארת ישראל (פכ"ח עמ' פה, ד"ה ובמכילתא) 1 : לדעת ר' אליעזר תחילת לקיחת ישראל ביציאת מצרים והסוף במתן תורה, ולר' עקיבא תכלית הדבקות היא בבית הבחירה, ולכן התחלת הלקיחה במתן תורה ותכליתה בבנין המקדש.
כך כתוב במכילתא דר' ישמעאל, יתרו, מסכתא דבחדש, פרשה ב, הובא בילקוט שמעוני. וצל"ע שהפסוק פותח "אתם ראיתם", ופירש רש"י- לא מסורת היא בידכם...אלא אתם ראיתם, וכן דרשו חז"ל, ואף במכילתא דרשו כך, א"כ- כיצד יתפרש הפסוק על דברים העתידים להיות?
שאלות על רש"י
רש"י: לא מסורת היא בידכם: מנין דרש זאת?
גור אריה: אם לא כך, למה כתוב "אתם ראיתם"?!
רש"י: על כמה עבירות היו חייבין לי: למה רש"י מוסיף זאת?
גור אריה: אם המצרים נענשו מחמת חטאם, אין זו טובה לישראל, ולמה זו סיבה שיקבלו ישראל את התורה? אלא שעל כמה עבירות היו חייבים לי, וזו טובה לישראל שנפרע ה' משונאיהם.
רש"י: ולשעה קלה...נקבצו כלם לרעמסס: לעיל (שמות 12:37) פירש שנשא ה' אותם על כנפי נשרים כשנסעו מרעמסס לסוכות (ולא כשהתקבצו לרעמסס)?
גור אריה: שניהם אמת- ה' נשא אותם מרעמסס לסוכות כדי שישיג אותם פרעה על ים סוף, אך מה שממשיך הפסוק "ואביא אתכם אלי" מתייחס לכך שבשעה קלה התקבצו מארץ גושן לרעמסס. 1
כי על היציאה ממצרים שייך לומר "ואביא אתכם אלי", ולא על ההגעה לים סוף. ע"ע ברא"ם.
רש"י: מוטב יכנס החץ בי וכו': לדברי רש"י הפסוק כאן מדבר על היום שנתקבצו לרעממס, ובאותה נשיאה לא התקיים בהם 'מוטב יכנס החץ בי'?
גור אריה: הכל נקרא נשיאה אחת- משעה שלקחם מגושן ועד הר סיני. ונשא אותם כנשר- הנשר לא תמיד ממהר אלא בשעת הצורך 1 , ובסוף נשיאה זו היה הענן מקבל את החיצים כנשר, ולכן הנשיאה להר סיני הייתה על כנפי נשרים.
כלומר- כך קיבצם בשעה קלה לרעמסס, ומרעמסס לסוכות.
רש"י: מוטב יכנס החץ בי וכו': למה לא פירש את הדימוי לנשר על היום שבאו לרעמסס?
גור אריה: אם זה מה שבא ללמדנו, היה צריך לומר 'ואשא אתכם כנשר גוזליו', ומכיון שכתוב "על כנפי נשרים" למדנו שאמר ה' 'מוטב יכנס החץ בי'. 1
ומכיון שלא כתוב 'על כנפים' אלא "כנפי נשרים" למדנו שלקח אותם במהירות כנשר. [נ"ל להוסיף שאמנם רש"י פירש שדוקא הנשר נושא על כנפיו כי הוא לא חושש מעוף הפורח מעליו ולא שאר העופות, אבל הא גופא קשיא- די לכתוב 'ואשא אתכם על כנפים' שהרי רק הנשר נוהג כך? אלא שהכתוב רומז למידה נוספת של הנשר שהוא ממהר ליעדו.]
רש"י: והענן מקבלם: לעיל (שמות 14:19) פירש רש"י שהמלאך קיבל את החיצים?
גור אריה: המלאך קיבל את החיצים על ידי הענן, כדלעיל (שמות 14:19:2:1), עיי"ש.