שאלות על רש"י

1)

רש"י: להשוות גר לאזרח אף לשאר מצות שבתורה: ברש"י בפסוק הקודם מבואר שמשמעות הכתוב "ועשה פסח" שיעשה פסח מיד, ולכן נזקקנו לדרוש מפסוק להשוות גר לישראל. משמע שאלמלא "ועשה פסח" הייתי יודע שגר דינו כישראל, ולמה כאן צריך פסוק להשוות אותו?

1.

רא"ם: אחר שדרשנו בפסוק הקודם "והיה כאזרח" להשוות גר לישראל, הייתי חושב שבשאר מקומות דינו שונה, ולכן הפסוק שלנו משווה אותם.

2.

גור אריה: אמנם "וכי יגור...ועשה פסח" משמעו שיעשה פסח מיד ודרשנו לא כך מ"והיה כאזרח הארץ", אבל אין מכאן ראיה שבשאר מצוות גר דינו כישראל. 1

3.

גור אריה: הרבה מצוות הם זכר ליציאת מצרים, ובהם צריך לרבות את הגרים, והדרשה שבפסוק הקודם- מפני שכתוב "וכי יגור אתכם גר" קשה למה צריך "והיה כאזרח הארץ"? על כך תרצו שמ"וכי יגור" הייתי אומר שעליו לעשות פסח מיד.


1

נראה לי שהגור אריה דוחה שגם בלי המשמעות של "ועשה פסח" הייתי צריך פסוק להשוות גר לישראל בפסח כמו בכל המצוות.

2)

רש"י: להשוות גר לאזרח אף לשאר מצות שבתורה: אם כך, למה לעיל (12:19) נצרכנו לרבות גר לאיסור חמץ?

1.

גור אריה: כתוב שם "בגר ובאזרח", כי מ'אזרח' הייתי ממעט גר 1 .


1

ולאחר שריבנו גר, "אזרח" בא לדרשה אחרת. ע"ע לעיל 12:19:3:1.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים