1)

TOSFOS DH KI HA

תוספות ד"ה כי הא

(SUMMARY: Tosfos explains they needed to boil the liver when it was being cooked with other meat.)

וא"ת ותפשוט מינה דאסור מדהוו צריכי למחלטיה

(a)

Question: We should deduce from here that it is forbidden, as he has to boil it!

וי"ל דלדידהו נמי הוה מספקא להו ולכך היו מחמירין ודוקא לבשל עם הבשר הוו חלטי ליה שלא תאסור הבשר אבל בפני עצמה אינה נאסרת

(b)

Answer: They were also unsure about this, and they therefore were stringent. However, they only did this when they boiled it with other meat, in order that it should not forbid the other meat. However, by itself it would not be forbidden.

2)

TOSFOS DH RAV BAR SHEVA

תוספות ד"ה רב בר שבא

(SUMMARY: Tosfos explains that the liver had not been boiled.)

צריך לומר שלא היה נחלט ברותחין ולפי שלא היה בשר אחר עמו לא הוצרכו לחלטו אע"פ שפולט דם ואוסר הרוטב והכלים מזה לא היו חוששין כיון שהכבד עצמו מותר

(a)

Explanation: It must be it was not boiled in hot water. Since there was no other meat with it, they did not need to boil it. Even though it emitted blood and forbade the sauce and vessels they did not worry about this, since the liver itself was permitted.

שאין לומר שנחלט וע"י כן היה רב נחמן מתירו אבל אם לא נחלט היה אוסרו ובר שבא היה סבור דחליטה אינה מועלת

(b)

Implied Question: One cannot say that Rav Nachman permitted it because it was boiled, but if it were not boiled he would have understood it was forbidden while Bar Sheva held that even if it was boiled it was forbidden. (Why not?)

א"כ לא מייתי שפיר כתנאי דתנאים לא נחלקו בזה

(c)

Answer: If so, when the Gemara says this is an argument among the Tanaim it is difficult, as the Tanaim did not argue about this subject.

3)

TOSFOS DH V'CHITUCHEI

תוספות ד"ה וחתוכיה

(SUMMARY: Tosfos explains why the case has to be where the liver is being cooked after it was roasted or salted.)

לבשלו בקדרה אחר צלייתו או מליחתו איירי דאי לאוכלו צלי למה לי חתוכה דמה שפולט שריק ונופל דמה שלא נפלט הוי דם האברים שלא פירש ושרי פ' דם שחיטה (כריתות דף כא)

(a)

Explanation: This is discussing cooking it in a pot after it is roasted or salted. If he wants to eat it after it was roasted, why cut it, as what it emits slips out and falls down. Whatever does not fall down is considered blood of the limbs and is permitted, as stated in Kerisus (does not appear there, see Tosfos in Chulin 14a, DH "v'Nasvin").

ואי משום דם סמפונות הכבד צריך קריעה אף לצלי דהוי בכרת אע"פ שלא פירש

1.

Implied Question: One might say the case is roasting it without cooking, and the blood of the bronchi of the liver requires us to tear the liver even for roasting since its blood makes one liable to receive Kares even though it did not separate.

א"כ בטחול נמי אי איכא סמפונות למה לא יצטרך קריעה

2.

Answer #1: If so, why shouldn't the spleen require tearing as perhaps it also is considered to have bronchi!

ועוד דסברא הוא דאין בטחול סמפונות וא"כ מה בא להשמיענו אבל דטחלא לא

3.

Answer #2: Additionally, it is logical that there are no bronchi in the spleen. If so, what would be the novelty of the Gemara (if it is only discussing roasting) when it says, "However, this does not apply to the spleen?"

ובה"ג כתב האי מאן דמצלי כבדא בשלומיה צריך לחתוכיה מ"ט דאזיל דמא ומכניס בסמפונות והיכא דלא קרעיה לקרעיה לאחר בשולו וחותך ויצא דם הכנוס בסמפונות ולא חיישינן שמא דם הסמפונות חזר ונבלע בכבד דהא מסקינן בכיצד צולין (פסחים דף עד:) דכבולעו כך פולטו

(b)

Opinion: The Bahag writes that a person who roasts a whole liver needs to cut it. Why? This is because the blood goes into the bronchi. If he does not tear it, he should do so after it is cooked. When he tears it, the blood gathered in the bronchi is emitted. We do not suspect that the blood in the bronchi is absorbed back into the liver. This is because we conclude in Pesachim (74b) that "just as it absorbs also it emits."

4)

TOSFOS DH AVAL TACHLA

תוספות ד"ה אבל טחלא

(SUMMARY: Tosfos explains that the Gemara is specifically referring to the body of the spleen.)

היינו דוקא גוף הטחול הוא שומן אבל דם היוצא ממנו אסור כדתניא פ' דם שחיטה (כריתות דף כא:)

(a)

Explanation: This is specifically regarding the body of the spleen which is permitted fat. However, the blood that comes out of it is forbidden, as the Beraisa states explicitly in Kerisus (21b).

5)

TOSFOS DH KAVDA

תוספות ד"ה כבדא

(SUMMARY: Tosfos explains how this statement fits with the understanding of both Rashi and Rabeinu Tam.)

לכתחלה אסור לכ"ע אע"ג דבשרא עילוי בשרא שרי אפי' למאן דלית ליה בפרק כיצד צולין (פסחים דף עד:) כבולעו כך פולטו משום דדם מישרק שריק

(a)

Opinion #1: Lechtachilah everyone agrees that this is forbidden, even though meat on top of meat is permitted even according to the opinion that does not hold of "just as it absorbs so does it emit." This is because the blood of regular meat drips out.

בכבד שיש בו רוב דם שאינו יכול לצאת ע"י מליחה כמו בשאר בשר כדמשמע כוליה שמעתין לא שריק שפיר

1.

Opinion #1 (cont.): However, regarding a liver that is mostly blood that does not go out by mere salting as opposed to blood in other meat, the blood does not go out well enough.

ולפירוש ר"ת לא ניחא כולי האי דבכולה שמעתין לא נסתפק בדם הכבד כ"א להקל ולהתיר בלא מליחה ולא להחמיר

(b)

Question: According to Rabeinu Tam (Tosfos 110b, DH "Kavda," as opposed to the previous opinion which is that of Rashi) this is somewhat difficult, as throughout this Gemara we have not been doubtful regarding liver aside from when we were lenient not to require salting. We have not been stringent in such a case.

ואע"פ שדברנו לעיל שאינה בולעת מחמת שטרודה לפלוט לעולם מ"מ עיקר השמועה אינה מדבר זה

1.

Question (cont.): Even though we stated earlier that it does not absorb because it is always in the middle of emitting, the main discussion of the Gemara does not mention this.

ולכאורה משמע שמאותו טעם שדברנו בכח השמועה הוא בא לאסור כבדא עילוי בישרא

2.

Question (cont.): It would seem that the Gemara is continuing, with the reasoning stated previously in the discussion being the reason for forbidding liver!

ומיהו י"ל דקאי אמאי דאמרינן מקמי הך מילתא הני מילי כבדא שיש בו רוב דם אבל טחלא שומנא בעלמא הוא

(c)

Answer: However, it is possible to say that it is referring to what was previously said that this is only regarding liver, as it is mostly blood. It is not referring to spleen, which is just fat.

6)

TOSFOS DH DAMA

תוספות ד"ה דמא

(SUMMARY: Tosfos explains why "just as it absorbs so too it emits" is not cited by the Gemara as the reason for this law.)

וא"ת למה לי האי טעמא תיפוק ליה דכבולעו כך פולטו

(a)

Question: Why is this reason necessary? We should know this due to the law, "just as it absorbs so too it emits?"

וכ"ת דאצטריך להתיר אפילו למאן דלית ליה בכיצד צולין (גז"ש) כבולעו כך פולטו

1.

Answer: You might say this reason is needed to permit even according to the opinion in Pesachim (74b) that does not hold of "just as it absorbs so too it emits."

אכתי קשה דמסקינן התם דמולייתא שריא אפילו לכתחלה מהאי טעמא והכא פסקינן דאסור לכתחלה לכולי עלמא

2.

Question: This is still difficult, as we conclude (ibid.) that Mulyasa is permitted even Lechtachilah for this very reason. Yet in our Gemara we say that roasting liver over meat is forbidden Lechatchilah according to everyone!

ואי משום דפעמים נצלה הבשר שלמטה מן הכבד תחלה והכבד עדיין פולטת ונופל על הבשר וכשמסירין הבשר הרי בלע ולא היה לו שהות לפלוט

3.

Answer: It is possible that there are times when the meat under the liver is roasted first, and the liver is still emitting and causes blood to fall on the meat. When the meat is taken away it absorbs, and it did not have time to emit.

א"כ בשרא עלוי בשרא נמי ליתסר מהאי טעמא כשהתחתון נצלה קודם ומסירין אותו מן השפוד

4.

Question: If so, meat on meat should also be forbidden for this very reason, as it is possible the bottom piece of meat will be roasted first, and it will be taken off of the spit!

ויש לומר דכבד שיש בו שפע דם לא אמרינן כבולעו כך פולטו

(b)

Answer: We do not say "just as it absorbs so too it emits" regarding the liver which contains so much blood.

והא דאמרינן בכיצד צולין (גז"ש) דלב קורעו אחר בישולו משום דכבולעו כך פולטו

(c)

Implied Question: The Gemara in Pesachim (ibid.) says that a heart should be torn after it is cooked, as just as it absorbs so too it emits. (The heart also has a lot of blood, yet we do say this rule regarding a heart!)

אע"פ שיש בו שפע דם הלב מתבשל ומתייבש במקומו בחלל הלב

(d)

Answer: Even though there is a lot of blood in the heart, the heart cooks and the blood becomes dry in its place in the cavity of the heart (and there is no prohibition against this, see Tosfos #3, (a) above).

7)

TOSFOS DH DAM D'ORAISA

תוספות ד"ה דם דאורייתא

(SUMMARY: Tosfos discusses when blood is forbidden according to Torah law.)

אע"ג דאמר בהקומץ רבה (מנחות דף כא.) דם שבשלו אינו עובר עליו

(a)

Implied Question: This is despite the fact that the Gemara in Menachos (21a) says that one does not transgress for eating blood that was cooked.

מ"מ תחלה כשנפלט עד שלא נתבשל היה דאורייתא אבל חלב שחוטה תחלתו דרבנן

(b)

Answer: Even so, when it originally was emitted before it was cooked it was forbidden according to Torah law. However, "slaughtered milk" starts off being prohibited mid'Rabbanan.

ומיהו קשה לפי מה שפירש הקונטרס לעיל דדם כבד אפילו פירש לאו דאורייתא מדלא חשיב ליה בפרק דם שחיטה (כריתות דף כא:) בהדי לב וטחול וכליות

(c)

Question: However, this is difficult according to what Rashi said earlier that blood from the liver, even if it was emitted, is not prohibited according to Torah law. Rashi had explained that this was evident from the fact that it (blood from the liver) is not listed in Kerisus (21b) amongst the (blood from the) heart, spleen, and kidneys.

8)

TOSFOS DH TUTI

תוספות ד"ה תותי

(SUMMARY: Tosfos discusses why it is permitted to have utter under liver while roasting.)

וא"ת כחל היאך מותר תותי בשרא והלא שמנונית הבשר נוטף על הכחל ואי בקרעו שתי וערב וטחו בכותל א"כ עילוי בשרא נמי לישתרי דהא מותר לבשלו עם הבשר בקדרה

(a)

Question: How is utter permitted when it is underneath meat? The fat of the meat drips onto the utter! If the case is where it is torn vertically and horizontally and smashed against the wall, it should also be permitted when it is on top of meat, as it is permitted (after being torn and smashed) to cook it in a pot together with other meat!

