שאלות על רש"י

1)

רש"י: שלא תבא לידי חימוץ: מהו האיסור האמור כאן?

1.

גור אריה: הייתי חושב שאם יש חמץ יבער אותו [אבל אין איסור שיבא לידי חימוץ], ולכן למדנו כאן שמצוה לעכב את החימוץ.

2)

רש"י: כך אין מחמיצין את המצוה: כיצד זה יוצא מפשוטו של מקרא?

1.

גור אריה: מכך שלא כתוב 'תשמרו מחמץ' אלא "ושמרתם את המצות" למדנו גם שאין מחמיצין את המצוות.

3)

רש"י: כך אין מחמיצין את המצוה: מה הקשר בין החמצת מצה להחמצת מצוה?

1.

גור אריה: הקב"ה נגלה על ישראל במצרים ולא הניח לבצקם להחמיץ- כי מעשי ה' במהירות ובכח, בלי עיכוב, והם שכליים 1 - לא תחת הזמן, 2 וכנגד זה אסור להתעכב במצה. כך גם מצוות צריכות להעשות במהירות ולא תחת זמן- לא כמו דברים גשמיים. 3

2.

מהר"ל, נתיבות עולם (נתיב התורה סוף פי"ז עמ' עד): כשם שיש להשמר במצה מהשאור, כך צריך להשמר שהיצר הרע (-השאור שבעיסה) לא יעכב את עשיית המצוה.

3.

מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ד עמ' צב, ד"ה ואני אומר, חולין דף ז א): המצה מזוככת מהפסולת של השאור, וכך כשעושה מצוה מזדככת הנפש מהפסולת החומרית. 4


1

ובמקומות אחרים כתב המהר"ל שאלו מעשיים אלוקיים, עי' בנתיבות עולם, נתיב התורה סוף פי"ז עמ' עד, ובדרך חיים פ"א מי"ב.

2

כמבואר במהר"ל (גבורות ה' בתחילת פמ"ו) שהזמן הוא ענין חומרי (כידוע שהזמן תלוי בתנועת גרמי השמים), ולכן דבר שאיננו חומרי צריך להעשות שלא תחת זמן. וע"ע לעיל 12:11:4:3**.

3

וע"ע לעיל 12:15:23:1 אודות הפגם של החמץ והשאור.

4

וע"ע לעיל 12:15:23:1 אודות הפגם של החמץ והשאור.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים