שאלות על רש"י

1)

רש"י: ומשה היכן הלך וכו': לפי פשוטו לכאורה אין קושיה, כי לא היה צריך להזכיר שמשה בא, שהרי הם באו לאהלו, כפי שכתב האבן עזרא?

1.

גור אריה: עיקר כוונת הכתוב כאן לא להזכיר את הביאה לאהל משה אלא את הסעודה לפני האלוקים, וא"כ היה צריך לכתוב 'ויאכלו משה ואהרן והזקנים עם חותן משה'?!

2)

רש"י: כאלו נהנה מזיו השכינה: מה טעם הדבר?

1.

גור אריה: כשם שהגוף נהנה מדבר גשמי, כך תלמיד חכם שהוא שכלי נהנה ממה שמתייחס לשכל- בראותו זיו מהשכינה 1 .

2.

מהר"ל, דרך חיים (אבות פ"ג מ"ג, עמ' קיח): השמים לה' והארץ נתן לבני אדם, וכשאומרים דברי תורה על השלחן זוכה האדם לאכול משולחן גבוה, ולכן כשיש תלמיד חכם בסעודה נחשבים כאוכלים משולחן גבוה- מתפרנסים מזיו השכינה. 2


1

כפי שאמרו חז"ל שלעתיד לבא אין אכילה ושתיה אלא צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה, ועיי"ש ש'צדיקים יושבים' עניינו הקיום שיהיה לצדיקים, 'עטרותיהם בראשיהם' עניינו הבדלה מכל ענייני החומר (כעטרה המבדילה את המלך מסביבתו), 'ונהנים מזיו השכינה' זוהי ההנאה השכלית שאיננה גשמית. כך גם ענין הישיבה בסעודה עם תלמיד חכם (-צדיקים יושבים) שנהנים מזיו השכינה. (ע"ע במהר"ל בדרך חיים פ"ג מט"ז בסופו, עמ' קנב, ד"ה ואמר ונהנין, מה שביאר בעניין הנאת הצדיקים לעתיד לבא.)

2

ועיי"ש עוד שהסעודה היא פרנסת הגוף, ודברי תורה על השלחן הם פרנסת הנפש, וכן כשתלמיד חכם מיסב בסעודה כאילו נהנה מזיו השכינה וזו פרנסת השכל (כפי שיהיה לעולם הבא כדלעיל).

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים