1)

TAMEI INTO TAHOR TERUMAH (Yerushalmi Terumos Perek 5 Halachah 2 Daf 28a)

משנה סאה תרומה טמאה שנפלה למאה סאה טהורין ב''ש אוסרין וב''ה מתירין

(a)

(Mishnah): If a Se'ah of Tamei Terumah fell into 100 Se'ah of Tahor Terumah, Beis Shammai prohibit (all of it) and Beis Hillel permit it.

אמרו בית הלל לבית שמאי הואיל וטהורה אסורה לזרים וטמאה אסורה לכהנים מה טהורה עולה אף טמאה תעלה

(b)

(Beis Hillel to Beis Shammai): Since even Tahor Terumah is forbidden to non-Kohanim and Tameh Terumah is forbidden to Kohanim, just as Tahor Terumah is annulled, so too Tamei Terumah is annulled.

אמרו להן בית שמאי לא אם העלו החולין הקלין המותרין לזרים את הטהורה תעלה תרומה החמורה האסורה לזרים את הטמאה

(c)

(Beis Shammai to Beis Hillel): No. Just because Chulin, which is lenient as it is permitted to non-Kohanim, can annul (Tahor Terumah); should Terumah, which is stringent, as it is prohibited to non-Kohanim, be able to annul (the Tamei Terumah)?!

לאחר שהודו ר' ליעזר אומר תרום ותשרף וחכמים אומרים אבדה במיעוטה.

(d)

After one agreed with the other, R. Eliezer said - The Se'ah must be removed and burned. But the Chachamim disagreed since it's such a small insignificant amount.

סאה תרומה שנפלה למאה הגביהה ונפלה למקום אחר רבי ליעזר אומר מדמעת כתרומה ודאי [דף נא עמוד ב (עוז והדר)] וחכמים אומרים אינה מדמעת אלא לפי חשבון.

(e)

If a Se'ah of Terumah fell into 100 Se'ah (of Chulin) and one Se'ah was removed; if that Se'ah fell into another place (which did not contain 100 Se'ah) - R. Eliezer says that the second mixture is prohibited (Meduma) like certain Terumah. The Chachamim say that it only prohibits according to its proportion (in the original mixture).

סאה תרומה שנפלה לפחות ממאה ונדמעו ונפל מן המדומע למקום אחר רבי ליעזר אומר מדמעת כתרומה ודאי וחכמים אומרים אין המדומע מדמע אלא לפי חשבון ואין המחומץ מחמץ אלא לפי חשבון ואין מים שאובין פוסלין את המקוה אלא לפי חשבון.

(f)

If a Se'ah of Terumah fell into less than 100 Se'ah (of Chulin) and it became prohibited (as Meduma) and then a Se'ah of that mixture fell into another place - R. Eliezer says that the second mixture is prohibited (Meduma) like certain Terumah. The Chachamim say that it only prohibits according to its proportion. This is also the case with dough leavened (with Terumah). And it's also the case with drawn water, that it disqualifies a Mikveh according to its proportion.

סאה תרומה שנפלה למאה והגביהה ונפלה אחרת הרי זו מותרת עד שתרבה תרומה לחולין.

(g)

If a Se'ah of Terumah fell into 100 Se'ah of Chulin and a Se'ah was removed and then another Se'ah of Terumah fell in; and again a Se'ah was removed and another Se'ah of Terumah fell in, even that mixture is permitted, until the Terumah surpasses the Chulin.

סאה תרומה שנפלה למאה ולא הספיק להגביהה עד שנפלה אחרת הרי זו אסורה ור''ש מתיר:

(h)

If a Se'ah of Terumah fell into 100 Se'ah of Chulin and he didn't manage to remove a Se'ah before another Se'ah of Terumah fell in; it is prohibited (to a non-Kohen, since we view it as if they both fell together and there wasn't enough Chulin to annul them). R. Shimon permits it.

גמרא רבי יודן בר פזי ורבי אייבו בר נגרי הוון יתבון אמרין תנינן אחר שהודו מי הודה למי ב''ש לבית הלל או בית הלל לב''ש

(i)

(Gemara): R. Yudan bar Pazi and R. Aiyvu bar Nagri were sitting and discussing - when the Mishnah taught 'after they agreed' - who agreed to who? Beis Shammai agreed with Beis Hillel or vice-versa?

אמרין נצא לחוץ ונלמד [דף נב עמוד א (עוז והדר)] נפקין ושמעון רבי חזקיה רבי אחא בשם ר' יודה בר חנינא לא מצינו שהודו ב''ש לב''ה אלא בדבר זה בלבד

(j)

They said, "Let's go out and ask our colleagues''. They went out and heard R. Chizkiyah and R. Acha citing from R. Yudah bar Chanina saying, "We have only found in this matter that Beis Shammai agreed with Beis Hillel.''

ר' יונה בשם ר' אביי שמע לה מן הדא המערה מכלי לכלי ונגע טבול יום בקילוח יעלה באחד ומאה ואם תאמר ב''ה יודו לבית שמאי שלא תעלה מאן תני הכא תעלה לא בית שמאי ולא בית הלל

(k)

(R. Yona R. Abayei): Learn it from this Mishnah (in Maseches Tevul Yom) - If one was pouring Terumah liquid from vessel to vessel and a Tevul Yom touched the stream, (only the part where he touched is Tamei as it is not considered a connection to the rest of it) and that part is annulled in 101. And if you say that Beis Shammai agree with Beis Hillel, it won't be annulled, then who is the Tanna here that says that it is annulled - neither Beis Shammai nor Beis Hillel?

אמר רבי חנינא בריה דרבי הלל נאמר בית הלל שנו אותה קודם שיודו לבית שמאי

(l)

(R. Chanina, son of R. Hillel): It could have been taught by Beis Hillel before they agreed to Beis Shammai.

אמר רבי יוסי מתני' אמרה כן אחר שהודו ר''א אומר תירום ותשרף ור''א לאו שמותי הוא

(m)

(R. Yosi): From our Mishnah itself it's clear that Beis Shammai agreed to Beis Hillel that Tamei Terumah is annulled in 101 - as R. Eliezer said that the Se'ah must be removed and burned. Wasn't R. Eliezer a student of Beis Shammai (- so doesn't this indicate that Beis Shammai agreed to Beis Hillel)?

א''ר חיננא מתניתא אמרה כן אחר שהודו אילו לאילו תעלה

(n)

(R. Chinana): A Baraisa also teaches this, "after they agreed to each other, it is annulled.''

בית שמאי מסלקין לון ואינון מודיי לון

(o)

Question: Beis Shammai gave a successful response to Beis Hillel, so why would they have then agreed with Beis Hillel?

אמר רבי אבין יש כאן תשובה אחרת כהדא דתני ר' הושעיא ומה טהורה שהיא בעון מיתה אצל הזרים עולה טמאה שהיא בעשה אצל הכהנים לא כל שכן

(p)

Answer (R. Avin): Since Beis Hillel had another proof to their opinion, as R. Hoshiya taught - if Tahor Terumah, that is punishable by death (if eaten by a non-Kohen), can be annulled; Tamei Terumah, for which a Tahor Kohen is merely negating a positive Mitzvah by eating it, certainly can be annulled.

אמר ר' יוחנן סאה תרומה שנפלה למאה [והגביהה] חולין כל שהן מבטלין (אותן)[אותה]

(q)

(R. Yochanan): If a Seah of Terumah fell into 100 of Chulin and he took out a Se'ah (for the Kohen); any amount of Chulin can annul it.

מתני' פליגא על ר' יוחנן אינה מדמעת אלא לפי חשבון

(r)

Question: The Mishnah disagrees with R. Yochanan - (the Chachamim say that it (only) prohibits according to its proportion (in the original mixture)...?

[דף כח עמוד ב] רבי יוסי בשם ר' יוחנן לא תני (בשם) רבי יוחנן אלא אינה מדמעת כל עיקר

(s)

Answer (R. Yosi in the name of R. Yochanan): R. Yochanan meant that there must be a majority corresponding to the proportion of Terumah, rather than requiring 101 parts.

[דף נב עמוד ב (עוז והדר)] (ברם){יהודה ברבי} אמר (והוא שרבה תרומה על החולין) והוא שרבו חולין על חשבון תרומה כדי שתבטל ברוב

(t)

And even according to those whose text of the Chachamim in the Mishnah is 'it prohibits according to its proportion', there only needs to be a majority of Chulin according to the proportion of Terumah. (Note: According to an old text, rather than being a continuation of R. Yochanan, this sentence was said by Yehuda b'Rebbi, who disagrees with R. Yochanan.)

א''ר לעזר והוא שנפלה למקום מדומע אחר

(u)

(R. Elazar): (Disagreeing with R. Yochanan) Since the Se'ah that fell contained one part Terumah and 100 parts Chulin, it does not prohibit the second mixture. However, if the second mixture itself contained one part Terumah in 100 parts Chulin, then the two parts of Terumah combine to prohibit.

על דעתיה דרבי לעזר חולין שלמעלן חולין שלמטן מצטרפים לעלות

(v)

Question: According to R. Elazar, why doesn't the Chulin in the falling Se'ah combine with the Chulin in the second mixture to annul the Terumah?

[דף כט עמוד א] סבר רבי לעזר מימר חולין שלמטן נעשו חרשין.

(w)

Answer: R. Elazar reasons that the Chulin in the second mixture is considered like a piece of earthenware (or some understand that it's considered to be deaf) and does not combine, since the entire Se'ah must be given to the Kohen.