וי"ל דהכא גרע טפי דאע"פ שקרעו עדיין נוטף החלב מן הכחל על הבשר וניכר שהוא בעין

(b)

Answer: This case is worse, as even though he tears it the milk of the utter drips onto the meat and it is recognizable in its form.

ויש ללמוד מכאן היתר פשוט דהיכא דקרעו שתי וערב וטחו בכותל דמותר לבשלו עם בשר בקדרה כדברי ר"ת

(c)

Opinion: One can derive from here a simple leniency that where it was torn vertically and horizontally and smashed against the wall, it is permitted to cook it with other meat together in a pot as stated by Rabeinu Tam.

ולא מצינו בקונט' שחולק עליו בזה דהא בהדיא שרי הכא תותי בשרא אע"פ ששמנונית הבשר על הכחל

1.

Opinion (cont.): We did not find in Rashi that he argues on Rabeinu Tam in this matter, as he explicitly permits here having the utter under the meat, even though the fat of the meat drips onto the utter.

ומה שנזהרים שלא לחתוך כחל רותח בסכין של בשר

(d)

Observation: People are careful not to cut boiling utter with a fleishig knife

מנהג של הבל הוא דאפי' בשפוד אחד שרינן הכא לכתחלה כשהכחל למטה ואפי' עילוי בשרא לכתחלה הוא דאסור מטעם דפרישית אבל בדיעבד שרי

(e)

Question: This is a silly custom. Even when they are on one spit we Lechatchilah allow the utter to be below the meat. Even for the meat to be on top is only forbidden Lechatchlah for the reason we have explained. However, b'Dieved it is permitted.

111b----------------------------------------111b

9)

TOSFOS DH MELIACH

תוספות ד"ה מליח

(SUMMARY: Tosfos explains how Rabin explains a Beraisa that clearly implies Meliach k'Roseiach.)

והא דתניא (לקמן דף קיג.) דטמא מליח וטהור תפל אסור

(a)

Implied Question: The Beraisa says later (113a) that salty non kosher meat mixed with kosher bland meat is forbidden. (How, then, can Rabin say "Meliach Aino k'Roseiach?")

היינו בדגים דרפו קרמייהו

(b)

Answer: This Beraisa is discussing fish, as they have a soft membrane (and regarding them even Rabin agrees Meliach k'Roseiach).

10)

TOSFOS DH AMAR ABAYE

תוספות ד"ה אמר אביי

(SUMMARY: Tosfos explains that the reason is not because of NaT bar NaT.)

לא ר"ל משום דהוי נותן טעם בר נותן טעם כמו דגים שעלו בקערה

(a)

Explanation: He is not saying that it is permitted because it is a NaT (Nosen Ta'am) bar NaT, as is the reason for permitting the boiling fish that were placed in the fleishig bowl.

דאביי לטעמיה דחשיב ליה חד טעמא משום חורפיה דצנון

1.

Explanation (cont.): Abaye holds this is considered one Nosen Ta'am due to the sharpness of the radish.

ואע"ג דלקמן אסר אביי

(b)

Implied Question: This is despite the fact that Abaye later says this is forbidden. (How can he rule here that this is permitted?)

אליבא דרב כהנא קאמר לה

(c)

Answer: He is saying this according to the opinion of Rav Kahana (but he does not agree).

11)

TOSFOS DH V'LO HEE

תוספות ד"ה ולא היא

(SUMMARY: Tosfos explains that our Gemara means there is no proof regarding Rav's position.)

כלומר מכאן אין להוכיח אבל הוא בפירוש אמרה כדמוכח בסמוך

(a)

Explanation: In other words, one cannot prove that Rav said this from here. However, Rav indeed explicitly said this, as is apparent later.

12)

TOSFOS DH ABA

תוספות ד"ה אבא

(SUMMARY: Tosfos explains that Aba bar Aba refers to Shmuel's father.)

אבוה דשמואל הוה כדאמרינן בפרק מי שמתו (ברכות דף יח:)

(a)

Explanation: This title refers to the father of Shmuel, as stated in Berachos (18b).

13)

TOSFOS DH K'REBBI CHIYA

תוספות ד"ה כרבי חייא

(SUMMARY: Tosfos states the Halachah.)

אין הלכה כן אלא כדפסקינן בפרק כיצד מברכין (שם דף מא:)

(a)

Opinion: The Halachah is not like this, but rather as we rule in Berachos (41b).

14)

TOSFOS DH HILCHASA

תוספות ד"ה הלכתא

(SUMMARY: Tosfos explains Rashi's opinion.)

של בשר מותר לאוכלן בכותח אם הקערה והדגים צוננים לא איצטריך לפסוק דליכא מאן דפליג

(a)

Explanation: When the bowl was fleishig, it is still permitted to eat the fish with Kutach (milchig dip). If the bowl and fish were cold, it is not even necessary to say this, as there is nobody who would argue.

אלא כשהאחד מהן רותח דבין עלאה גבר בין תתאה גבר קליפה מיהא בעי כדאמרי' בפ' כיצד צולין (פסחים דף עו.) אדמיקר ליה בלע.

1.

Explanation (cont.): However, this applies when one of them is boiling (either the fish or the bowl). This is because whether we rule that the top item is stronger or that the bottom item is stronger, in any event one must take off a layer. This is as stated in Pesachim (76a) that before it cools it absorbs.

בשם רש"י פי' ריב"ן חתנו דוקא עלו שרו אבל נתבשלו אסור דכחד טעמא חשיב

(b)

Opinion: Rashi's son in law, the Rivan, said in his name that this is only if they were placed in the bowl. However, if they were cooked there, they are forbidden. This is because it would be considered like one Ta'am.

ובא מעשה לפניו בביצים שנתבשלו בקדרה של חלב ואסר לעשות מהם מולייתא של בשר

1.

Opinion (cont.): An incident came before Rashi regarding eggs that were cooked in a milchig pot. He forbade them from being used as stuffing in meat.

ויש להביא ראיה לדבריו מצנון שחתכו בסכין דאסור לאוכלו בכותח משום דאגב חורפיה בלע טפי וחשיב כחד טעמא ונתבשלו לא גרע מצנון

(c)

Proof: One can bring proof to his opinion from radish cut by a fleishig knife. It is forbidden to eat the radish with Kutach (milchig dip) because due to the sharpness of the radish, it absorbs a lot and it is considered one Ta'am. Cooked items are not better than a radish!

ומיהו לפירוש לשון אחר שפי' בקונט' דטעמא דאסור משום שהשומן קרוש על הסכין ואינו ניכר והוי טעם ראשון בצנון אין ראיה משם

(d)

Observation: However, according to the other explanation of Rashi that it is forbidden because of the congealed fat that is on the knife that is not recognizable, and this causes what is considered a Ta'am Rishon in the radish, there is no proof.

ומתוך לשון הקונט' משמע דאין חלוק בין עלו לנתבשלו

(e)

Opinion: Rashi implies that there is no difference between fish being placed in a bowl and if they were cooked in that bowl.

דלעיל גבי נותן טעם בר נותן טעם פירש בקונטרס דאם היו מבושלים עם בשר ממש או לאכול חלב בקערה מודה שמואל דאסור דהוי נותן טעם ראשון משמע מתוך פירושו דמבושלים עם בשר הוא דאסור אבל מבושלים עם הקערה שרי

(f)

Proof: Earlier, regarding Nat bar Nat, Rashi explained that if they were cooked with actual meat or one wanted to eat actual milk in this bowl, Shmuel would agree that it is forbidden. This is because it is a Ta'am Rishon. This implies that it is only forbidden if they were actually cooked with meat, not cooked with the bowl.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF