1)

למה דוקא בארבה נאמר "ולמען תספר"?

1.

גור אריה (לעיל 10:1): עשב השדה כבר הוכה בברד, ורק לחטה והכוסמת נעשה נס בברד והם נאכלו בארבה, ולמה לא הוכו בברד ושוב לא יהיה צורך בארבה? תשובה- "ולמען תספר".

2.

גור אריה (לעיל 10:1): מכת ארבה נזכרת לדורות יותר משאר המכות, כי יש מכות שהן שכיחות ואין בהן זכרון למכה שהייתה במצרים (כגון- הברד יורד מפעם לפעם ולכן איננו מזכיר את הברד שהיה במצרים), ויש מכות שאין דרכן לבא כלל וגם בהן לא יהיה זכרון למכה שהייתה במצרים (כגון דם וצפרדע- מכות ששוב לא יהיו), ורק הארבה- מפני שהוא בא לעיתים רחוקות יש בו חידוש, וכן מפני שאנשים יראים שמא יבא ארבה, לכן יזכרו בכל פעם בארבה הגדול יותר שהיה במצרים.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: ואינו לשון פועל ומעללים: וכי היה אפשר לפרש "כי התעללת בי" מלשון פועל ומעללים?

1.

גור אריה: האתון לא פעלה בבלעם ולכן רק כאן היה צד לפרש כך.

3)

רש"י: ואינו לשון פועל ומעללים: למה כפל רש"י לשונו?

1.

גור אריה: אם היה זה פועל סתם היה כתוב 'פעלתי', אלא זו פעולה לרעה ולכן זה נקרא "מעללים".

4)

רש"י: היה לו לכתוב עוללתי כמו ועולל למו: מה הראיה, והרי יכול הכתוב להשתמש לפעמים בלשון התפעל, ופעמים לשון פועל?

1.

גור אריה: אם היה זה מלשון שחוק, היה צריך לכתוב 'עוללת בי', עיי"ש. 1


1

וע"ע ברא"ם כאן.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים