שאלות על רש"י

1)

רש"י: מקרא- שם דבר: אולי זה בנין מפעיל בהווה (והמ"ם היא לשימוש]?

1.

גור אריה: אם כן- המ"ם הייתה צריכה להינקד בפתח.

2)

רש"י: לא יעשה...אפילו על ידי אחרים: רמב"ן: מי הם ה'אחרים' האמורים כאן? אם ישראל אחר- הוא מוזהר בעצמו, ואם הוא שוגג- המכשילו עובר ב"לפני עיור"? ואם מדובר על גוי- אזי 'אמירה לנכרי' אסורה רק מדרבנן?

1.

רמב"ן: מדובר כאן על 'אמירה לנכרי' האסורה מדרבנן, והפסוק אסמכתא בעלמא.

2.

גור אריה: התחדש כאן שאם מניח לישראל אחר לעשות מלאכתו, הוא עצמו עובר בלאו 1 .


1

בנוסף לאיסור שעשה אותו ישראל.

3)

רש"י: ולא מכשיריו שאפשר לעשותן מערב יום טוב: משמע שרק מכשירין אסורים כשאפשר לעשותם מערב יו"ט, אבל אוכל נפש עצמו מותר אפילו אפשר היה לעשותו מערב יום טוב, ואילו בגמרא (שבת צה א) כתוב שאין לחלוב לחבוץ ולגבן בשבת- ולכאורה הטעם כי ניתן לעשות זאת מערב יו"ט?

1.

גור אריה: ראבי"ה תירץ שאין הבדל בין מכשירין לאוכל נפש, ומה שהיה אפשר לעשות מערב יו"ט אסור לעשות ביו"ט, אך נקטנו מכשירין כי הדרך היא שמכשירין ניתן לעשותם לפני יו"ט. 1

2.

גור אריה: אוכל נפש מותר- אף שיכל לעשותו מערב יו"ט, אבל דבר שאין דרך לעשותו על מנת לאכול מיד איננו בכלל "אשר יעשה לכל נפש" ואסור לעשותו ביו"ט. נמצא שקצירה אסורה- אפילו אם כעת אין לו חיטים 2 , ולכן החולב, המחבץ והמגבן אסור. 3


1

עי' בגור אריה מה שהקשה על דבריו.

2

דרך לאפות לאכילה מידית כי הלחם טוב יותר כשהוא טרי, אבל דרך היא שקוצרים את כל הקציר בזמן קצירה, ולכן קצירה אסורה ביום טוב.

3

נראה שלדעת הגור אריה מכשירין יהיו אסורים כשאפשר לעשותם מערב יו"ט אפי' אם הדרך לעשותם לצורך אכילה מידית.

4)

רש"י: לכל נפש- אפילו לבהמה: כך דעת רבי עקיבא (ביצה כא ב), ולפי זה קשה למה אמרו (חלה פ"א מ"ח) שעיסת הכלבים מותרת ביום טוב רק בזמן שהרועים אוכלים ממנה?

1.

גור אריה: כלבים אינם זקוקים לפת חמה, אלא הוא לש עיסה זו בשביל להאכילם אחר יו"ט, ולכן זה מותר רק אם גם הרועים אוכלים מהעיסה.

2.

גור אריה: רבינו זרחיה הלוי תירץ שאפשר לתת לכלבים עיסה לא אפויה. 1


1

עי' במאור הקטן, ביצה דף י ב מדפי הרי"ף.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים