1)
מהו השבח שבפסוק זה?
1.
מהר"ל, גבורות ה' (פמ"ז עמ' קפט, ד"ה אל-הי אבי): גבור שנלחם, הוא מתפעל במלחמה, ועוד- הוא איננו יכול לעשות דבר אחר בשעת המלחמה. לכן כשאנו משבחים את ה' שעשה מלחמה באויביו, אנו משבחים שהוא לא מתפעל 1 , ובשעת המלחמה הוא ממשיך לפרנס את העולם כולו ולרחם על ברואיו, ולכן "ה' שמו" תמיד נקרא בשם הויה המורה על אמיתתו. 2
1
לכאורה הכוונה שגיבור שיש גבול לגבורתו, כאשר קם עליו מתנגד הוא צריך בכל כוחותיו להלחם באויב, ולכן גם אם הוא מנצח- עודנו 'מתפעל' ומושפע מהמלחמה. לא כן הבורא שאין ערך לגבורתו, ולכן המלחמה לא באה על חשבון דברים אחרים.
2
על משמעות שם הויה, עי' לעיל שמות 6:3:4:1, וכן לעיל שמות 3:15:3:1.