1)

MORE ABOUT R. NECHEMIA'S OPINION (Yerushalmi Terumos Perek 2 Halachah 1 Daf 9a)

עד כדון בשהיה לו מאותו המין לא היה לו מאותו המין

(a)

Question: (Continuing to discuss R. Nechemia's opinion) So far we have only learned that he prohibits Tameh from Tamei when they are the same species. What about from another species?

נשמעינא מן הדא רבי חנינא ענתונא סלק עם רבי זעירה לחמת גרר זבן ליה קלוסקי בעי מתקנא מיום לחבריה אמר ליה לית אנן צריכין חששין ליחידאי אית לך מימר כשהיה לו מאותו המין.

(b)

Answer: R. Chanina of Antuna went with R. Zeira to Chamas Gader and bought there a (Tahor) bun. He wished to leave some of the bun until the next day (so that if all he would find the next day was Tamei buns, he would be able to use the remaining Tahor bun for their Terumah). R. Zeira told him that he need not be concerned for the opinion of R. Nechemia who rules against the majority. If R. Nechemia agrees that when he does not have Tahor, he may separate from Tamei for Tamei, why did R. Chanina need to leave any of the Tahor bun? (Rather, he must hold that when there is no Tahor produce of that species, he cannot separate from Tamei produce.)

באמת א''ר ליעזר כל מקום ששנינו באמת הלכה למשה מסיני.

(c)

The Mishnah (earlier Chulin 63(b)) used the word "B'Emes - in truth''. R. Eliezer says that whenever the word 'B'Emes' is used, it signifies a Halachah L'Moshe MiSinai - an oral tradition received by Moshe at the Giving of the Torah.

עיגול של דבילה שנטמא מקצתו מכיון שנטמא מקצתו אין כולו טמא

(d)

Question: (The Mishnah taught that if part of a fig cake became Tamei, he may separate from the Tahor part for the Tamei part.) If part of a fig cake became Tamei, wouldn't all of it become Tamei?

במחובר במי פירות היא מתניתא

(e)

Answer: The figs are only connected through the fruit juice (honey) that oozed from them (and fruit juice cannot make a connection for Tumah).

[דף יז עמוד ב (עוז והדר)] ואין סופו ליחלק ולעשותו שנים

(f)

Question: Since the fig cake will ultimately be split into two, why shouldn't it be viewed as two fig cakes, one Tahor and one Tamei, and it should be prohibited to separate from Tamei for Tahor?

תיפתר שקרא לה שם במחובר.

(g)

Answer: The Terumah was declared when it was still attached.

וכן אגודה של ירק מתניתין שנטמאת ועודה אגודה אבל נטמאת קלחין ואוגדן לא בדא

(h)

The Mishnah taught that the same applies to a bundle of vegetables (that if part of it became Tamei, he may separate from the Tahor part for the Tamei part). It refers to when it became Tamei when it was already in the bundle, but if it was before, it's considered to be two bundles.

ואין סופה ליחלק ולעשות שתים

(i)

Question: But won't it ultimately be split into two?

תיפתר שקרא לה שם במחובר.

(j)

Answer: He declared it when it was still attached.

אגד שנטמא והתירו ואגדו מהו

(k)

Question: If a bundle became Tamei and was then untied and retied, what's the law? (The Gemara doesn't answer this question.)

וליתני עיגול ולא ליתני אגודה ניתני אגודה ולא ליתני ערימה

(l)

Question: Why didn't the Mishnah only teach the case of the fig cake without the bundle or the pile?

אילו תנינן עיגול ולא תנינן אגודה הוינן אמרין עיגול שכולו גוף אחד תורם אגודה שאין כולה גוף אחת אינו תורם הוי צורכה מיתני אגודה

(m)

Answer: Without the case of the bundle, I would have said that for a fig cake which is one item, he may separate from the Tahor part for the Tamei part, but not for a bundle...

ואילו תנינן אגודה ולא תנינן ערימה הוינן אמרין אגודה שכולה תפושה אחת תורם ערימה שאין כולה תפושה אחת אינו תורם הוי צורכה מיתני עיגול וצורכה מיתני אגודה וצורכה מיתני ערימה

1.

And without the case of the pile, I would have said that a bundle, which is all taken at one time, may be separated in that way, but a pile, which is not, may not be. Therefore, all three were needed.

מכיון דתנינן היו שני עיגולין ושתי אגודות ושתי ערימות מה צורכה דההיא דמר רבי יוחנן בשם רבי ינאי ונחשב לכם תרומתכם כדגן וגו'

(n)

Question: Since the Mishnah (Chulin 63(c)) taught that if there were two fig cakes, two bundles or two piles, he may not separate Terumah from one for the other, why did R. Yochanan citing R. Yannai (earlier Chulin 63(k)) need to expound the pasuk (Bamidbar 18:27), "And your Terumah shall be considered for you as grain from the threshing-floor etc.''?

[דף ט עמוד ב] אמר רבי חייה בר אדא בערימה של קישואין ודלועין היא מתניתא.

(o)

Answer (R. Chiya bar Ada): To teach that with one pile, one may separate from Tahor on Tamei, even if it's cucumber or pumpkin (from which one cannot make a bundle).