שאלות על רש"י

1)

רש"י: שמילת עבדיו מעכבתו מלאכול בפסח: אם מילת עבדו מעכבת מלאכול בפסח, קל וחומר שמילת עצמו, ולמה כתוב לקמן (12:48) שערל לא אוכל?

1.

רא"ם: אם לא היה כתוב לקמן "וכל ערל לא יאכל בו" הייתי מפרש כאן "ומלת...אז יאכל בו"- העבד. 1

2.

גור אריה: אין מזהירין מן הדין. 2


1

כלומר- הייתי מסביר כר' אליעזר, אך אחר שכן כתוב "וכל ערל", אין לפרש כאן שמילת העבד מעכבת את העבד עצמו, כי זה נלמד בקל וחומר מישראל ערל.

2

ולכן צריך לאו מפורש לערל.

2)

רש"י: שמילת עבדיו מעכבתו מלאכול בפסח: עבד ערל מעכב את האדון כבר משחיטת הפסח, וכיצד יארע שמילת העבד מעכבת מאכילת הפסח?

1.

רא"ם: מדובר כשקנה עבד ערל אחר שנשחט הפסח.

3)

רש"י: מה תלמוד לומר אז יאכל בו, העבד: אם ישראל ערל לא אוכל, קל וחומר שעבד לא אוכל, ולמה צריך לזה פסוק?

1.

רא"ם: היה מקום לומר שאין האדון רשאי למול את עבדיו כשמטרתו רק להאכילן בפסח 1 , ולכך נצרך הפסוק- "ומלת אותו אז יאכל בו"-העבד.

2.

גור אריה: לר' אליעזר גר שמל ולא טבל הוא כבר גר, והתחדש כאן ש"ומלת אותו" ויאכל מיד- לפני טבילה. 2

3.

גור אריה: לר' אליעזר אכילת עבדים בפסח היא רשות ולא חובה, ולכן לא כתוב 'ומלתה אותו ויאכל' אלא "אז יאכל"- רשות, וזה החידוש כאן. 3


1

והוסיף הרא"ם שלדעת ר' אליעזר מותר לאדון לקיים עבד ערל ור' יהושע חלק. לכאורה כוונתו שלר' אליעזר ניתן לומר שהאדון לא רשאי כעת למולו רק אם נאמר שאין מחובתו למול.

2

לרא"ם החידוש כאן שעבד ערל איננו אוכל, ואילו לגור אריה החידוש שאחר שנימול הוא מותר באכילה.

3

עי' בהערה הקודמת.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים