1)

במכילתא כתוב ש"עזי" הוא תורה, מלכות ותוקף. והוסיף המדרש- סומך אתה לכל באי עולם, ולי ביותר. וצ"ב מה כוונת הדברים?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פמ"ז, עמ' קפח, ד"ה עזי וזמרת): א] הדבר הגשמי הוא חלש כי הוא מתפעל, ואילו השכלי [-הרוחני] הוא חזק כי איננו מתפעל 1 , ולכן התורה עוז ישראל. ב] למלכות ישראל יש כח אלוקי ולכן יש בה 'עוז'. ג] עוז הוא תוקף, והכוונה שיש לישראל תוקף מצד עצמם כי הם אומה שלימה קדושה. והוסיף המדרש- סומך אתה לכל באי עולם ולי ביותר, כי ה' הוא חוזקם ותוקפם של ישראל. 2


1

כלומר- הגשם הוא חומר שצריך לקבל צורה (כדוגמת הברזל שצריך לקבל צורת הסכין), ולכן הוא נפעל על ידי הצורה שחלה בו, לעומת זאת הרוחני איננו חומר גולמי העתיד לקבל צורה אלא הוא צורה בעצמו, ולכן הוא איננו מתפעל (כעין מה שנתבאר בפסוק הקודם, תשובה 17 בהערה).

2

והוסיף המהר"ל שבאדם הפרטי יש 3 דברים שהם חוזקו- שכל נפש וגוף, וכלל ישראל דומים לאיש אחד פרטי, ולכן כך היא ההקבלה- התורה היא השכל, המלכות כנגד הנפש כי הנפש מנהיגה את אברי האדם, והעם בעצמו נגד הגוף, ובשלושתם עוז ישראל.

2)

לכאורה היה צריך לכתוב 'היה לי לישועה' ולא "ויהי"?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פמ"ז עמ' קפח, ד"ה ויהי לי): ללמדך שהוא היה לי לישועה, ויהיה לעתיד.

3)

"ואנוהו": כמה פרושים בחז"ל למילה זו- א] בגמ' (שבת קלג ב) דרשו 'התנאה לפניו במצוות'. ב] במכילתא דרש אבא שאול- הידמה לו, מה הוא חנון ורחום, אף אתה היה חנון ורחום וכו'. ג] לר' יוסי- אגיד נויו ושבחיו לפני אומות העולם. ד] לר' יוסי בן דורמסקית- אעשה לו בית מקדש נאה. וצריך ביאור כיצד זה מתפרש בפסוק?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פמ"ז עמ' קפח, ד"ה זה א-לי): א] קשה כיצד יכול אדם להנוות את קונו? דרשו חז"ל שכשאדם מהדר במצוות האלוקיות 1 , אז נודע בעולם שה' מהודר כי מן המהודר יבוא הידור, ולכן "ואנהו" אין פרושו לתת נוי לה' אלא להראות את נויו. ב] לדעת אבא שאול כאשר הולך בדרכי הבורא במידות המפוארות, נראה נויו והדרו של ה' כי העלול מורה על העילה. 2 ג] לר' יוסי 3 ישראל הם כבוד ה' כנגד האומות, ולכן "אנוהו" אספר נויו לכולם. ד] לר' יוסי בן דורמסקית, הבית הקדוש שהוא נאה והדור, ראוי למלך שהוא מהודר. 4


1

הכוונה כפי שפירש המהר"ל (סוף נתיב התורה, פי"ח עמ' עו) שהעכירות שייכת לגשם ואילו האור שאיננו גשמי הוא הדור, לכן "נר מצוה" כי המצוה האלוקית יש לה להיות הדורה. ובחידושי אגדות (ח"א עמ' עא, ד"ה התנאה, שבת דף קלג ב) הוסיף המהר"ל שה' מתגלה לאדם כפי מה שהוא אדם, ולכן כאשר ישראל מתנאים במצוות- מתגלה ה' אליהם בנויו. עוד כתב בנתיב התורה שם, ש'הידור מצוה עד שליש' כיון שהמצוה איננה אלוקית לגמרי [לכאורה הכוונה שלעומת ה"תורה אור" שהיא רוחנית לגמרי, המצוה תלויה בחומר ולכן היא נקרא "נר מצוה" שהרי ה'נר' הוא הכלי המכיל את האור], ולכן הידור מצוה רק במיעוט- בשליש, עיי"ש עוד. ועי' בדבריו בחידושי אגדות (תחילת ח"ג עמ' א, ד"ה הידור מצוה, ב"ק דף ט א). ע"ע במסילת ישרים (פי"ט) על הכבוד וההידור הנצרך בשעת קיום המצוות.

2

כלומר- ממציאותו ודרכיו של הנברא [העלול- המסובב], אתה למד על מי שבראו [העילה- הסיבה הראשונה]. ע"ע לעיל 15:1:14:1 שענין השירה הוא השתוקקות העלול לעילה.

3

נראה שכך גרס המהר"ל, ועי' במכילתא שלפנינו.

4

וסיים המהר"ל- כלל הדברים לכל הדעות, כי הוא יתברך נראה מהודר בעולם הזה מישראל.

4)

"אלוקי אבי וארוממנהו": מהו השבח האמור כאן?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פמ"ז עמ' קפט, ד"ה אל-הי אבי): לא במקרה עשה לנו ה' ככה, אלא הוא אלוקי בעצם, כי הוא אלוקי אבי- מתחילתם של ישראל. 1


1

ולכן כתוב "וארוממנהו" עם וי"ו החיבור, לומר שעלינו לרומם את ה' בלי הפסק- עתה ולעתיד.

5)

מה ההקשר של שלושת הפסוקים הראשונים (אשירה לה', עזי וזמרת י-ה, זה א-לי)?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פמ"ז עמ' קפט, ד"ה אל-הי אבי): פסוקים אלו הם נתינת טעם לשירה- השירה על כך שבגבורתו התגאה ה' על הגאים, אך אין אומרים שירה אלא על טובה שנעשתה לאדם, ולכן ממשיכים "עזי...ויהי 1 לי לישועה". אמנם לא כל נברא ראוי לומר שירה כי אם מי שנקראים 'בנים', ולכן ממשיכים "זה א-לי...אלוקי אבי" ולכן ראוי שאני אומר שירה לפניו ולא אחר. 2


1

וכתוב בתוספת וי"ו לומר שישועתו תמידית והשירה ראוי שתהיה תמידית.

2

דהיינו שירה תמידית ככתוב בהערה לשאלה הקודמת. וכוונתו כאן למה שהובא לעיל (15:1:14:1) שהשירה היא תשוקה של העלול לעילה (-מסובב לסיבתו, דהיינו הבורא לנברא), וישראל הם 'עלולים בעצם' כמבואר שם, כי הם בנים לה'.

שאלות על רש"י

6)

רש"י: וכן כל תיבה בת שתי אותיות וכו': מה פירוש דבריו?

1.

גור אריה: כשתיבה בת 2 אותיות מנוקדת במלאפו"ם כלומר חולם, אז כשנוספת לה יו"ד או וי"ו הכינוי, והשבא הוא לא שבא נח (ונקרא 'שבא בחטף' כי חוטפים את הקריאה מחמת שהוא נח) אלא שוא נע, אז תהיה האות הראשונה בשורק כאשר היא מתארכת באות שלישית, עיי"ש.

7)

רש"י: וכן בדברי הימים ובני ישראל היושבים וכו': למה לא הביא את הכתוב בספר מלכים (א, 12:17)?

1.

גור אריה: במלכים כתוב "וילך ישראל לאוהליו" (ולא כתוב 'כל ישראל') ויש לפרש שמקצת ישראל הלכו עם ירבעם חוץ משבט יהודה, "ובני ישראל היושבים בערי יהודה" גם כן הלכו לדרכם, "וימלוך עליהם רחבעם" על יהודה. אבל בדברי הימים כתוב "וילך כל ישראל לאוהליו"- משמע גם שבט יהודה, ולכן כשממשיך הפסוק "ובני ישראל היושבים בערי יהודה" זה לא מחובר למעלה 1 אלא למטה- "וימלוך עליהם רחבעם" 2


1

שבני יהודה הלכו לאוהליהם, שהרי זה כבר כתוב.

2

ואם כן, היה צריך לכתוב 'מלך עליהם רחבעם'.

8)

רש"י: ראתה שפחה על הים מה שלא ראו נביאים: מנין למדו זאת?

1.

גור אריה: "זה א-לי" משמע שראו אותו, ומכיון שהשירה כתובה בלשון יחיד, א"כ כל אחד ראה אותו- ואפילו השפחה.

9)

רש"י: אלוקי אבי- הוא זה: למה הוסיף רש"י מילת 'זה'?

1.

גור אריה: לכאורה היה צריך לכתוב 'אלוקי אבי ארוממנהו' (בלי וי"ו)? לכן הוסיף רש"י 'הוא זה' ובכך חיבר את הוי"ו של 'וארוממנהו".

10)

רש"י: לא אני תחילת הקדושה: היכן זה נרמז בפסוק?

1.

גור אריה: כבר כתוב "זה א-לי", ולמה הוסיף "אלוקי אבי"? לומר שלא אני תחילת הקדושה.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים