שאלות על רש"י

1)

רש"י: ביתך ברשותך...יצא חמצו של נכרי...אצל ישראל: רמב"ן: כיצד מ"ביתך" מיעטו חמצו של נכרי הנמצא בבית ישראל- והרי בביתו הוא?

1.

רמב"ן: מפסוק זה למדנו שחמץ אסור ב"ביתך" ו"גבולך", ומיעטנו חמץ של ישראל בבית נכרי [-לא כפי שפירש רש"י, ועיי"ש מה כן המקור לפטור חמץ נכרי בבית ישראל כשלא קיבל עליו אחריות]. 1

2.

רא"ם: קשה ש"ביתך" מיותר שהרי כתוב "בכל גבולך"? ותירץ רש"י- 'מה ביתך ברשותך'- שכחך ורשותך עליו (ולא 'בית' ממש), ולכן מיעטנו חמץ של נכרי בבית ישראל כשלא קיבל אחריות. עיי"ש. 2

3.

גור אריה: "לא יראה לך...בכל גבולך" משמעו 'בכל ארצך' גם חמץ של גוי ביד ישראל, לכן דרשו "לא ימצא בבתיכם"- רק מה שברשותך אסור. 3


1

עוד ברמב"ן: בהכרח אין לאו כשהחמץ בבית הנכרי, שאם לא כן למה כתוב "בבתיכם" והרי אסור בכל מקום?! אמנם מדרבנן כתב הרמב"ן שזה אסור.

2

וכעין זה פירש הגור אריה בתחילת דבריו.

3

נראה שהגור אריה הבין כרמב"ן ש"ביתך" משמעו בית ממש (לא כרא"ם) ולכן מ"ביתך" אין מקור למעט של גוי בבית ישראל, והוא מפרש את המכילתא כדעת הרמב"ן.

2)

רש"י: לענוש כרת על השאור: כיצד משמע מכאן 'שאור'?

1.

גור אריה: "מחמצת" משמעו- המחמץ דבר אחר.

3)

רש"י: לפי שהנס נעשה לישראל: לכאורה צריך לרבות גר כדי שלא תמעט אותו מ"ובאזרח", ולמה נזקק רש"י לסברא?

1.

גור אריה (לקמן 12:49): כוונת רש"י שהייתי דורש מ"ובאזרח" למעט גר ולא דרשה אחרת, כי הנס נעשה לישראל. 1


1

אבל אחר שכתוב "בגר" יש לדרוש "ובאזרח" לדרשה אחרת. ועי' לקמן 12:49:2:1.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים