אע"פ שהבטיחו הקב"ה שיהיה לו זרע חשש אברהם שמא יגרום החטא, וקשה שבגמרא (ברכות דף ז.) כתוב שהקב"ה לא חוזר מדיבור שיצא לטובה?
מהר"ל, גבורות ה' (פ"ז עמ' מ, ד"ה ויש מקשים): לרמב"ם דברי הגמ' נאמרו רק על נביא שנשלח לומר דברי נבואה לאחרים ואם לא תתקיים נבואתו יאמרו שהוא מכזב, אבל כשנאמרה הבטחה לנביא עצמו- אין הבטחה לצדיקים. 1
מהר"ל, גבורות ה' (פ"ז עמ' מ, ד"ה ודבר זה): לרד"ק החטא משנה חלק מהנבואה ולא את כולה. 2
מהר"ל, גבורות ה' (פ"ז עמ' מ, ד"ה ודבר זה): הבטחה יכולה להשתנות ע"י החטא כי היא תלויה במקבל ההבטחה, אבל נבואה היא מצד עצמה ובודאי תתקיים (ונבואה לרעה יכולה להשתנות כי אין רע יורד מלמעלה אלא הכל תלוי במקבלי הנבואה). על פי רוב נבואה נאמרת בלשון עבר כי זו לא הבטחה לעתיד אלא הענין הוא כך מצד עצמו. 3
שאלות על רש"י
רש"י: ומה תועלת בכל אשר תתן לי: מנין לפרש כך את דברי אברהם?
גור אריה: "הן" משמעו תשובה לדברי הקב"ה, ולכן פירש שזו תשובתו.