שאלות על רש"י

1)

רש"י: למחרת רדתו מן ההר: כשם שפתח רש"י ב''מוצאי יום הכיפורים היה', כך לכאורה היה לו להמשיך- 'למחרת יום הכיפורים'?

1.

גור אריה: כיון שיום הכיפורים לא נזכר בכתוב, לא יתכן שכלפיו נאמר "ויהי ממחרת", אבל לגבי הירידה מההר שייך לומר 'ממחרת' כי ישב משה לשפוט למחרת הזמן שהיה אפשר לשפוט- אחרי הירידה מההר. 1


1

כלומר- "למחרת" זו מילת יחס שצריכה להתייחס למאורע העולה מתוך הכתוב.

2)

רש"י: למחרת רדתו מן ההר: למה לא פירש רש"י 'למחרת הסעודה'- למחרת בֹּא יתרו?

1.

גור אריה: אם יתרו בא קודם מתן תורה- עוד לא היה למשה להודיע לעם את חוקי ה' ולא יתכן ש'"למחרת" פרושו למחרת בואו. גם לסובר שיתרו בא אחר מתן תורה- אם היה זה זמן רב אחרי מתן תורה, לא יכל יתרו לומר "נבול תיבול" שהרי כבר ראה משה שביכולתו לעשות זאת, ועל כרחך שבא יתרו מיד אחרי ירידת משה מההר, ומכיון שאין לכך מקור בפסוק, לא יתכן לכתוב ביחס לזה "למחרת" 1 . לכן פירש רש"י "למחרת" המאורע שאיפשר לו לשפוט, ישב משה ושפט. 2


1

כמבואר בשאלה הקודמת ש"למחרת" זו מילת יחס שצריכה להתייחס למאורע העולה מתוך הכתוב.

2

ועוד- אין לפרש 'ויהי ממחרת הסעודה' כי אין קשר בין הסעודה לישיבה לשפוט, עיי"ש.

3)

רש"י: למחרת רדתו מן ההר: רמב"ן: אם כך, נמצא שהסעודה הייתה ביום הכיפורים?

1.

רא"ם: כשנבנה בית המקדש אכלו העם ביום הכיפורים, וקל וחומר ביום שהוריד משה את התורה.

2.

רא"ם: רק ברדת משה מההר נצטוו ישראל, ובאותה שנה לא צמו.

3.

גור אריה: יום כיפור הוקבע לכפרה כי באותו יום התרצה הקב"ה, ולכן לא הוקבע אלא לשנה הבאה.

4)

רש"י: ואין פרשה זו כתובה כסדר...אף לדברי האומר וכו': מה הוסיף רש"י בדברים אלו?

1.

גור אריה: 1 כוונת רש"י שגם בלי הדקדוק דלעיל 2 , אין לומר שהפרשה כסדר כי לא נאמר "ויהי ממחרת" עד השנה השניה 3 שהרי לא היה למשה פנאי לשפוט את העם בין מתן תורה ליום כיפור, וגם למאן דאמר יתרו קודם מתן תורה בא 4 , כיון ששילוחו לארצו כתוב כאן שלא כסדר, אפשר שגם "ויהי ממחרת" כתוב שלא כסדרו ואין צורך לדחוק את הפרשה.


1

הגור אריה גרס 'אף לדברי האומר' והבין שזהו דבר חדש, ושלוש הוכחות כתב רש"י שהפרשה כתובה שלא כסדר- 1) בלתי אפשר ללמד לעם את חוקי ה' קודם מתן תורה. 2) לא היה למשה פנאי לשפוט את העם ממתן תורה עד אחרי יום כיפור. 3) שילוח יתרו היה זמן רב אחרי. לגירסא זו הבין הגור אריה שהוכחה 2 נאמרה לסובר שיתרו בא אחרי מתן תורה (כי אם בא קודם מתן תורה יש לדחוק שמשה כן שפט את ישראל קודם מתן תורה על החוקים שניתנו במרה, כדלקמן) והוכחה 3 נאמרה לסובר שיתרו בא קודם מתן תורה. לכן מתקשה הגור אריה שאם יתרו בא אחרי מתן תורה- בודאי הפרשה כתובה שלא כסדר שהרי פרשת מתן תורה טרם נכתבה? ולהלן יובא תירוצו. בסוף דבריו כתב הגור אריה שיש לגרוס ברש"י 'ואף לדברי האומר' ואז כל דבריו נאמרו לסוברים שיתרו בא קודם מתן תורה ולכן היה מקום לומר שהפרשה כתובה כסדרה. ע"ע ברא"ם שהאריך בדברי רש"י.

2

שאי אפשר לומר 'והודעתי את חוקי האלוקים' לפני מתן תורה, אלא תדחוק שלימדם את החוקים שנאמרו במרה.

3

כלומר- אחרי יום הכיפורים, וזו שנה שניה למנין שנות העולם מתשרי.

4

לכאורה למאן דאמר אחר מתן תורה בא פשוט שהפרשה כתובה שלא כסדר- שהרי טרם נאמרה פרשת מתן תורה?! אבל הגור אריה מוכיח לא כך מלשון רש"י, וטעמו כי נכון לסמוך את "וישמע יתרו" למלחמת עמלק שמחמת שמועתה הוא בא (לדעה אחת בפסוק א) ולכן ביאת יתרו כתובה לפי הסדר הענייני. אבל "ויהי ממחרת" זהו דבר חדש שבודאי היה אחרי מתן תורה, ואפילו אם קודם מתן תורה בא ואולי זה כן כתוב כסדר (ומשה לימד אותם את החוקים שנאמרו במרה), אך שילוח יתרו אל ארצו בלי ספק כתוב שלא כסדרו.

5)

רש"י: מששלחו...היכן מצינו שחזר: וכי מפני שלא מצאנו אי אפשר לומר שהוא הלך וחזר?

1.

רא"ם: אם הוא שב בשנית היה צריך לכתוב זאת כי יש בכך קידוש ה', שהרי בראשונה אולי בא מחמת ציפורה ובניה, ואילו בפעם השניה הביא את כל אשר לו כדי להצטרף לישראל.

2.

גור אריה: אין דרך הכתוב לדבר על המצאו של יתרו אחרי ששילוחו מפורש, מבלי לכתוב שהוא חזר. 1


1

לכן כתוב אצל ציפורה "אחר שילוחיה" (פסוק ב) שלא תקשה- כיון שבאה עם משה למצרים, היכן מצאנו שחזרה אל יתרו?!

6)

רש"י: וכולן עומדים, והוקשה הדבר ליתרו: למה הוקשה לו והרי הלכה היא שבעלי הדין עומדים? ועוד- מה השיב משה שהם באים לפניו לדין, סוף סוף, למה הוא מזלזל בכבודם? ועוד- למה צריך לומר שזאת הייתה טענת יתרו, והרי הוא ממשיך "נבול תיבול"?

1.

גור אריה: יתרו חשב שישראל לא באים לדין אלא לעצה, ולכן הוקשה לו למה הם עומדים. כשענה לו משה שהם באים לדין, אמר יתרו "נבול תבול". 1


1

משמע שטענת יתרו "נבול תבול" באה בעקבות תשובת משה שהעם באים לדין, אך אילו באו לעצה לא היה יתרו טוען כך, וצריך ביאור מה טעם הדבר? נראה שטענת יתרו הייתה מפני העול והאחריות שיש על הדיין, כפי שיבואר בהערה בשאלה הבאה, תשובה 2.

7)

רש"י: דיין שדן דין אמת לאמיתו: וכי יש דין אמת שהוא לא לאמיתו?

1.

תוספות (בבא בתרא ח ב, ד"ה דין אמת): בא להוציא דין מרומה 1 .

2.

גור אריה: הכוונה לדין אמת בברור, ובא להוציא שודא דדיינא 2 , כי זה לא 'אמת לאמיתו' אלא לפי אומד. וכן כשיש מחלוקת והדיין פוסק כמנהג העולם, לא נחשב זה 'אמת לאמיתו' 3 כי הדיין לא יודע שכך האמת. 4

3.

מהר"ל, נתיבות עולם (נתיב הדין, עמ' קפו ד"ה ובפ"ק דשבת): ללמדך שאם אין כוונת הדיין לדון אמת אך יצא לו דין אמיתי, הוא לא בכלל 'אמת לאמיתו'.


1

כלומר- כשהדיינים יודעים שהעדים משקרים אף שזה לא הוכח.

2

כלומר- ישנם מקרים בהם אין להכריע על סמך הוכחות והדיינים מכריעים לפי שיקול דעתם, לדוגמא- עי' כתובות דף פה ב, ובמחלוקת רש"י ותוספות שם.

3

למה בדין כזה לא נעשה הדיין כשותף במעשה בראשית? עי' לקמן (שאלה 10) שמעלת הדיין מפני שהקב"ה ברא את העולם במידת הדין וכך רצה ה' להנהיג את העולם (אלא שאין העולם מתקיים במידת הדין בלבד), כלומר- חשיבות הדין איננה רק למנוע מריבות ומחלוקות, אלא זו ההנהגה הנכונה והמעולה של העולם, ונראה לפי"ז שהכרעה שאין בה בירור של אמיתת הדין איננה נכללת ברצון שעלה לפניו יתברך להנהיג את עולמו במידת הדין.

4

לדרשה זו, יתרו עוסק כאן במעלת הדיין, וקשה שרצונו לומר שבלתי אפשרי למשה לדון לבדו את כל העם מבוקר ועד ערב, ומה עניין מעלת הדיין לכאן? נראה שטענת יתרו שמפני כובד האחריות שעל הדיין- לכן משה לא יכול לשאת זאת לבדו.

8)

רש"י: כאילו עוסק בתורה כל היום: מנין לומר כך?

1.

גור אריה: אם לא כן, תורתו אימתי נעשית? אלא נחשב כאילו היה זה מבוקר ועד ערב.

9)

רש"י: כאילו עוסק בתורה: למה לא אמרו 'כאילו דן כל היום'?

1.

גור אריה: שנים שדנו- אחד שעה אחת והשני כל היום, אין טעם שיהיה שכרם שווה. לכן אמרו ששכרו על הדין מרובה כאילו למד כל היום.

2.

גור אריה: בעסק התורה אין שלמות 1 ככתוב "והגית בו יומם ולילה", אך היושב במשפט, מפני שעשה דבר שיש בו גמר ושלימות, לכן נחשב כעוסק בתורה כל היום, ולימוד הדין הוא כתורה.


1

כלומר- השלמה וסוף.

10)

רש"י: וכאלו נעשה שותף להקב"ה וכו': למה הדיין כשותף?

1.

טור (חו"מ סי' א): הרשעים שגוזלים וחומסים מחריבים את העולם, ולכן הדיין מקיים את העולם וכאילו הוא שותפו של הקב"ה. 1

2.

גור אריה: ה' ברא את העולם במידת הדין, 2 ולכן הדיין מתחבר למידה שנברא בו העולם, ונעשה כשותף לקב"ה. 3 "מן הבוקר עד הערב" רומז למידה שכוללת את הערב והבוקר ביחד. 4

3.

מהר"ל, נתיבות עולם (נתיב הדין, עמ' קפו ד"ה ובפ"ק דשבת): העולם נברא בשם אלוקים (שהרי שם זה הוא שהוזכר במעשה בראשית) כי נברא העולם בדין- שגזר להיות נבראים. לכן נקרא הדיין 'אלוקים' ונעשה שותף במעשה בראשית. והנה, במידת החסד יש מדרגות, והאדם העושה חסד, אין חסדו גדול כחסד ה'. לעומת זאת, המשפט הוא אמת ואין לומר שמשפט אחד גדול ממשפט אחר, ולכן כאשר הדיין דן דין אמת לאמיתו, הוא מגיע עד מידת הדין שבה ברא ה' את עולמו. לכן דרשו שהדיין מיתדבק במידה הכוללת ערב ובוקר. 5


1

גור אריה: וגם אם כעת לא מדובר על דין של גזל וחמס, אבל כאשר הרשעים רואים שנעשה דין בארץ הם יראים ולא גוזלים.

2

בענין זה עי' מה שנתבאר בבראשית 1:1:12:1 ועד שאלה 16 שם.

3

נראה שלפי הטור הדין חשוב כי הוא מונע חורבן ומחלוקת, אך לדברי המהר"ל יש לו מעלה עצמית- זו ההנהגה הנכונה של העולם כפי שכתב המהר"ל בנתיבות עולם (נתיב הדין פ"א עמ' קפה): הקב"ה מחויב המציאות והמשפט הוא דבר מחויב, ולכן המשפט חביב אצל ה', ומשום כך הדין מיוחד לישראל שהם מחויבי המציאות. עוד כתב בתפארת ישראל (פ"ו עמ' כא, ד"ה תנן בפרק): הדין הוא האמת והיושר, ואילו במידת הרחמים מרחם גם על מי שאיננו ראוי, ולכן היא לא אמת. לפיכך ההנהגה התמידית היא במידת הדין, ובה ברא ה' את העולם, ורק משום שאין העולם יכול להתקיים כך, שיתף גם את מידת הרחמים. כך מפורש במהר"ל בדרך חיים (פ"א מי"ח, עמ' נו)- הדין הוא אחד משלושת הדברים שהעולם קיים עליהם, כי ה' נתן לכל אדם את זכות הקנין ואסור לאחר לגעת במה שמוכן לו- לא מחמת המחלוקת, אלא אפילו כשלא ידוע לבעלי הדין מה ארע וכל אחד טוען את זכותו [מבלי שתהיה מחלוקת ביניהם], ולכן נעשה הדיין כשותף במעשה בראשית. עיי"ש עוד (עמ' נז, ד"ה נמצא אלו) שהעולם התחתון מונהג על ידי מנהיגים- כוכבים ומזלות, והם גוזרים משפטים על התחתונים, ויש בהנהגתם סדר ומשפט מה מגיע לכל אחד ואחד, והעולם נברא במידת הדין כי ה' גזר ההויה בכח דין על הנבראים והם קיבלו גזירותיו ומשפטיו, ולכן הדיין שגוזר משפטו על הנידון נעשה שותף לה' במעשה בראשית, ועוד האריך בענין זה שם. ועוד שם (עמ' ס') שכאשר יש דין בעולם אז גם הקב"ה גוזר קיום על העולם כפי שבראו במידת הדין, אך כשאין דין בעולם, אז הקב"ה לא מקיים את העולם בגזירתו.

4

כוונתו לכאורה שהבוקר הוא זמן של חסד והארת פנים ואילו הלילה הוא זמן של דין והסתר (לדוגמא- עי' במהר"ל בחידושי אגדות ח"א עמ' מב, ד"ה כברייתו, שבת דף עז ב, והרחיב בנתיבות עולם, נתיב העבודה פ"ז עמ' צז, ד"ה ותקנו לומר), ועיי"ש עוד (נתיב העבודה פ"ז בתחילתו, עמ' צה) על החובה להזכיר מידת לילה ביום ומידת יום בלילה, דהיינו שצריך לחבר בין המידות ולהכיר שאין כאן שתי רשויות אלא החסד והדין שבהנהגה שורשם אחד. מבואר א"כ שהדיין לא רק מעמיד את מידת הדין, אלא גם את החסד (ואולי הטעם שאין קיום לעולם במידת החסד לבדה, ולכן הדין הוא זה שמעמיד את החסד בעולם).

5

כמבואר בתשובה הקודמת.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים