שאלות על רש"י

1)

רש"י: שנמשלו בכורי מצרים לחמורים: היכן?

1.

גור אריה: ביחזקאל (23:19-20)- "אשר זנתה בארץ מצרים...אשר בשר חמורים בשרם".

2)

רש"י: שסייעו את ישראל: וכי יש לתת לחמור שכר על משאו?

1.

מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ד, עמ' קיז, בכורות דף ה ב): רכיבת החמור היא התעלות למי שרוכב עליו, ולכן כשיצאו ישראל ממצרים והתעלו עליהם, היו להם אז חמורים שנשאו את ממון מצרים. לכן זכו אז ישראל בממון המצרים- כאדון שזוכה בממון עבדו. ומכל הבהמות הטמאות, דוקא בחמור יש קדושת בכורה כי הוא 'ראשית' בגלל פשיטותו. 1


1

דברי המהר"ל צריכים ביאור, ואכתוב מה ששמעתי. כל דבר מתחלק לחומר וצורה, החומר הוא הפוטנציאל, והצורה היא המימוש, לדוגמא- הברזל הוא החומר, והסכין הוא צורה שחלה בחומר. מובן לפי"ז שלעולם החומר קודם לצורה שחלה בו אח"כ, ולכן הצורה היא הרכבה שחלה בחומר, ואילו החומר הוא 'פשוט' (-הפכו של ה'מורכב'). על כך אמר המהר"ל שהחמור הוא חומרי ופשוט, ולכן הוא ראשיתי. כלומר- שאר בעלי חיים כל אחד מבטא את עניינו (והאדם מנצל את אותו עניין לצרכיו לפי האופי של הבהמה), ורק החמור אין לו אופי ועניין משל עצמו, אלא עניינו להתבטל אל האדם הרוכב עליו, ולכן הוא פשוט- חסר הרכבה של הצורה, ולכן הוא 'ראשיתי'- חומר ראשוני. בכך שהאדם משעבד את החמור הוא נותן צורה לחומר, ועל ידי כך האדם מתעלה, וכך ישראל שיצאו ממצרים התעלו על המצרים שנמשלו לחמור (כמובא לעיל, שמות 1:1:8:1 וכן 1:1:9:1.) ולכן ראויים היו לזכות בממונם של המצרים, ושהחמורים ישאו את הממון הזה. מחמת 'ראשיותו' של החמור ראויה לחול בו קדושה (בשונה משאר בהמות טמאות) שהרי רק 'ראשית' ראוי לקדושה כמבואר לעיל 13:2:1:2*. ע"ע מה שכתבנו לעיל, שמות 4:20:1:1, ובשמות 11:3:1:2.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים